SEF predstavlja informatičko-tehnološko rešenje preko koga se obavlja slanje, prijem, evidentiranje, obrada i čuvanje e-faktura, a kojim upravlja centralni informacioni posrednik. Takođe, u SEF-u se vrši i evidentiranje obračuna PDV.
Koliko i da li SEF može da oteža poslovanje preduzetnicima i privrednicima? U Udruženju „Zaštitnik preduzetnika i privrednika Srbije“ kažu da je jedan od najvećih problema sa SEF-om kompleksnost procesa i činjenica da je veliki deo odgovornosti prebačen na firme, bez obzira na njihovu veličinu.
– Male i srednje firme koje nemaju resurse da angažuju dodatno osoblje za vodenje ovih procesa, suočavaju se s izuzetno velikim administrativnim teretom. Umesto da se bave osnovnim delatnostima svog poslovanja preduzetnici moraju trošiti vreme i resurse na usklađivanje sa propisima SEF-a. Ručna razmena izjava i storniranje faktura dodatno opterećuje firme, jer zahteva stalnu komunikaciju između prodavaca i kupaca kako bi se svi dokumenti pravilno evidentirali – navodei Mia Amon, iz udruženja.
Firme su takođe suočene sa kratkim rokovima za dostavijanje i knjiženje faktura, što može izazvati kašnjenja i kazne. Ovi rokovi često nisu usklađeni sa realnim poslovnim procesima, posebno kada je reč o malim preduzetnicima koji nemaju dovoljno osoblja za pravovremeno ispunjavanje ovih obaveza, dodaju u udruženju.
– Drugi problem koji otežava poslovanje je rigidnost sistema, koja ne uzima u obzir specifične potrebe različitih industrija i vrsta poslovanja. SEF kao jedinstveno rešenje za sve postaje teret za firme koje imaju specifične procedure, kao što su sezonski poslovi ili oni sa nestandardnim ugovornim uslovima – ističu nadležni i podsećaju da je ovaj zakon u ovoj formi aminovala Privredna komora Srbije (PKS), što znači da „PKS ne radi u našem interesu, već pravi štetu“, navode u udruženju.
Izvor: Politika
Foto: Pixabay