Veliki broj preduzetnika i vlasnika kompanija u određenom periodu života zapita se kada je zaista idealno vreme da se proda biznis i kako proceniti taj trenutak.
Na osnovu različitih iskustava u M&A procesima mogu se izdvojiti pet glavnih saveta i razloga koji su dominantni kada se donosi takva odluka.
Kada imate ograničeno finansiranje za dalji rast
Pod pretpostavkom da svaki preduzetnik razmišlja o rastu poslovanja (jer stagnacija suštinski predstavlja pad), jedan od prvih kriterijum za donošenje odluke o prodaji može biti nedostatak finansija.
U trenutku kada planirate rast poslovanja, a uviđate da su vam finansije ograničene, da do njih ne možete doći ili možete doći, ali samo pod nepovoljnim uslovima, rast vašeg biznisa može biti ozbiljno ugrožen, a sam nedostatak kapitala može vas sprečiti da investirate u neophodne resurse, tehnologiju ili marketing kako biste pratili i proširili svoj tržišni udeo.
Važno je da u ovakvim situacijama – pre nego što donesete finalnu odluku – istražite alternativne izvore finansiranja, kao što su investitori, poslovni partneri ili grantovi.
Kada imate prejaku konkurenciju sa kojom ste komplementarni
Suočavanje sa jakom konkurencijom može biti zastrašujuće za svakog preduzetnika, pogotovo ako analizom uvidite da su njihovi resursi i finansijske mogućnosti toliko ispred vaših da ih ne možete dostići u realnom vremenskom periodu životnog ciklusa biznisa.
No, ta situacija ne mora nužno značiti loše po preduzetnika.
Ukoliko ste prepoznali da ste komplementarni sa “prejakom” konkurencijom u određenom tržišnom segmentu, ne brinite, to može postati prilika za saradnju.
Umesto da se borite za isti deo tržišta, pokušajte da identifikujete načine na koje možete raditi zajedno na zajedničkim ciljevima – na primer kreiranju novog, zajedničkog proizvoda ili usluge – za osvajanje nekog novog, većeg tržišta.
Ovo je recimo veoma rasprostranjen kriterijum koji pozitivno utiče na odluku o prodaji biznisa u IT sektoru kada manje, inovativne kompanije uvide šansu da sa većim, globalnim korporacijama naprave simbiozu i da pripajanjem sopstvenog proizvoda sa njihovim dospeju na novo tržište.
Kada osećate da vas je biznis „pregazio“
Kada vam se čini da vas je vaš vlastiti biznis „pregazio“, važno je da stanete i procenite situaciju. Preopterećenost može dovesti do iscrpljenosti i smanjenja kvaliteta rada, što u konačnici utiče na dalji razvoj poslovanja.
Pre nego što donesete odluku o prodaji svakako treba dobro razmisliti o delegiranju zadataka, zapošljavanju dodatnog osoblja ili autsorsingu određenih funkcija kako biste rasteretili sebe kao preduzetnika/osnivača.
Ali, s druge strane, potrebno je i da budete iskreni prema sebi i uvidite gde su vaše granice u vođenju biznisa i do kog stepenika možete “istrčati”, a koji je to prag kada biznisu treba neki novi set znanja i resursa kako bi išao napred.
Kada znate da nema ko da nastavi biznis posle vas
Ako nemate naslednike koji su zainteresovani za dalje preuzimanje biznisa ili niste uspeli da uspostavite profesionalni menadžment koji bi mogao preuzeti vođenje biznisa, to može stvoriti ozbiljne izazove za budućnost vaše kompanije, vaših zaposlenih i vas lično.
Veliki broj poslovnih ljudi ne stavlja planiranje nasleđa na top listu prioriteta – najčešće usled prezauzetosti bavljenjem biznisom – ali planiranje nasleđa je ključno za dugoročnost biznisa.
Jedan od pristupa koji smo u našoj praksi viđali kao dobar je da razmotrite mogućnosti mentorstva unutar kompanije kako biste razvili resurse za nastavak održivosti biznisa ili pravljenja strateškog partnerstva sa drugom kompanijom.
Kada vam je proizvod tehnološki zastareo u odnosu na potrebe tržišta
Tehnološki zastareo proizvod može brzo postati nerelevantan na dinamičnom tržištu, a ovo je pogotovo osetno u IT biznisu.
Ako na vreme prepoznate da vam je proizvod “end of life” ili da su tehnologije na zalasku, možete razmotriti ulaganje i novi investicioni ciklus u istraživanje i razvoj kako biste unapredili svoj proizvod ili stvorili novi koji će zadovoljiti savremene potrebe tržišta ili možete u tom trenutku razmišljati i o prodaji same kompanije sistemu koji to može izvesti na adekvatan način.
Kada ste na vrhuncu
Zvuči kontra-intuitivno, ali kada ste na vrhuncu poslovanja, to je idealan trenutak za strateško planiranje budućnosti, a samim tim i razmatranje mogućnosti prodaje kompanije ukoliko uvidite da na duži period neki od gore pomenutih kriterijuma nisu dovoljno dobro rešeni.
Iz tog razloga je upravo bitno dobro razmisliti da li želite u toj fazi biznisa da iskoristite trenutnu snagu i profitabilnost biznisa za diverzifikaciju vaših proizvoda ili usluga, ili želite da razmatrate opciju izlaska iz posla ili strateških partnera jer ne zaboravite, najbolje se pregovara prodaja biznisa onda kada vam nije neophodna.
Izvor: Forbes
Autor: Anđela Ilić, direktorka knjigovodstvene agencije IDEAL, koja se bavi i M&A procesima
Foto: Pixabay