U eri digitalne transformacije i sve veće kompleksnosti poslovnog sveta, finansijski sektor nije imun na promene. Tradicionalni pristupi finansijama, oslonjeni isključivo na poznavanje brojki i analitičke veštine, prestaju da budu ključni alati da izgradite uspešnu karijeru u finansijama.
Na ovu temu na nedavno održanoj CFO konferenciji govorila je i Ančica Đorđević, menadžerka finansijskog planiranja i analize u kompaniji Coca-Cola HBC Srbija. U odgovoru na pitanje iz naslova, ona pored tehničkog znanja, ističe koje su to dodatne veštine potrebne za uspeh u finansijama u 21. veku.
„Kada sam se prvi put susrela sa svetom finansija, mislila sam da je ključ uspeha u brojkama i analitičkim alatima. Međutim, moje iskustvo u Coca-Cola HBC Srbija me naučilo da tehnička znanja jesu važna, ali zaista uspešni finansijski profesionalci treba da poseduju i čitav arsenal drugih veština koje prevazilaze samo dobro poznavanje cifara“, ističe Đorđević.
Zaposleni treba da razvijaju i soft, ili meke veštine, a balans tehničkih znanja i veština udružen sa njima otvara vrata uspehu.
“Tehnička znanja poput računovodstvenih standarda, analitičkih alata, odličnog poznavanja rada u Excel tabelama, nesumnjivo predstavljaju temelj. Ali, pravi uspeh dolazi tek kada se ta znanja kombinuju sa mekim veštinama. Veštine komunikacije, liderstva i timskog rada, su one koje omogućavaju da vaša tehnička stručnost zasija u poslovnom okruženju. Bez ovih veština, čak i najbolje tehničko znanje može ostati neiskorišćeno“, objašnjava Đorđević.
Uloga i odgovornosti u kolektivu mogu zahtevati različite proporcije ovih veština, ali njihovo uspešno balansiranje je ključ za stvaranje prave vrednosti za organizaciju.
„Kao finansijski stručnjak, moram svakodnevno da komuniciram složene finansijske podatke menadžmentu. Nije dovoljno samo razumeti brojke; potrebno je preneti te informacije na način koji je jasan i koji omogućava donošenje pravih odluka i postavljanje strategije. I baš na ovom koraku mnogo je važno znati kako da nešto iskomuniciramo“, dodaje ona. Na tom putu, veliki značaj imaju stalno učenje, treninzi, mentorstvo i drugi vidovi podrške. „U Coca-Cola HBC izuzetno smo usmereni na razvoj naših ljudi i to upravo kroz nadogradnju osnovnih znanja za neku poziciju, drugačijim, liderskim veštinama, kao i iskustvima rada na među-sektorskim projektima“.
Uloga novih tehnologija
Kada u jednačinu dodate i nove tehnologije, koncept stalnog usavršavanja dobija dodatno na značaju. „Budućnost koju već živimo – (u)poznavanje veštačke inteligencije, mašinskog učenja, blockchain tehnologije i digitalnih valuta, nova su oblast. Kao stručnjaci u finansijama moraćemo razumeti ove tehnologije i kako ih najbolje primeniti u biznisu“, kaže Đorđević.
Upravo je upravljanje promenama jedna od ključnih liderskih veština. Kao liderka, Đorđević ističe i važnost motivacije, stvaranje vizije, kao i građenje efikasnih timova.
„Prepoznavanje i razvoj talenata su takođe bitni za uspeh. Praćenje performansi, mentorstvo i delegiranje odgovornosti su ključni koraci u formiranju snažnog tima koji će ostvariti izvanredne rezultate. Uz sve promene koje nam dolaze u svetu finansija, ovo je konstanta koja se neće menjati“, zaključuje Đorđević.