U Srbiji postoje različite pravne forme privrednih subjekata. Među najčešćim su preduzetnik, društvo sa ograničenom odgovornošću (DOO) i akcionarsko društvo. Proverili smo kakva je procedura za otvaranje i registraciju u Srbiji, koja vam je dokumentacija potrebna i šta sledi nakon uspešnog otvaranja firme ili preduzetničke radnje.
Pravne forme privrednih subjekata u Srbiji
Preduzetnik
Preduzetnik je fizičko lice koje svoju delatnost registruje kod APR – Agencije za privredne registre. Preduzetnik može biti svako nezaposleno ili zaposleno lice, a za sve obaveze odgovara svojom imovinom.
Društvo sa ograničenom odgovornošću (DOO)
Društvo sa ograničenom odgovornošću je privredni subjekt koji osniva jedan ili više različitih osnivača. Preduzeće ima osnovni kapital, koji su svojim udelom obezbedili osnivači. Udeli osnivača mogu biti jednaki ili različiti. Svaki od osnivača društva odgovara za obaveze samo do visine svog uloga.
Akcionarsko društvo
Akcionarsko društvo ima osnovni kapital podeljen na akcije. Suvlasnici ne odgovaraju za obaveze akcionarskog društva svojom ličnom imovinom, ali društvo za njih odgovara svom svojom imovinom.
Komanditno društvo
Komanditno društvo je društvo od dva ili više lica u kome najmanje jedan odgovara za upravljanje i obaveze društva svom svojom imovinom (komplementar), dok najmanje jedno lice ne odgovara za obaveze društva (komanditor) ili je odgovoran za obaveze društva samo do visine svog ulaganja u društvo.
Ortačko društvo
Ortačko društvo je oblik privrednog subjekta koji osnivaju dva ili više ortaka. Osnivači odgovaraju za obaveze društva svojom imovinom.
Procedura za otvaranje biznisa u Srbiji
Prvi korak u osnivanju je izbor odgovarajuće pravne forme privrednog subjekta. Zatim sledi procedura za otvaranje, koju obavljate onlajn.
U prvoj fazi otvaranja:
– izaberite i navedite delatnost kojom ćete se baviti
– izaberite i navedite sedište, odnosno adresu na kojoj ćete obavljati svoju delatnost
– morate se registrovati kod Agencije za privredne registre (APR)
Onlajn procedura, odnosno eRegistracija, sprovodi se u aplikaciji Agencije za privredne registre (APR). Prvi korak za korisnike je kreiranje naloga na portalu eID.gov.rs. Za uspešan proces otvaranja firme ili preduzetničke radnje biće vam potreban kvalifikovani elektronski potpis i instalirani čitač kartica, kao i platna kartica za plaćanje troškova registracije.
Šta je još potrebno za otvaranje firme ili preduzetničke radnje?
Da biste uspešno otvorili preduzeće ili preduzetničku radnju, morate takođe da izaberete naziv, odredite šifru delatnosti koju ćete obavljati.
Naziv mora da ispunjava sve uslove za registraciju, što možete proveriti u Registru privrednih subjekata na sajtu APR-a.
Prilikom odabira šifre delatnosti morate izabrati šifru osnovne delatnosti kojom će se preduzeće ili preduzetnička radnja baviti, kao i sporedne delatnosti, ako će ih imati.
U formi isprave akt o osnivanju privrednog društva je odluka o osnivanju, ako postoji jedan osnivač, ili ugovor o osnivanju, ako je više osnivača. Akt treba da sadrži kvalifikovane elektronske potpise svih osnivača.
Dokumentacija za registraciju
Procedura i potrebna dokumentacija za registraciju preduzetnika i registraciju DOO su različiti.
Za registraciju preduzetnika potrebno je Agenciji za privredne registre dostaviti fotokopiju lične karte, pravilno popunjenu prijavu za registraciju, dokaz o uplati naknade na osnivanje i saglasnost organa o obavljanju delatnosti ako je to posebnim zakonom propisano kao uslov za registraciju.
Da biste uspešno registrovali DOO, morate:
– dostaviti prijavu za osnivanje privrednog društva i upis u registar poreskih obveznika, sa potpisom zakonskog zastupnika privrednog društva
– dostaviti fotokopije ličnih dokumenata članova osnivača društva kao dokaz o identitetu
– dostaviti akt o osnivanju društva, zajedno sa potpisima osnivača
– dostaviti odluku o imenovanju zakonskog zastupnika društva, ako nije određen osnivačkim aktom
– dostaviti potvrdu banke o uplati novčanog uloga odnosno sporazum članova o proceni vrednosti nenovčanog doprinosa ili procena vrednosti nenovčanog uloga ako se ulog unosi u društvo do osnivanja
– dostaviti dokaz o uplati naknade za registraciju
Dodatni koraci
Nakon što ste pravilno obavili sve korake neophodne za otvaranje i registraciju vaše firme, ostaju neke obaveze ili procedure koje ćete morati da obavite nakon otvaranja.
Izrada pečata
Iako izrada pečata više nije obavezna u Srbiji, ona se i dalje preporučuje, jer će vam možda zatrebati u nekim slučajevima ili za neke dokumente.
Otvaranje poslovnog računa
Za sve finansijske transakcije biće vam potreban poslovni račun koji otvarate u jednoj od banaka nakon uspešnog registrovanja.
Prijava u Poreskoj upravi nakon registracije
Neophodna je i prijava u Poreskoj upravi. Kada dobijete rešenje o registraciji, morate podneti poresku prijavu u roku od 15 dana od dana osnivanja.
Kvalifikovani elektronski potpis
Kvalifikovani elektronski potpis biće vam potreban za obavljanje različitih obaveza, kao što je onlajn registracija firme ili podnošenje potpisanog osnivačkog dokumenta.
Odluka o ulasku u sistem PDV-a
Na osnovu procenjenih godišnjih finansijskih projekcija, odnosno prihoda i rashoda, moraćete da donesete odluku da li ćete se registrovati u sistemu PDV-a.
Knjigovodstvo
Takođe će vam biti potrebna knjigovodstvena agencija po vašem izboru koja će tačno voditi sve finansijske zapise.
Ako imate dobru poslovnu ideju koju biste želeli da primenite, gore opisani početni koraci će vam pomoći da je uspešno prenesete iz teorije u praksu.
Izvor: Forbes
Foto: Pixabay