Mišljenja i činjenice
Donošenje odluka može biti poput vožnje kroz maglu – neizvesno i često zbunjujuće. Svakodnevno se suočavamo sa izborima koji oblikuju naš život, bilo da se radi o ličnim ili poslovnim odlukama, ali kako donosimo te odluke? Gde dolazimo do informacija i od koga ih dobijamo? Da li su to relevantni izvori ili su to samo nečija mišljenja?
Imati mišljenje je ljudski, svi mi imamo mišljenje. O raznim stvarima. O nekim stvarima imamo i znanje, a o nekim baš i ne, ali nas to ne sprečava da i o njima imamo mišljenje, i da ga iznosimo. Naravno, neopterećeni time što nam objektivne činjenice uopšte ne idu u prilog. Nažalost, na bazi neutemeljenih mišljenja često se utemeljuju bitne poslovne odluke koje se kasnije pokažu pogrešnim.
Na primer, često se javlja pitanje da li je za veb-sajt bolje koristiti nacionalni domen, poput .RS, ili popularni generički domen, kao što je .COM. Popularnost .COM domena zasniva se na njegovom “stažu” na internetu, koji će u martu 2025. dostići punih 40 godina. Doduše, njegova popularnost ne garantuje sajtovima koji ga koriste ni bolju poziciju u pretragama ni veći uspeh na globalnom nivou, ali njegova popularnost jeste činjenica. Ovo nije: izabrati .COM domen “jer bi trebalo da bude registrovan i proveren od strane Gugla” (iz jednog istraživanja). To je mišljenje. Potpuno neosnovano i potpuno netačno, ali nekome sasvim dovoljno da na osnovu njega donese odluku.
Nacionalni domeni kao faktor poverenja korisnika
U digitalnom svetu izbor domena je mnogo više od tehničkog pitanja – to je strateška odluka koja može direktno uticati na uspeh kompanije, bilo da posluje lokalno ili cilja globalno. Jer domen nije samo internet adresa – on je deo kompanijskog identiteta. Kada birate između nacionalnog i generičkog domena, vi birate kako ćete se predstaviti svojoj ciljnoj publici. Nacionalni domeni, poput .RS za Srbiju, šalju jasnu poruku: „Tu smo za vas, na vašem jeziku i pismu, i cenama u lokalnoj valuti. Svaki problem, pa i pravni, rešava se u lokalu.“ S druge strane, generički domeni ne šalju sličnu poruku, jer oni nemaju taj geografski kontekst.
Istraživanja pokazuju da korisnici više veruju sajtovima na nacionalnim domenima, jer prepoznaju njihovu usmerenost na lokalno tržište. Takođe, postoji veće poverenje potrošača u domaće domene zbog transparentnosti informacija o registraciji. Naime, za razliku od generičkih domena, kod kojih su informacije o vlasnicima često skrivene, .RS domen, kada je registrovan na pravno lice, omogućava jednostavnu proveru firme koja stoji iza njega. Time se gradi poverenje.
Globalna prepoznatljivost i lokalna relevantnost
Svi internet domeni (a ima ih skoro 1.600 na globalnom nivou) podjednako su vidljivi na internetu – razliku između njih pravi ljudska percepcija i Guglovi algoritmi pretrage. Dok su generički domeni u prednosti kada je reč o globalnoj prepoznatljivosti (ljudska percepcija), nacionalni domeni su u prednosti kada je reč o lokalnoj relevantnosti (Guglovi algoritmi). Kad je sajt na nacionalnom domenu korisnici očekuju da je njegov sadržaj prilagođen njihovim lokalnim potrebama, pa ga vide kao relevantijeg od onog na generičkom domenu. Takvi sajtovi su relevantniji i u Guglovoj lokalnoj pretrazi, jer nacionalni domeni signaliziraju usmerenost na lokalno tržište i Gugl takve sajtove favorizuje u lokalnim pretragama.
Većina naših e-trgovaca je svesna ovih činjenica, što je vidljivo i u statističkim podacima. Naime, istraživanje iz oktobra 2024. kaže da većina e-komerc sajtova u Srbiji, čak 84,5%, funkcioniše isključivo na domaćem tržištu, pri čemu njih 79,8% koristi upravo .RS domen. Osim izbora jezika i pisma za sadržaj, i sam domen ukazuje na prilagođenost sajta lokalnom tržištu.
Kako napraviti pravi izbor?
Odabir pravog domena zavisi od vaših ciljeva. Ciljate domaće tržište? Domaći .RS je logičan izbor – “govori” jezikom vaših kupaca, favorizuje vas u lokalnim pretragama i gradi poverenje. Naravno, domen je samo jedan deo šire digitalne strategije, ali u kombinaciji sa kvalitetnim sadržajem i dobrom optimizacijom za pretraživače, pravi domen će vam pomoći da vaš sajt bude ne samo vidljiviji, već i relevantniji. Što će se, posledično, odraziti i na vaš biznis.
Izvor: Predrag Milićević, savetnik za marketing i komunikaciju RNIDS
Foto: Pixabay