General Electric, poslednja kompanija članica „velike trojke“ globalne industrije rasvete, odlučila je da u kontekstu aktuelnog restrukturiranja zadrži svoje prisustvo u sektorima zdravstva, energetike i vazduhoplovstva, ali i da se odrekne biznisa sa osvetljenjem. To ne znači da rasveta više ne donosi zaradu, već da se do dobiti daleko teže dolazi: LED tehnologija, koja je pobedila i proterala klasične sijalice sa tržišta, ima upotrebni vek koji se meri decenijama, pa proizvođači moraju da razviju potpuno nove strategije za opstanak na tržištu.
Vreme „običnih“ električnih sijalica, staklenih balona sa volframovom žicom definitivno je prošlo, a tačku na njihovu komercijalnu upotrebu simbolično stavlja potez General Electric (GE), američke kompanije koja je izrasla upravo na patentu Tomasa Edisona krajem 19. veka. Menadžment GE, suočen sa značajnim padom profitabilnosti poslovanja, upravo sprovodi zahtevan program restrukturiranja, sa ciljem da se „oslobodi“ imovine vredne oko 20 milijardi dolara, kako bi se fokusirao na opstanak u sektorima u kojima vidi svoju budućnost: zdravstvu, energetici i vazduhoplovstvu.
U tom planu više nema mesta za rasvetu, i to 125 godina pošto je zahvaljujući Edisonovom poboljšanju performansi sijalice sa karbonskim vlaknom, ali i njegovom poslovnom geniju, GE i nastao kao kompanija. Evropski deo GE rasvete već je prodat „entitetu“ u vlasništvu bivšeg direktora GE za EMEA region i Tursku Joergu Baueru, a do potpunog preuzimanja kontrole nad tim delom biznisa doći će pošto regulatorna tela u nekoliko evropskih zemalja odobre transakciju.
Bauer je, inače, na svom LinkedIn profilu pre tri meseca (na Dan zaljubljenih!) objavio da će buduća kompanija poneti ime Tungsram Grupa, kao i da će još neko vreme posle preuzimanja koristiti GE brend. Specijalizovani portali inače spekulišu da je reč o periodu od oko pet godina, nakon čega će GE oznaka na rasveti definitivno otići u istoriju. Inače, General Electric je još 1989. kupio Tungsram, na šta podseća i Bauer, obećavajući da će povratiti staru slavu tom najpoznatijem mađarskom brendu i, kako je naglasio, „najinovativnijoj mađarskoj kompaniji u prošlom veku“.
Zašto se rasprodaje rasveta?
Daleko od toga da je GE jedina čuvena kompanija koja je rešila da kaže zbogom rasveti. Zapravo je poslednja članica nekadašnje „velike trojke“ na globalnom nivou koja se odlučila na takav potez, a pre GE, taj biznis prodali su i Philips i Osram. Postavlja se pitanje šta leži iza takvih odluka kompanija koje svi stariji od 15 godina povezuju sa sijalicama?
Svetu su, naravno, i dalje potrebne sijalice, samo što se više ne traže klasične već LED sijalice. Prodaja LED sijalica doživela je pravi bum između 2007. i 2014. godine, kada su svi žurili da zamene „tradicionalne“, ali je potom došlo do velikog pada tražnje. Razlog leži u tome da su one, gledano iz ugla tradicionalnog proizvođača, veoma loš proizvod: jesu moderne, efikasne i štedljive, i zato ih je lako reklamirati i prodati, ali su dozlaboga trajne – njihov vek upotrebe meri se u decenijama, a pri tome nisu skupe. Kombinacija niskih cena i usporavanja tražnje posle prvobitne trke da se staro zameni novim, dovelo je neke proizvođače u nezavidnu situaciju.
Dobra vest je da se očekuje da će tržište LED rasvete vredeti najmanje 100 milijardi dolara do kraja 2024. godine, a najveći rast bi trebalo da se desi u SAD i Indiji, navode u konsultantskoj kući Renub Research. Na portalu „Statista“ stoji i podatak da bi do 2020. godine LED sijalice trebalo da „zauzmu“ 61% tržišta – ali sve to dolazi prekasno za „veliku trojku“: Philips, Osram i General Electric. Njihova konkurencija, koja namerava da ostane u poslu sa rasvetom nalazi se u Aziji, a predvode ih Samsung, LG i Sharp, dok se spekuliše da su dve kineske firme, MLS i Foshan Electrical and Lightning zainteresovane za preostali deo GE rasvete.
Nove tehnologije za novu svetlost
Kompanija za istraživanje tržišta IHS Markit procenjuje da će energetska efikasnost ostati onaj ključni faktor koji „tera“ pojedince kao i kompanije da pređu na LED sisteme rasvete. Njihova analiza kaže da je u 2017. godini tek 8% svih instaliranih rasvetnih sistema bilo LED, što znači da na svetu ima oko 35 milijardi sijalica koje treba zameniti modernijim i efikasnijim, a energetske uštede koje tako budu ostvarene, finansiraće rast tražnje za „pametnim“ sistemima rasvete u budućnosti.
Sektorski analitičari smatraju da budućnost kompanija u industriji rasvete leži u pronalasku odgovarajućih niša, kao i u korišćenju „pametnih“ rešenja, internet-of-things tehnologije, kao i u standardizaciji.
Konsultant Džeb Dorshajmer iz Acuity Ligntning smatra da su mnogi u biznisu platili cenu uspona LED tehnologije, usled pritiska na cene i visinu profita. On veruje da je najsigurniji način da se opstane na tako zahtevnom tržištu specijalizacija, pa savetuje da „umesto trke da se osvoji 2% globalnog tržišta, svoju kompaniju treba usmeriti na osvajanje što većeg udela određene tržišne niše“. Prostor za specijalizaciju ponude vidi u sektorima upravljanja nekretninama, svetlosnih reklama, hortikulturi i prečišćavanju vode.
Pol Bremner iz IHS Markit-a smatra da će ovu godinu obeležiti nekoliko trendova. Prvo, predviđa se da će dizajn rasvetnih sistema ići ruku pod ruku sa internet-of-things tehnologijom, odnosno povezivanjem različitih sprava u sistem kojim može da se upravlja uz pomoć korisničkih aplikacija. Zatim, Bremner veruje da će se nastaviti integracija sa sistemima koji reaguju na glas korisnika, poput Amazonove Alekse, Google Assistant-a ili Siri kompanije Apple. I na kraju, ovaj analitičar zaključuje da će bolje poslovne performanse doći kao rezultat udruživanja i saradnje kompanija na razvoju sofisticiranih proizvoda, umesto na bespoštednoj međusobnoj borbi.
Koliko vredi LED tržište?
Kompanija LEDinside procenjuje da će do kraja ove godine vrednost globalnog tržišta LED rasvete dostići 32,7 milijardi dolara, da bi u 2019. porasla na 33,3 milijarde dolara. Naredne godine se očekuje zasićenje kada je reč o domaćinstvima, ali bi zato trebalo da se nastavi rast tražnje u industriji, arhitekturi, u sektoru uređenja pejzaža, kao i specijalne komercijalne rasvete.
Milica Rilak