U svetu jedinstvena medicinska inovacija – telemedicinski flaster, koji meri količinu tečnosti u tkivu grudnog koša kod pacijenata sa srčanom insuficijencijom, trenutno se ispituje u klinici Favoriten u Beču.
Kod pacijenata sa srčanom insuficijencijom, srce više ne radi dovoljno efikasno da bi snabdevalo telo sa dovoljno krvi. Kao odgovor na to, organizam pokušava da kompenzuje problem različitim mehanizmima. To dovodi do povećanog nakupljanja tečnosti, naročito u nogama, člancima i plućima.
Ova zadržavanja vode mogu izazvati simptome kao što su nedostatak daha, oticanje, povećanje težine i povišen krvni pritisak. Pored toga, povećavaju rizik od komplikacija kao što su plućni edemi i problemi sa bubrezima. Stalna kontrola zadržavanja tečnosti je stoga važan deo lečenja srčane insuficijencije, kako bi se simptomi ublažili i usporilo napredovanje bolesti. Inteligentni flaster omogućava praćenje tečnosti u tkivu.
„Telemedicinski flaster je otprilike veličine dlana i postavlja se na levu stranu grudnog koša. Odatle se kontinuirano šalju radiofrekventni talasi u tkivo i reflektuju nazad. Tako se može proceniti sadržaj tečnosti u tkivu. To nam pruža važne podatke za dalju terapiju pacijenata”, rekla je šef kardiološkog odeljenja na klinici Favoriten, Diana Bonderman.
U klinici se pacijentima najpre na stacionaru vrši uklanjanje viška tečnosti. Kada se vrate kući, stanje tečnosti se mesec dana nadgleda telemedicinski, dakle na daljinu. To obavlja novi sistem za upravljanje srčanom insuficijencijom baziran na radiofrekvenciji. On omogućava kontinuirano praćenje količine tečnosti u telu. Opasne fluktuacije tečnosti mogu se tako rano otkriti, čime se na kraju može izbeći boravak u bolnici.
„Flaster nudi inovativan način za kontinuirano praćenje pacijenata i pravovremeno reagovanje na promene u zdravstvenom stanju, što bi na kraju trebalo da dovede do poboljšanja kvaliteta života i smanjenja broja hospitalizacija.“
Telemedicina podrazumeva pružanje medicinskih usluga i informacija putem elektronskih komunikacionih sredstava kao što su video pozivi, tekstualne poruke ili medicinske aplikacije. Tako je olakšana razmena informacija između pacijenata i medicinskog osoblja, a broj ličnih poseta lekaru je smanjen.