Mnogi autoserviseri prestali su da servisiraju klime na motornim vozilima zbog brojnih prepreka koje su pred njih postavljene, piše portal Biznis u regionu.
U saopštenju Udruženja autoservisi Srbije (UAS), koje okuplja više od 600 radionica iz naše zemlje, apeluje se na nadležne da se što pre zajednički nađu rešenje za novonastalu situaciju.
Kako se navodi, kamen spoticanja je problem radnika sa potrebnim sertifikatima na osnovu normativa koji se odnose na zaštitu životne sredine, nedostatak lokacija za sertifikaciju kao i neusaglašeni propisi prodaje kontrolisanih gasova.
Propisi doneti ali niko o njima nije obavešten
U Srbiji je 2016. godine doneto nekoliko Uredbi koje se odnose na zaštitu vazduha i ozonskog omotača, između ostalih i Uredba o sertifikaciji lica koja obavljaju određene delatnosti u vezi sa supstancama koje oštećuju ozonski omotač i određenim fluorovanim gasovima sa efektom staklene bašte.
”Za nas servisere klima sistema za motornim vozilima ove Uredbe su, ukratko, predvidele da moramo imati zaposlena lica koja su prošla obuku za rukovanje kontrolisanim gasovima i poseduju Sertifikat B izdat od Ministarstva posle pohađanja obuke, kao i da su autoservisi upisani u evidenciju Ministarstva zaštite životne sredine”, stoji u saopštenju.
Dalje, za prodavce kontrolisanih gasova Uredbe su predvidele da ih mogu prodavati samo pravnim licima i preduzetnicima koji su upisani u evidenciju Ministarstva i koji imaju potrebne licence (Sertifikat B).
Ipak, kako kažu iz ovog udruženja, ni servisere, a ni prodavce, niko o tome nije obavestio. Serviseri nisu dobili informacije od Ministarstva, od inspekcija, u medijima se nije govorilo o tome.
Obuke jedino u Beogradu i Kaću
Udruženje servisera dobilo je 2022. godine informaciju od tehničkih škola da se u okviru UNIDO projekta u nekoliko tehničkih škola može besplatno proći obuka za sticanje Sertifikata B, i da je to za njih zakonska obaveza.
Ponuđeno im je 150 mesta, a oni su nadalje ovu informaciju preneli članstvu. Stotinak servisera je tada prošlo obuku na četiri lokacije u školama u Novom Sadu, Beogradu, Kragujevcu i Nišu, a koje su iz donacija dobile neophodnu tehničku opremu za sprovođenje obuke.
Kada se projekat završio, više niko nije spominjao Sertifikat B.
“Tokom 2023. godine kontaktirali smo sve škole u želji da omogućimo obuku našim članovima. Osim u Tehničkoj školi na Novom Beogradu, u svim ostalim školama su rekli da se obuke više ne održavaju”, kažu iz udruženja.
Oni su zatim upućeni na privatnu firmu u Kaću koja je u tom momentu jedina imala dozvolu da sprovodi obuke, a i sada je tako. Kako većina servisera u zemlji i dalje nije bila obaveštena o zakonskim obavezama, interesovanje za ove obuke bilo je malo i sporadično su se organizovale u Kaću i u Tehničkoj školi Novi Beograd, za članove ovog udruženja.
Stroge inspekcijske kontrole
U međuvremenu su započele stroge inspekcijske kontrole, često i u pratnji policije sa nalozima za pretres, a povodom Sertifikata B i opasnog otpada.
Uvidevši ozbiljnost situacije, Udruženje se obratilo Ministarstvu za zaštitu životne sredine u želji da ukase na stanje na terenu i da razgovara i zajednički nađe rešenja kako bi se primenjivao zakon.
Ovih dana kontrole su pojačane, a prvi put i prodavci kontrolisanih gasova dobili su obaveštenje od Ministarstva da ih ne smeju prodavati fizičkim licima, već samo onima koji su upisani u evidenciju Ministarstva i imaju potrebne licence.
Paralelno sa tim, veliki broj kolega nije uspeo da dobije Sertifikat B, niti da se upišu u evidenciju Ministarstva u zakonski predviđenom roku. Jedan broj servisera se javio da su dobili Sertifikat B, ali da ih nema u registru na sajtu Ministarstva. U opštem metežu koji je nastao, mnogi serviseri odlučili su da jednostavno prestanu da servisiraju klime dok se ne steknu uslovi da se time bave.
Prvi sastanak bez rešenja
Kao predstavnici UAS-a prvi sastanak u Ministarstvu zaštite životne sredine imali su prošle srede, 10. aprila 2024. Na sastanku je predstanicima Sektora za vazduh i ozonski omotač ukazano da je i dalje najveći problem nepoznavanja zakonske regulative i nedostatak mehanizama za informisanje svih u lancu o zakonskim obavezama.
“Ukazali smo i na neažurnost spiskova na sajtu Ministarstva i sporo izdavanje samih Sertifikata za one koji su prošli obuke. Još veći problem je što je u Srbiji obuku moguće proći na samo dve lokacije (Kać i Beograd). Prema našim procenama, obuku treba da prođe oko 15.000 ljudi koji se bave servisiranjem klima, u ovom momentu na sajtu Minstarstva registrovano je manje od 80 servisera vozila i ni jedan autoservis. Nedopustivo mali broj centara za obuku za nešto što je naša zakonska obaveza otežava proces sticanja Sertifikata B i upisa u evidenciju. Prvi naredni termini za obuke su tek sredinom maja, a prema dosadašnjem iskustvu sa izdavanjem Sertifikata B od strane Ministarstva, nećemo biti u prilici da radimo u skladu sa zakonom do kraja letnje sezone, a verovatno i mnogo duže”, kaže Aleksandra Đurišić, menadžerka UAS-a.
Na sastanku u Ministarstvu predstavnici Udruženja su dali predloge kako bi moglo da se prevaziđe.
„Trenutno mnogi serviseri obustavljaju servis klima u strahu od inspekcija i policije, ali i zbog nemogućnosti da kupe kontrolisane gasove. Trenutnu korist od svega ovoga imaju samo servisi koji rade na crno i oni koji na crno prodaju kontrolisane supstance. Ni jedne ni druge niko ne kontroliše, a u ovoj opštoj zbrci i jedni i drugi vide priliku. Nažalost, nedostatak kontrole nelegalnih servisa motiviše i legalne da odjavljuju svoje radionice. Želimo da budemo partneri Ministarstvu u rešavanju situacije”, navodi se u saopštenju strukovnog Udruženja.
Izvor: Biznis u regionu
Foto: jarino47, Pixabay