Lizing industrija Srbije će ove godine dostići rekordnih milijardu evra u vrednosti finansirane robe, saopštila je Asocijacija lizing kompanija Srbije (ALCS) na konferenciji „Lizing i budućnost mobilnosti“ koju je organizovala u saradnji sa Privrednom komorom Srbije (PKS).
U prvih devet meseci 2024. registrovan je rast vrednosti novozaključenih ugovora davalaca finansijskog lizinga od 30 odsto u odnosu na isti period prethodne godine. Posmatrajući prema segmentima, rast vrednosti novozaključenih ugovora davalaca finansijskog lizinga zabeležen je u skoro svim segmentima finansiranja, a najveći je u segmentu komercijalnih i teretnih vozila i autobusa gde iznosi skoro 47 procenata, kao i putničkih vozila (novih i polovnih) gde je rast više od 22 odsto.
Najveći broj klijenata lizing kompanija u našoj zemlji i dalje su mala i srednja preduzeća i preduzetnici, a isti je slučaj i na razvijenijem evropskom tržištu. Razlog tome je fleksibilnost i prilagodljivost ovog načina finansiranja manjim privrednim subjektima.
Putnička vozila i dalje najdominantniji predmet lizinga
Ivan Jauković, predsednik Asocijacije lizing kompanija Srbije, istakao je na konferenciji da nas u narednom periodu očekuje modernizacija autobusa, tramvaja i trolejbusa, ali i poboljšanje kvaliteta mobilnosti.
„Današnji ciklus upotrebe vozila je takav da se ona koriste kraći period i menjaju češće. Samim tim, korisnik ima mogućnost da vozi najnoviji model, da izbegne periode češćih kvarova i većih servisa. Osim toga, primetno je pomeranje fokusa sa koncepta vlasništva na koncept iznajmljivanja, jer savremeni vozači ne žele da razmišljaju o vozilu i održavanju vozila, već samo o njihovom korišćenju“, objašnjava Jauković i dodaje: „Bilo da su u pitanju hibridna ili električna vozila, ljudi definitivno teže ekološki prihvatljivim alternativama kad je transport u pitanju. To je svakako posledica podizanja svesti o značaju električnih vozila, veće dostupnosti vozila na teritoriji Republike Srbije i poboljšane infrastrukture za električna vozila. Kad je u pitanju javni prevoz, već danas na ulicama možemo videti nova vozila od kojih je značajan procenat hibrida i vozila na prirodni gas. Očekivanja su da bi naredna godina mogla da bude obećavajuća kad je u pitanju urbana elektromobilnost.“
Teodora Milenković, generalni sekretar ALCS, podsetila je da je svako treće novo vozilo u našoj zemlji finansirano putem lizinga: „Specifičnost lizinga je da je sredstvo finansiranja ujedno i predmet obezbeđenja, što ovaj način finansiranja čini veoma pogodnim za najznačajniji segment evropske i domaće privrede, a to su mikro, mala i srednja preduzeća. Putnička vozila su najzastupljenija u strukturi finansiranja na lizing, pa u trećem kvartalu 2024. godine imaju udeo od 44 procenata.“
Zaokret ka zelenijim vozilima
U Evropskoj uniji se u poslednjih pet godina drastično promenila struktura prodatih novih automobila. Dok su 2019. najviše kupovani benzinci (preko 37%), ove godine najviše su traženi hibridi (39%). Tražnja za dizelašima je drastično smanjena ali je porasla tražnja za električnim automobilima koji su na tržištu prodatih novih automobila imali udeo od 14%.
Srbija je daleko od ovakvih rezultata pre svega zato što se na našem tržištu i dalje najviše kupuju polovni automobili, oni koji su odbačeni u razvijenijim zemljama. Prema podacima MUP-a od ukupno prodatih automobila u 2023. godini u Srbiji su samo 16% činila nova vozila. Kada su njih kupovali naši sugrađani su u prvih devet meseci ove godine najradije birali benzince (48%), a zatim hibride (30%). Automobili na dizel su i kod nas izgubili na popularnosti, pa su činili smo 19% svih prodatih vozila.
Očekuje se da će se nabavka hibridnih i električnih vozila u našoj zemlji intenzivirati a taj trend trebalo bi da podstakne i lizing industrija. Da podsetimo, 2022. je u Srbiji vrednost nabavke električnih automobila preko lizinga iznosila 16,4 miliona evra, a već 2023. godine je dostigla 33,8 miliona evra, sa trendom brzog rasta.
Brz i efikasan finansijski instrument
Predstavnici lizing industrije saglasni su da je digitalizacija društva uticala i na promene u lizingu. Jauković objašnjava da su se promenili načini donošenja odluka, upravljanja rizikom i da je poslovno okruženje još više usmereno na korisničko iskustvo.
„Lizing je i ranije bio prepoznat kao brz i efikasan finansijski instrument, ali u poslednjih nekoliko godina procesi za potpisivanje lizing ugovora dodatno štede vreme i resurse. Potpisivanje ugovora je moguće za svega nekoliko minuta i to digitalnim putem“, ističe Jauković i dodaje: „Očekivanja su da će industrija u narednih tri do pet godina u potpunosti preći na bez-papirne ugovore, ali i da će odobrenja biti moguća na veb sajtovima ili u salonu. Između ostalog, lizing želi da doprinese ESG principima i da smanji količinu potrebnih papira.“
Foto: ALCS