U Osijeku ili Beogradu. Na hrvatskom i crnogorskom primorju ali i u USA, Nemačkoj, Sloveniji, uskoro Švajcarskoj i Italiji, gosti u nekim lokalima mogu da pojedu kašičicu, kojom su pre toga mešali čaj, kafu, voćni napitak.
Ovaj HORECA proizvod je teško definisati jer je istovremeno ugostiteljski pribor i prehrambeni proizvod.
Jestive kašičice i uskoro jestive slamčice koriste se za mešanje napitaka, a hrskave su i ukusne poput keksa.
Proizvode se u maloj kompaniji My Spoon u Južnom Banatu – u selu Banatski Karlovac. Takođe su ekološki proizvod koji ne ostavlja trag na deponijama jer zamenjuju jednokratna plastična rešenja.
Prave se od tri osnovna sastojka: brašna, meda i jaja.
Na ideju da koriste bogatstvo sirovina svoga kraja i sa željom da doprinesu smanjenju zagađenja planete plastikom-pogotovo upotrebom jednokratnih, plastičnih rešenja, mladi i preduzimljivi meštani sela na obodu Deliblatske peščare došli su pre nekoliko godina.
U kafiću, uz smeh i priču, osmisli su proizvod pa tek onda krenuli u traganje za idealnim receptom.
Potom su sami konstruisali mašine, kalupe i na onda zakoračili na tržište.
Leon Caran, izvršni direktor kompanije “My spoon”, kaže da je od prvih, ručno napravljenih jestivih kašičica, prošlo dve godine dok prvu nisu prodali. – To se dogodilo 2021.godine. I, do kupca smo stigli lakše na inostranom nego domaćem tržištu.
Nastavili su sa inovacijama pa su prošle godine proizveli jestive kašičice za sladoled, a ove godinepočinju proizvodnju i jestivih slamčica.
Tokom nedavno završene letnje sezone imali su tri isporuke za Hrvatsku.
– Nisu to ogromne količine i nije prvi izvoz u ovu zemlju regiona. Još 2022. krenuli smo na hrvatsko tržište, više kao test. Tadašnji partner je bio mali distibuter koji je svojim vozilom obilazio lokale. Sada imamo ozbiljnijeg distributera, pojašnjava Caran.
U My Spoon timu je osmoro zaposlenih. Osim vlasnika Petra koji je ekonomista i čiji roditelji imaju zavidni staž u pekarstvu, niko od “myspoon-ovaca” pre nije imao dodirnih tačaka sa ovom industrijom.
Ponosno ističu da su svi lokalci. Inženjera i maga-pronalazača koji se doselio iz sela Đurđevo prihvatili su kao svog Karlovčana.
Podvlače da je njihov dosadašnji put školski primer razvoja jednog startapa.
Ne kriju da su za prve plasmane potezali privatne kontakte iz matičnih biznisa, jer sama kompanija nema još uvek kapacitet za veća ulaganja u marketing, nastupe na sajmovima.
I u takvim okolnostima jestive kašičice stižu do lokala u Sloveniju, Albaniju, Severnu Mekedoniju, Crnu Goru, Mađarsku, Rumuniju, skandinavske zemlje, čak preko okeana – u USA.
-Trudimo se da poslujemo domaćinski i zadovoljni smo sporim, ali sigurnim, organskim rastom. Svi u timu, što mislim daje rezultiate i omogićava razvoj, imamo ista želju: da naša jestiva kašičica bude dugovečna i porodicama dobavljača, a koji su svi iz Srbije, osigura budućnost kroz saradnju sa nama, dodaje Caran.
Glavni kuvar tj. tehnolog Marko Ivanović koristi različite vrste brašna od lokalnih proizvođača iz Mačve i sa Fruške gore; jaja i med otkupljuju od poljoprivrednika iz Deliblatske peščare, ambalažu radi takođe mala firma iz Južnog Banata.
Do sada najviše izazova imaju u pozicioniranju brenda i edukaciji industrije i potrošača,najviše u segmentu zamene plastičnih proizvoda njihovim jestivim rešenjem.
-Svi smo uvereni u višestruku vrednost i kvalitet My Spoon kašičica. Naš proizvod ne samo što može da služi za mešanje toplih napitaka, konzumiranje meda, prirodnih kremova, voćnih namaza, sladoleda već ne ostavlja za sobom trag na deponijama.
Kako kaže Caran upravo taj ekološki značaj kašičice prepoznaju više potrošači u inostranstvu nego u Srbiji i regionu.
Trude se da budu fleskibilni prema zahtevima kupaca koliko god mogu jer su proizvodne linije za kratko vreme automatizovali.
Na kašičice mogu da “graviraju” logo kupca, eksperimentišu sa ukusima. Pokušavali su da naprave bezglutenske ali to nije pošlo za rukom.
Prvi kontigenti jestivih kašičica uskoro se pakuju za Kanadu Švajacarsku i Italiju.
Jestive kašičice iz Banatskog Karlovca postaće deo reklamnog asortimana čuvenog Ferarija. – Kalup sa čuvenim logom luksuznih vozila je kod mene u kancelariji, otkriva Caran, za Biznis u regionu.
Kupcima automobila ili kada dođu na servis u Ferari uz kafu ili čaj serviraće se upravo proizvod iz Srbije.
Ovaj posao, kako dodaje naš sagovornik, pripisuje prošlogodišnjem odlasku, sa glavnim tehnologom, na sajam HOST u Milanu .
-Nismo imali sredstava da budemo izlagači pa smo morali da se snalazimo. Poneli smo uzorke i išli od štanda do štanda i predstavljali proizvod. Održali smo nekoliko sastanaka iako nam je cilj bio ne da sklopimo neki posao već da što više ljudi vidi i čuje za jestive kašičice.
Izvor:Biznisuregionu
Foto: Pixabay