Žarko Veljković, kreativni direktor i predsednik žirija za dodelu nacionalnih nagrada KAKTUS 2017, govori koliko je tržište marketinških komunikacija u Srbiji zaista integrisano, koji trendovi će obeležiti 2017. godinu, ali i u kojoj meri su naše agencije i klijenti zaista spremni za hrabre i inovativne kampanje.
Kako biste ocenili tržište marketinških komunikacija u Srbiji i koliko je ono zaista integrisano?
Žarko Veljković: Opšti trend u svetu je da će sve manje novca da se ulaže u marketing. Još od kada je Mark Pričard izjavio da će P&G da uloži dve milijarde dolara manje za marketing i medije, velike marketinške agencije pokušavaju da nađu rešenje. Uočava se trend još veće integracije velikih grupacija, sve više se gubi identitet legendarnih agencija i sve to da bi se izašlo u susret zahtevima velikih klijenata. Postoji ona izreka da kad se Amerika zakašlje, ceo svet dobije upalu pluća. Možemo samo da zamislimo šta će se tek desiti na Balkanu. I konačno da odgovorim na pitanje, u Srbiji je tržište marketinških komunikacija u velikom finansijskom problemu. Traži se veće, brže, bolje, a jeftinije. Pravo je čudo što se i dalje pojavljuju kampanje koje imaju bilo kakvu kreativnu ideju.
Koji trendovi u oblasti integrisanih komunikacija su najdominantniji na našem tržištu i koji trend će po Vašem mišljenju obeležiti 2017. godinu?
Žarko Veljković: Mislim da je trend sve većeg ulaganja u digital od prošle godine nastavljen. Na društvenim mrežama pojedini brendovi počinju da ozbiljno ulažu u originalniji sadržaj. Nažalost, i dalje većina koristi društvene mreže za najbanalniju komunikaciju po principu jedna-slika-uz-prikladnu-rečenicu-dnevno. Ne vidim da će se ove godine nešto značajnije promeniti. Mi uglavnom pratimo svetske trendove i trudimo se da ih ovde implementiramo sa hiljadu puta manjim budžetima (bukvalno hiljadu puta manjim).
U kojoj meri su naše agencije s jedne i klijenti s druge strane zaista spremni za hrabre i inovativne kampanje? Da li se i zbog čega plašimo?
Žarko Veljković: Ima puno razloga zašto je teško izvesti zaista kvalitetnu ideju. Mislim da je najčešći razlog da kada su uspešne mogu da naprave prilično veliki “talas”, a mislim da kompanije i većina agencija ne žele da talasaju. Lakše je raditi obične stvari, nema mnogo cimanja i nervoze.
Koji je, iz Vašeg iskustva, “tajni sastojak” za ideju koja opstaje, odnosno za kvalitetnu kampanju koja će ostaviti trag?
Žarko Veljković: Otkad je prvi pećinski muškarac počeo da se pravi važan sa svojim posedom/stvarima/izgledom/ponašanjem da bi zadobio pažnju pećinske žene (i obrnuto), postoji “tajni sastojak” u komunikaciji – budi originalan, bolji od drugih i daj sve od sebe. Mislim da je to pravilo i danas najbitinije, a biće i u budućnosti dok nas ne zameni AI tehnologija.
Zašto je važno da jedno tržište ima nacionalni kreativni festival i zašto bi struka trebala da stanje iza njega?
Žarko Veljković: Na našem tržištu festivali nisu zanimljivi klijentima jer za razliku od velikih svetskih kompanija to ne utiče na cenu akcija ili na ugled kompanije. Zato je na kraju jedina satisfakcija ostala na agencijama da odmere snage. Svaka zemlja koja drži do sebe mora da ima bar jedan pravi advertajzing festival. Nadam se da će Kaktus uspeti da opstane i ostane ako ne jedini onda bar najbitniji.
Nagrade će biti svečano dodeljene na trećem nacionalnom Festivalu integrisanih komunikacija – KAKTUS 2017, koji će biti održan 1. i 2. novembra u hotelu Crowne Plaza u Beogradu.