E-commerce Report 2023, za koji su istraživanje sproveli platforma za uporednu online kupovinu Idealno! (deo Heureka grupe) i Valicon, agencija za istraživanje tržišta, pokazuje da je 2023. godina bila godina racionalizacije i stagnacije u online poslovanju.
U digitalno doba, kada se internet kupovina sve više utvrđuje kao ključni segment trgovine, razumevanje trendova i potrošačkih navika veoma je važno za uspeh poslovanja. U tom duhu, Igor Martinović sa platforme za upoređivanje cena Idealno! i Matjaž Robinšak, direktor istraživanja pri Valiconu, agenciji za istraživanje tržišta, 7. februara su na vebinaru “Online kupci u 2023. i očekivanja u 2024. godini” predstavili nalaze izveštaja o e-trgovini 2023. Ovaj online skup bio je prilika da stručna i zainteresovana javnost proniknu u dinamiku i promene koje su obeležile online poslovanje u prošloj godini, i bolje razumeju šta nas čeka tokom 2024.
Godina 2023. u znaku uvećanog šopinga generacija Z i Y
Istraživanje E-commerce Report 2023, koje su sproveli Idealno! i Valicon, otkriva da je 2023. bila godina racionalizacije i stagnacije u svetu online poslovanja. Međutim, neke kategorije kao što su elektronika (sa udelom od čak trećine ukupnih prihoda, 33,3%), moda (25%) i proizvodi za kuću i baštu (22%) zadržale su svoju popularnost, a na domaćem tržištu je uočen i ozbiljan razvoj kupovine namirnica preko interneta. Zanimljivo, iako je domaća kupovina i dalje dominantna, udeo kupovine iz inostranstva je porastao sa 24% na 30% u odnosu na 2022.
Matjaž Robinšak istakao je uticaj generacije Z (do 27 godina starosti) i generacije Y (28-43 godine), koje postaju sve izraženije na online tržištu. Mobilni telefoni igraju vodeću ulogu u procesu kupovine (čak 70% pretraživanja ponuda i 58% ukupnih prihoda ostvareno je putem smartfona), što pokazuje stalno prilagođavanje tehnologije i online platformi potrebama savremenog potrošača.
Najveći broj povraćaja odnosio se na odeću, uglavnom zbog neispravnih veličina, što govori o važnosti detaljnih podataka o proizvodu, i to je jedan od segmenata gde veliki broj veb-prodavnica i dalje ima prostora za napredak. Ipak, najveća urgencija razvoja uočena je u logističkom domenu (pre svega, u brzini i ceni dostave).
Od nameštaja do sportske garderobe
Igor Martinović istakao je da su potrošači u 2023. godini postali izrazito racionalni, što je dovelo do smanjenja impulsivnih kupovina. Ovaj trend potvrđuje i E-commerce Report 2023. Kućni i baštenski nameštaj i sportska odeća bili su među najčešće pretraživanim pojedinačnim proizvodima.
U tekućoj godini predviđaju se važni pomaci u korišćenju napredne tehnologije poput veštačke inteligencije i čet-botova. Ovi trendovi ukazuju na evoluciju e-trgovine, sa sve većim naglaskom na prilagođavanje ponude individualnim potrebama kupaca i poboljšanje korisničkog iskustva.
U marketingu se očekuje dalji razvoj performansnih kampanja korišćenjem alata kao što su PMax i CDP, dok se u SEO predviđa udaljavanje od prakse pretrpavanja ključnim rečima. Umesto toga, fokus će biti na kvalitetnom sadržaju, što mnogo govori o potrebama i interesovanjima potrošača.
E-commerce Report za 2023. pruža vredan uvid u trenutno stanje, ali i u doglednu budućnost online kupovine. Promene u navikama i očekivanjima potrošača, zajedno sa tehnološkim napretkom, oblikovale su dinamično i sve više personalizovano online okruženje.
Ovo istraživanje ne samo da otkriva ključne trendove, već pre svega omogućava firmama da bolje razumeju tržišnu situaciju i da budu dobro pripremljene za suočavanje s novim izazovima ubuduće.