Home VestiEkonomija Trećina korisnika bi odustala od kupovine ako trgovac ne prima kartice

Trećina korisnika bi odustala od kupovine ako trgovac ne prima kartice

by bifadmin

Novi podaci Masterindex istraživanja ukazuju na to da bi 34% korisnika kartica odustalo od kupovine ukoliko ne bi imali mogućnost da plate karticom, dok 16% ne bi razmatralo kupovinu kod datog trgovca, što ukazuje na sve veće oslanjanje na bezgotovinska plaćanja među građanima Srbije.

U prilog tome govori i podatak da je za 11 odsto pao broj ispitanika koji kažu da je sloboda izbora, odnosno broj platnih opcija koje je omogućio trgovac, faktor koji ne utiče na odluku o obavljanju kupovine, dok ih jednostavnost i praktičnost plaćanja (28%) prvenstveno opredeljuje da se na kasi opredele za karticu umesto gotovinu.

MasterIndex pokazuje da je za 9% porastao broj korisnika koji se izjasnio kako je koristio karticu u proteklih sedam dana i on sada iznosi 79%. Kada je reč o tome gde se najčešče koriste kartice i dalje su to najčešće supermarketi i hipermarketi, gde karticama plaća 3 od 4 korisnika. Na listi se nalaze i butici (58%), male trgovačke radnje (55%), benzinske stanice (51%), restorani i kafići (43%), klubovi, i tako dalje. Kada je reč o mestima na kojima bi korisnici kartica želeli da plaćaju bezgotovinski, a nemaju tu mogućnost, prvi izbor su, kao i prošle godine, pijace (29%), a za njima slede trafike (27%) i sve kurirske službe (25%).

Očekivano su se popusti kod trgovaca našli na prvom mestu liste faktora koji bi podstakli češće korišćenje bezgotovinskih plaćanja, kako je reklo 62% ispitanika. Sama mogućnost da se uopšte plaća kartično bi podstakla skoro polovinu (43%) ispitanika da to i urade, a 39% njih bi se odlučilo za ova plaćanja kako bi istovremeno podigli i gotovinu na mestu prodaje.

Beskontaktna i mobilna plaćanja

Beskontaktna plaćanja su standardni deo finansijskog tržišta već godinama, posebno kada se ima u vidu činjenica da su sve Mastercard kartice izdate u Srbiji opremljene beskontaktnom tehnologijom od 2018. Korišćenje ove platne metode je u porastu – 83% MasterIndex ispitanika je istaklo da plaća beskontaktno u svojim svakodnevnim aktivnostima, što je porast od 12% u odnosu na prošlu godinu.

Gledajući visinu računa, bezgotovinska plaćanja su primarna platna opcija kako za manje, tako i za veće iznose – za račune do 4.000 dinara, 71% ispitanika se opredeljuje za bezgotovinske opcije (kartice, mobilni novčanici, instant plaćanja), a još je veći procenat njih – 76% – koji to rade za iznose preko 4.000 RSD.

„Ovogodišnji MasterIndex dokazuje da je praktično korisničko iskustvo faktor koji određuje dalji razvoj tržišta. Odličan primer za to su mobilni novčanici – svedočimo njihovom širenju na tržištu, i sada gotovo da nema banke koja ne nudi neku od opcija mobilnih novčanika, a naše istraživanje je pokazalo da je upravo opcija za plaćanje mobilnim novčanikom razlog zašto jedna trećina ispitanika bira da plaća beskontaktno, jer se radi o istoj tehnologiji ali na različitom uređaju,“ izjavila je Jelena Sretenović, direktorka kompanije Mastercard za tržišta Srbije, BiH i Crne Gore.

Mobilna plaćanja

U odnosu na prethodnu godinu, korisnici kartica u Srbiji su više zainteresovani za brz i lak transfer novca sa jedne Mastercard kartice na drugu (38% u poređenju sa 33 u 2023. godini), kao i za prenos novca preko određenih mobilnih aplikacija (34% u poređenju sa 30% u 2023). Slično kao i prethodne godine, manje od trećine vlasnika kartica zainteresovano je za instant plaćanja i mobilne novčanike.

Važnost mobilnog plaćanja je porasla, pri čemu se ove godine 12% korisnika kartica izjasnilo kako im je ova mogućnost glavni razlog za korišćenje platnih kartica, u poređenju sa 7% u 2023. Kao glavni razlozi za korišćenje mobilnih novčanika na prvom mestu je to što je brzo i lako za korišćenje (60%) i činjenica da je telefon uvek uz njih, pa nemaju potrebu za nošenjem novčanika sa sobom (53%). Pored toga, ističu se i dodatni bonusi, sigurnost, odsustvo dodatnih troškova instalacije aplikacije i mogućnost refundiranja novca.

Pročitajte i ovo...

Ostavite komentar