Home VestiPolitika i društvoOtkrivamo šta zaposleni žele prema najnovijem istraživanju o benefitima

Otkrivamo šta zaposleni žele prema najnovijem istraživanju o benefitima

by bifadmin

I ove godine, četvrti put zaredom, Osiguranik, Rezilient, Tim Centar i Infostud sproveli su istraživanje “Šta to radi zaposlene”, koje se bavi beneficijama i wellbeing podrškom zaposlenih u Srbiji i predstavlja najveće istraživanje tog tipa kod nas.

Unakrasnim ispitavanjem donosilaca odluka u kompanijama i zaposlenih, dobijamo realnu sliku sa tržišta rada, a u istraživanju je učestvovalo 3111 zaposlenih i čak 759 donosilaca odluka, što ga čini najobimnijim do sada.

S obzirom na to da su podaci usklađeni sa Republičkim zavodom za statistiku prema svim najvažnijim faktorima, rezultati su potpuno reprezentativni za Srbiju.

U nastavku otkrivamo neke od najvažnijih uvida, a link do celog istraživanja, čije preuzimanje je potpuno besplatno, naći ćete na kraju teksta.

Fleksibilnost je na prvom mestu

Zaposleni su i ove godine bili jasni – fleksibilnost ostaje benefit broj jedan.

Tu se pre svega misli na fleksibilno radno vreme, mogućnost rada od kuće i četvorodnevnu radnu nedelju. Na četvrtom mestu, kao najvažniji benefit, zaposleni su istakli dobrovoljno zdravstveno osiguranje. Interesantno je da je to jedina novčana beneficija sa uzlaznim trendom, a na vrhu želja zaposlenih nalazi se već nekoliko godina zaredom. Zanimljivo je da bi se veliki procenat njih odrekao i nekog drugog benefita, zarad kvalitetnijeg paketa osiguranja.

Nasuprot tome, druge novčane beneficije poput beskamatnih kredita, dobrovoljnog penzijskog fonda i životnog osiguranja su u padu ili stagnaciji u odnosu na 2024. godinu.

Ipak, dobra vest je da ukupan obim beneficija koje kompanije nude u blagom rastu.

Poseban deo istraživanja posvećen je beneficijama za zaposlene roditelje, kojih u Srbiji ima više od milion i po. Dva od tri zaposlena su roditelji – i upravo oni najteže balansiraju između poslovnih i porodičnih obaveza.

Podaci pokazuju da beneficije koje poslodavci nude roditeljima i dalje imaju ograničen domet. Najzastupljeniji su novogodišnji paketići za decu, koje obezbeđuje 77% kompanija. Samo 24% zaposlenih ima dodatne slobodne dane ili finansijsku podršku prilikom rođenja deteta, dok benefiti poput fleksibilnog radnog vremena i dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja za decu, ostaju privilegija malog broja roditelja.

Sa druge strane, njihove želje govore drugačije čak 69% zaposlenih roditelja navodi da bi im dodatni slobodni dani bili najznačajniji benefit koji bi im pomogao da lakše usklade posao i porodicu.

Koliko kompanije brinu o zaposlenima?

Čak 19 od 20 zaposlenih u Srbiji prijavilo je neki od problema vezanih za wellbeing, oblast koja obuhvata mentalno i fizičko zdravlje, emocionalnu ravnotežu, profesionalno zadovoljstvo, finansijsku sigurnost i osećaj svrhe.

Na vrhu liste problema koji “muče” zaposlene su stres, nedostatak energije, pad raspoloženja i nedostatak motivacije.

Dve trećine ispitanika kaže da ovakvi problemi direktno utiču na njihov učinak na poslu. Kao najvažniji vid podrške, zaposleni ističu pomoć u kriznim i stresnim životnim situacijama – to podrazumeva da kompanija ima unapred dostupan i osmišljen program koji je dostupan zaposlenom kada mu je najpotrebnije.

Iako je u odnosu na prošlu godinu zabeležen skok od 15 % u programima wellbeing podrške koje pružaju kompanije, to je i dalje nedovoljno da se adresiraju sve potrebe zaposlenih, koji glasno ističu značaj zdravog i podržavajućeg radnog okruženja.

Jedan od pojmova koji je ove godine posebno odjeknuo u istraživanju jeste carewashing – praksa u kojoj kompanije deklarativno promovišu brigu o zaposlenima, dok u stvarnosti ta briga ostaje na nivou slogana. Reč je o površnim, marketinški motivisanim inicijativama koje više služe reputaciji nego stvarnim promenama u organizacionoj kulturi.

Nažalost, čak 69% zaposlenih veruje da njihova kompanija funkcioniše po principu „zaposleni su nam najvažniji – ali ipak nisu“.

Detaljnije uvide o wellbeing trendovima, ali i konkretnim preporukama za kompanije, možete pronaći u izveštaju istraživanja.

Značajni uvidi za sve kompanije i zaposlene

Ako je prošla godina postavila pitanja, ova je donela odgovore – otvorene, iskrene i vredne pažnje svakog zaposlenog, HR-a i donosioca odluke u kompaniji.

Istraživanje Šta to radi zaposlene“ ne donosi samo statističke podatke. Ono priča o doslednosti i zajedničkoj odgovornosti – o onome što pravi razliku između radnog mesta i mesta gde ljudi zaista žele da rade.

To je poziv poslodavcima da istraju u izgradnji kulture poverenja i podrške, ali i podsetnik zaposlenima da uspeh nije jednosmerna ulica. Jer, kada kompanija brine o ljudima, važno je da i oni to prepoznaju, cene i uzvrate – naročito u kriznim vremenima.

Na ovom linku možete besplatno preuzeti istraživanje i dobiti dublje uvide u tržište rada u Srbiji, trendove koji nas očekuju u 2026. i mnoge druge informacije koje vam mogu pomoći da napravite planove za uspešnu poslovnu godinu.

I ove godine, istraživanje je imalo humanitarni karakter. Podržana je akcija “Avantura do Kine”, fondacije “Za naše heroje”. Za svaku kompaniju učesnicu, kao i svakog zaposlenog koji je popunio anketu, doniran je novac i prikupljeno je ukupno 690.600 RSD za Institut za neonatologiju u Beogradu, kako bi se obezbedili što bolji uslovi za prevremeno rođene bebe

Pročitajte i ovo...