Stečajni dužnik Navip oglasio je prodaju dela ovog preduzeća, a u njoj se, između ostalog, našlo čak 5.818 boca crvenog, 46.027 buteljki belog i još 27.910 litara „rinfuznog“ čuvenog domaćeg penušca. Početna cena je 300 dinara po komadu, za flaširane, i svega 45 dinara za litar šampanjca u rinfuzi.
U zemunskim pogonima Navipa juče su svi koji rade mogli da se smeste u jednu kancelariju. Nekolicini bivših radnica društvo su pravile i kolege koje su pristigle da završe posao oko stečaja. Oni i portiri čuvaju imovinu jednog od najvećih proizvođača vina nekadašnje Jugoslavije.
Na javnom nadmetanju, zakazanom za 26. decembar, naći će se i servisno-magacinski prostor, montažna perionica, pomoćna zgrada, portirnica, šupa, nekoliko vozila, ali i brendi, pelinkovac, destilati višnje, jabuke, kruške, nove i korišćene boce… Prodaje se i nadzemni podrum pića.
„Ovo su tankovi zapremine od 24.500 do 550.000 litara, a na drugom kraju dvorišta je tank od 750.000 litara. Teško je za njih naći kupca. Nema u Srbiji sada proizvođača koji ima tolike kapacitete. Za 550.000 litara vina treba vam milion kilograma grožđa“, kaže tehnolog Aleksandra.
Na šampanjac su u Navipu naročito ponosni. Kažu, nije to onaj koji se danas mahom prodaje. „On je nastao dvostrukom fermentacijom, prirodnim putem. Posle prve fermentacije u vino se dodaje šećer i kvasac i tako se stvara ugljen-dioksid, zbog kog su penušci omiljeni. Na tržištu, međutim, imate i vina u koja se samo ubrizgava ugljen-dioksid i tako se dobija gaziranost“, ističe tehnolog.
Iako je u magacinu naslagano i više od 50.000 flaša šampanjca, objašnjavaju da to, ipak, nisu značajne količine.
„Problem je što je to jednokratna isporuka. Nema kontinuiteta, tako da to verovatno neće biti interesantno trgovinskim lancima“, kaže Vasilj Vasiljević, stečajni upravnik Navipa.
„Ovlašćene laboratorije su ispitale i utvrdile da su pića ispravna i upotrebljiva. Stečaj Navipa je 2012. godine dočekalo oko 300 radnika. U početku je nastavljena proizvodnja, ali sa svega 10 do 15%, a to nije bilo održivo. Dugovi su dostigli 30 mil EUR. Navip ima veliku imovinu, ali je ona, kada nije u funkciji, veliki trošak. Podrumi su u najboljem stanju i oni su interesantni kupcima. Veliki deo vinograda, skoro 90%, zapušten je. Krećemo polako u njihovo obnavljanje. Trudićemo se da što bolje unovčimo imovinu i namirimo poverioce. Najveći je Agrobanka, slede država, radnici i dobavljači.“
Akcize i PDV kao dodatni trošak
Na licitaciji će biti i 55,70 litara rinfuznog vinjaka pohranjenog u staroj drvenoj bačvi. Početna cena je 450 dinara po litru, ali kupca čekaju i naknadni troškovi. Morao bi da plati akcizu, jer je reč o gotovom proizvodu, a ona za ovo piće iznosi oko 110 dinara po litru. Nude se i likeri, a akciza na njih dostiže i 200 dinara po litru. Na vina se ovaj namet ne plaća, pa bi kupac morao da izmiri samo porez na dodatu vrednost. Akciza ne pogađa ni zalihe alkohola koje još nisu gotov proizvod, već sirovina.
Izvor: Novosti, eKapija