Većina mladih u Srbiji nije motivisana da se bavi preduzetništvom i ne planira svoju profesionalnu karijeru u toj oblasti, sudeći prema rezultatima istraživanja Građanskih inicijativa koje je sprovedeno u toku 2011. godine u 16 gradova i opština Srbije sa oko 1200 mladih ljudi između 15 i 30 godina. Više od polovine mladih smatra da je ovdašnji ambijent za poslovanje veoma negativan, a70% njih smatra da je u Srbiji veoma visok rizik za poslovanje.
Nezaposlenost mladih u našoj zemlji je posebno izražena – podaci govore da više od polovine mladih ne radi. Rešenje za ovaj problem moglo bi biti preduzetništvo, zato Građanske inijciative i rade na projektu Državna služba? Ne hvala ja sam preduzetnik!“, zajedno sa Ministarstvom omladine i sporta.
Pomenuto istraživanje došlo je do podatakada 58% mladih ne planira pokretanje sopstvenog biznisa u narednih 5 godina, dok je tek 7% mladih to već uradilo. Većina mladih želi da se zaposli u javnom sektoru, 57 odsto njih ovo smatra sigurnim zaposlenjem, dok samo 21 odsto misli suprotno.Sa druge strane, mladi smatraju da preduzetnici ne zarađuju dovoljno niti u odnosu na uloženi rad i vreme niti u odnosu na rizik koji preuzimaju. Skoro polovina mladih smatra da je preduzetnička zarada mala i tek 1/3 mladih bi napustila siguran a lošije plaćen posao kada bi im se ukazala prilika da započnu sopstveni biznis.
Žene u znatno većem procentu prednost daju sigurnom zaposlenju bez obzira na platu (42%) nego sopstvenom biznisu (31%), dok su te razlike kod muškaraca znatno manje (37 i 36%). Muškarci češće razmišljaju o pokretanju sopstvenog biznisa u narednih 5 godina: 39% muškaraca i 32% žena planira da pokrene biznis za razliku od 62% žena i 53% muškaraca koji ne planiraju sopstveni biznis u narednim godinama. Muškarci su češće i vlasnici biznisa – 8% mladih muškaraca već ima sopstveni biznis naspram 6% mladih žena preduzetnica.
Mladi su međutim i poprilično neinformisani po pitanju preduzetništva – njih 74 odsto misli da je otvaranje firme skupo i komplikovano, iako se ovde poslednjih godina situacija prilično popravila.
Na osnovu rezultata istraživanja predstavljeno je i nekoliko preporuka za osnaživanje preduzetničkog duha kod mladih:
-Obezbeđivanje poslovnog prostora za početnike, za šta se mogu koristiti javni prostori koji više nisu u funkciji
-Savetodavna podrška mladim ljudima koji imaju dobre poslovne ideje ali još uvek ne znaju na koji način da vode poslovanje i finansije, na savetovanje bi se mogli usmeriti zaposleni u javnoj upravi koji se vode kao višak
-Stvaranje više biznis inkubatora
-Rasterećenje mikro biznisa od poreza i drugih dažbina tokom prvih godina rada
Osim toga, potrebno je stvoriti bolju poslovnu klimu kako bi se smanjili rizici samozapošljavanja. Jelena Milovanović iz Građanskih inicijativa kaže da uprkos tome što političari pozivaju građane da budu preduzetnici, oni nisu prethodno stvorilidobar poslovni ambijent.
Učesnici debate uglavnom su se složili sa zaključcima istraživanja, mada bilo je i onih koji smatraju da premalo pažnje posvećeno pitanjima korupcije, uticaja političkih partija na poslovanje i celokupnu ekonomiju, nepotizma isl. To svakako potvrđuje i odgovor mladih na pitanje na koji način preduzetnici mogu opstati na tržištu gde je njih 42 odsto dalo odgovor „zapšošljavanjem na crno“, a još 21 odsto njih bilo nesigurno glede ovoga, što sugeriše da i dobar deo nesigurnih to misli ili radi.