Home VestiEkonomijaDa li bi dolazak Carrefour-a mogao smanjiti cene u prodavnicama?

Da li bi dolazak Carrefour-a mogao smanjiti cene u prodavnicama?

by bifadmin

Posle više od sedam godina, trgovinski lanci u Srbiji će potencijalno dobiti novu konkurenciju, francuskog trgovca Carrefour.

“Danas” je istraživao kako bi se ovo moglo odraziti na cene u maloprodajnim objektima u našoj zemlji. Kako kažu njegovi sagovornici svaki dolazak stranog lanca je dobra vest, kako za tržište, tako i za potrošače.

Naime, svojim dolaskom, Carrefour bi se postavio kao konkurencija već aktuelnim trgovinskim lancima u Srbiji, a potencijalno bi moglo da dovede i do toga da neki od manjih lanaca budu primorani da zatvore svoje pojedinačne radnje.

Ipak, ova vrsta takmičenja na tržištu bi pre svega šla u korist potrošača, jer bi i drugi lanci bili primorani da snize cene, ukoliko bi Karfur ponudio namirnice po nižim cenama.

Efektiva: Intenziviranje tržišne utakmice

„Svaki dolazak novog trgovinskog lanca koji bi imao svoju logistiku i koji bi mogao da razgrana prodajnu mrežu doveo bi do toga da bi taj lanac na tržištu morao da se bori cenama. Da bi preoteo deo kolača od postojećih trgovinskih lanaca, on bi morao da bude jeftiniji, što bi nateralo druge lance da se tome odupru i sami snize cene, tako da je svaka konkurencija dobrodošla za potrošače“, kaže Dejan Gavrilović iz potrošačkog udruženja „Efektiva“.

Međutim, treba postaviti nekoliko pitanja. Prvo, da li će Karfur uopšte doći u Srbiju, s obzirom na to da su, kao i mnoštvo drugih lanaca iz inostranstva, u prošlosti već imali ovu nameru koju nisu ispunili?

Da li će Carrefour uopšte doći?

Profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu Goran Petković tvrdi da, upravo iz ovog razloga, ovakve stvari nema mnogo smisla najavljivati u ranim fazama.

„Treba se prisetiti da je Carrefour jedan od prvih lanaca koji je razmatrao dolazak na naše tržište, i to još 1995-96. godine, kada je rađena i analiza pet lokacija za Carrefour u Beogradu. Oni su imali vrlo ozbiljnu nameru da dođu, ali su odustali iz različitih razloga koji su ih u drugoj polovini devedestih godina zatekli na ovim prostorima“, kaže Petković.

Govoreći o potencijalnom smanjenju cena koje bi doneo njihov dolazak, Petković smatra „da mi u poljoprivredi imamo ozbiljne probleme kada je u pitanju proizvodnja mesa i mleka, upravo zato što su mali proizvođači potpuno isceđeni, a cede ih domaći prerađivači koje pritiskaju veliki trgovci“.

Iskustva sa ranijim dolascima velikih trgovinskih lanaca

Poslednji veliki trgovinski lanac koji je iz inostranstva došao u Srbiju bio je Lidl. Te 2018. godine, kada su prve radnje svečano otvorene, ovaj maloprodajni div bio je atrakcija za srpske potrošače, koji su, u potrazi za nižim cenama, kvalitetnijim namirnicama i boljom uslugom u odnosu na već postojeće trgovinske lance, stajali u redovima ispred Lidlovih prodavnica.

Međutim, kako je vreme prolazilo, ispostavilo se da je broj novina koje je Lidl doneo u Srbiju manji nego što su se mnogi potrošači nadali da će biti.

„Lidl jeste doneo neke novine potrošačima. Što se tiče cena, Lidl jeste malo povoljniji od ostalih, doduše oni imaju i neke svoje brendove, ali pitanje je da li je odnos cene i kvaliteta realan u odnosu na druge lance“ smatra Gavrilović, ali dodaje i da „nema logike da Carrefour dođe u Srbiju i ima iste cene kao i svi drugi“.

Izvor: Danas

Foto: Bruno Kelzer, Unsplash

Pročitajte i ovo...