Sa dolaskom proleća mnogi počinju da razmišljaju o godišnjem odmoru i destinaciji na kojoj će letovati. Svakog leta, deluje nam da su cene sve više, a ove godine za letnje aranžmane, cena je veća za 20 do 25 odsto u odnosu na prethodnu godinu, što je potvrdio za N1 i direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije Aleksandar Seničić.
Seničić objašnjava da su destinacije na koje se putuje avionom poskupele – jer je cena ove godine veća za avio-prevoz.
– Moja pretpostavka je da je povećanje cena vezano za gorivo, ali vama avio-kompanija da određenu cenu i tu nema razgovora, vi to ili prihvatite ili ne. Konstatovali smo da su cene avio-prevoza veće za 10 do 15 odsto – objasnio je.
Hotel formira cenu a ne agencija
Agencije ne formiraju cene, već one dobiju ponudu iz hotela, a hotel formira cenu na osnovu situacije na tržištu, navodi Seničić.
– Na nekim tržištima možda i nema objektivnih razloga za poskupljenje, ali imate veliku konkurenciju u evropskim zemljama koje imaju povećane zahteve za smeštaje. Čim je velika navala, hotelijeri to zloupotrebljavaju i dižu cene – naveo je Seničić.
To se, kako kaže, dešava sa italijanskim destinacijama, ostrvima u Grčkoj, kao i hotelima u toj zemlji.
– Slična je situacija i u hotelima visoke kategorije u Turskoj. Njima je rusko tržište koje vodi par miliona putnika godišnje, za razliku od naših dvesta hiljada putnika. Mi smo tu smešno, malo tržište – ocenio je on.
Još jedan od razloga poskupljenja jeste taj što naše agencije ne mogu da uzimaju hotele u zakup, kao agencije zapadnih zemalja, objašnjava.
– Zapadne agencije formiraju svoje cene tako što prvo imaju upite prema hotelima na mnogo duži period sezone – od kraja aprila do kraja oktobra. Naši putnici nemaju naviku da putuju tako rano. Mi se vezujemo za ta dva i po meseca, od polovine juna do početka septembra. Hotelijerima je u interesu da im hotel bude što duže popunjen, tako da prioritet imaju ta tržišta koja mogu da popune hotel duže. Mi onda dobijamo ono što ostane na tržištu, a to su veće cene nego što dobijaju Nemci koji hotel zakupe na šest meseci – dodaje.
Nema destinacije koja nije poskupela
Istakao je da ne postoji nijedna destinacija za koju su cene ostale identične kao prošle godine.
– Najmanje poskupljenje čini se da je za privatan smeštaj u Grčkoj, Crnoj Gori, Bugarskoj. Tu poskupljenje ide do 10 posto. S obzirom na to da su to najjeftiniji aranžmani, onda se tu najmanje vidi. Najviše su poskupeli hoteli – kazao je.
Cena autobuskog prevoza takođe je nešto veća nego prethodne godine.
– Karta za sever Grčke je bila oko 60 EUR, sad je 65, 70 EUR. Tih 10 EUR ne pravi veliku razliku ljudima, ali kad imate avio-kartu koja je bila 200 EUR, a sad je 240, to pravi razliku – ocenio je.
Navodi da su cene i za predstojeće prvomajske praznike takođe nešto više u odnosu na prethodne godine.
– Osnovni razlog koji nam navode naši partneri iz inostranstva, a na koje se baziramo kada formirano cene – jeste inflacija koja je evidentna u svetu, a koja je verovatno vezana i za ova dva rata koja se dešavaju – zaključio je Seničić za portal N1.
Izvor: N1
Foto: Pixabay