Kompanija Coca-Cola HBC objavila je integrisani izveštaj za 2013. godinu pod naslovom „Najbolje nam tek predstoji“. Ovaj izveštaj bavi se analizom finansijskih, ekonomskih, društvenih i ekoloških pokazatelja kompanije u čitavom svetu. Generalni direktor Coca-Cola Hellenic Srbija Ramon Vajdinger naglašava da je u srpsku granu grupacije do sada uloženo preko 200 miliona evra, kao i da ona domaćoj ekonomiji, direktno i indirektno, godišnje doprinosi sa oko 345 miliona evra.
# Coca-Cola HBC je po održivosti zauzela prvo mesto u Evropi, a drugo na svetu među proizvođačima napitaka, šta to konkretno znači?
Ramon Vajdinger: Naša kompanija je danas jedan od lidera u ovoj oblasti i šestu godinu zaredom nalazi se na listi Dow Jones indeksa održivosti. Zauzimamo vodeću poziciju među proizvođačima napitaka, što znači da našim poslovanjem koje se prostire u 28 zemalja na tri kontinenta, u čak 68 fabrika, stvaramo najveću vrednost za akcionare, zaposlene i društvo u celini.
Što se tiče Integrisanog izveštaja za 2013. godinu, posebno smo ponosni na to što je on proglašen za ,,najbolju studiju slučaja’’ novog pristupa izveštavanju na Harvadskoj poslovnoj školi. Izdvojio bih nekoliko ključnih pokazatelja. Najpre, povećali smo udeo u obimu prodaje i vrednosti u svim prioritetnim kategorijama gaziranih napitaka na 20 od 24 tržišta, a u 15 zemalja ostvaren je rekordan udeo po obimu prodaje. Po prvi put u istoriji naše grupe, ostvarena je negativna pozicija obrtnog kapitala, koji iznosi 71 milion evra, što je poboljšanje od 21 odsto u odnosu na 2012. godinu.
Takođe, naš operativni vodeni otisak je smanjen za dva odsto u 2013. godini, a količina koja se koristi za proizvodnju jednog litra napitaka poboljšana je za 23 odsto od 2004. godine. Izgrađeno je 10 postrojenja za kombinovanu proizvodnju toplotne i električne energije i u planu je izgradnja još pet takvih postrojenja u naredne dve godine. Količina otpada koji se odlaže na deponijama smanjena je za 74 odsto od 2004, dok je količina otpada po litru napitka umanjena za 82 odsto. Prošle godine uložili smo više od 9,5 miliona evra u programe za zajednice, a više od 2,1 milion ljudi je učestvovalo u našim programima za promociju aktivnog načina života.
Pošto ovakva vrsta izveštaja podrazumeva ukrštene podatke iz različitih oblasti na jednom mestu svakako da je odličan pokazatelj koliko smo napredovali u određenom vremenskom periodu. Na ovaj način možemo da vidimo gde smo imali najviše uspeha i u kojem pravcu idemo i u tom smislu svakako jeste smernica za dalje poslovanje. Cilj nam je i da poboljšamo efikasnost proizvodnje uz stalnu optimizaciju troškova, vodeći računa o održivosti i lokalnoj zajednici u kojoj poslujemo.
# Izveštaj se odnosi na poslovanje cele Coca-Cola Hellenic grupe, svih 28 zemalja u kojima ste prisutni, gde je Srbija u odnosu na ove grupne pokazatelje?
R. Vajdinger: Coca-Cola HBC je druga po veličini punionica Coca-Cola brendova po obimu prodaje koja iznosi više od dve milijarde pakovanja i napicima snabdevamo oko 585 miliona ljudi. U Srbiji smo do sada uložili više od 200 miliona evra i zapošljavamo 1.500 ljudi u tri punionice i četiri distributivna centra u zemlji, što jasno pokazuje koliko je srpsko tržište važno za našu kompaniju. Na godišnjem nivou direktno i indirektno doprinosimo srpskoj ekonomiji sa 345 miliona evra i izdvajamo 69 miliona evra za lokalne nabavke, dok jedno radno mesto u našoj kompaniji otvara 13 indirektnih radnih mesta u lokalnoj privredi. Sarađujemo sa više od 5.000 poslovnih partnera i pokrivamo 95 odsto tržišta naše zemlje. Takođe, kroz brojne dugoročne inicijative ulažemo u oblast očuvanja životne sredine, edukaciju mladih, podržavamo ugrožene socijalne grupe i promovišemo aktivan i zdrav način života.
# Kako održivo i odgovorno poslovanje utiče na profit firme? Da li je kompanija zbog održivog poslovanja prinuđena da poskupi cenu svojih proizvoda i smanji svoju konkurentnost?
R. Vajdinger: Ukoliko kompanije imaju nameru da dugoročno budu prisutne na nekom tržištu, moraju da posluju održivo i društveno odgovorno, a ne da budu okrenute kratkoročnoj dobiti. Biznis sektor ima veliku odgovornost jer su kompanije te koje uvode nove standarde kako bi se prilagodile uslovima koji se stalno menjaju, a svakako je neophodno da postoji saradnja sa državom, nevladinim sektorom i stanovništvom.
Održivo poslovanje nije uvek nužno i neposredno povezano sa poskupljenjem proizvoda. Jeste u slučaju kada se planiraju velike investicije, ali održivost je zapravo način poslovanja koji se integriše u sve procese i segmente biznisa, od načina na koji koristite resurse, kakav odnos imate prema zaposlenima, poslovnim partnerima, potrošačima do odnosa prema životnoj sredini i generalno celoj zajednici. Na duge staze kompanije koje održivo posluju su svakako konkurentnije od onih koje nemaju takav pristup.
# Koja je vizija vašeg poslovanja i ciljevi održivosti koje ste postavili u narednom periodu?
R. Vajdinger: Kako globalno, tako i u Srbiji, usmereni smo na oblasti u kojima najviše utičemo na životnu sredinu i u kojima možemo dati i najznačajniji doprinos, a to su upravljanje vodenim resursima, zaštita energetskih resursa i klime i održiva ambalaža i recikliranje.
Recimo, verujemo da je važno biti snažan lokalni promoter načina na koji se upravlja vodom. Za nas je ona od presudnog značaja jer je naša osnovna sirovina za proizvodnju, a svi smo svesni da je ima sve manje. Zato smo smanjili količinu potrebne vode za proizvodnju jednog litra Coca-Cole za 50 odsto za pet godina.
Kako bismo snizili emisiju ugljen-dioksida, prilagođavamo one delove poslovanja u kojima koristimo najviše energije, a to su naše punionice, vozni park i rashladna oprema. Cilj nam je da do 2015. godine smanjimo emisiju ugljen-dioksida u proizvodnji za pet odsto u odnosu na nivo iz 2004. godine. Kada je u pitanju održiva ambalaža, kontinuirano smanjujemo težinu boca i limenki, a uvodimo i inovacije u ovoj oblasti, kao što je Rosa biljna boca.
Uz ove napore nastavićemo da, kao i do sada, sa našim mnogobrojnim partnerima iz javnog, korporativnog i civilnog sektora realizujemo mnoge društveno odgovorne projekte i dugoročne inicijative poput kampanje Dan Dunava, programa Coca-Cola pokret za radost, Coke Summership i mnogih drugih.