Vinjete, iako ranije nekoliko puta najavljivane kao mogući model naplate putarine u Srbiji, definitivno će sačekati neka nova vremena. U Ministarstvu saobraćaja tvrde da se ovaj sistem „nalepnica“ pokazao kao nepravedan prema vozačima koji povremeno koriste kraće delove auto-puta i onima koji su u tranzitu.
Jer, vinjete se u većini zemalja koje su ih uvele kupuju za vožnju tokom nedelju dana, što onima koji samo jednom prolaze određenom destinacijom na putu do odredišta nikako ne odgovara.
Uvođenje vinjeta se ne isplati ni državi, jer bi ubirala manje prihoda, ali bi od njih imali korist vozači koji često ili svakog dana koriste auto-put.
Za putovanje kroz Srbiju, od Subotice do Preševa, vozači u jednom smeru moraju da izdvoje 1.480 dinara, odnosno oko 12 EUR, dok, na primer, u Sloveniji vinjeta za vožnju auto-putem za nedelju dana košta 15 EUR. U Slovačkoj je cena 10 EUR, a u Austriji 8,7 EUR za neograničen broj prolazaka tokom sedam dana.
Nadležni u Srbiji su se opredelili za naplatu po pređenom kilometru, a da će tako i ostati, svedoče najave iz Puteva Srbije, da će tokom ove godine biti otvoreno 11 novih naplatnih rampi.
„U drugim zemljama koje su ih uvele, vinjete nisu opravdale prvobitne planove i očekivanja“, tvrde u Ministarstvu saobraćaja. „Pokazao se gubitak u prihodu u odnosu na zatvoren sistem naplate putarine. Model naplate po pređenom kilometru koji se primenjuje u Srbiji se po smernicama EU tretira kao pravedan model.“
Putarina se prodajom vinjeta naplaćuje, pored ostalih zemalja, u Bugarskoj, Mađarskoj, Sloveniji, Austriji, Slovačkoj, dok su među zemljama koje imaju isti sistem naplate kao Srbija, Makedonija, Grčka, Bosna i Hercegovina… U tom „košu“ je i Hrvatska, ali se tamo poslednjih meseci rasplamsala debata o tome koji je model bolji.
U nekim državama vozači prilikom registracije plaćaju godišnju vinjetu, koja im garantuje neograničeni broj prolazaka. Takva ideja postojala je i kod nas, a predlagana je još 2009. godine.
Izvor: Novosti, eKapija