Planovi za kragujevačku fabriku bi mogli biti poznati već 19. januara. Nije isključeno da proizvodnja nekog od 14 automobilskih brendova kojima raspolaže kompanija nastala spajanjem PSA i PCA, bude prebačena u fabriku u Kragujevcu, kaže stručnjak za automobilsku industriju Toma Savić.
„Spajanje kompanija Pežo i Fijat Krajsler automobili je veoma povoljna okolnost po kragujevačku fabriku automobila i verujem da će u preraspodeli poslova u okviru novoformirane kompanije Stelantis i ona dobiti svoju srećnu zvezdu, odnosno potpuno nov, atraktivan model“, rekao je FoNetu stručnjak za automobilsku industriju Toma Savić.
On je ocenio da bi izvršni direktor Stelantisa Karlos Tavares već 19. januara na onlajn konferenciji mogao, bar načelno, da se izjasni o planovima za kragujevačku fabriku.
„Sigurno je da su tokom pregovora o spajanju urađene detaljne analize svih fabrika koje su u sastavu dve kompanije i da je tim analizama bila obuhvaćena i fabrika u Kragujevcu. Kakve planove sa njom ima nova kompanija u ovom trenutku verovatno zna veoma mali broj ljudi, a pre svega predsednik Upravnog odbora Stelantisa Džon Elkan i Tavares“, navodi Savić.
Zašto Fijat po svaku cenu održava proizvodnju u Kragujevcu
Pre dva dana je i formalno završen proces spajanja PSA i PCA, a novoformirana mega kompanija postala je četvrti najveći proizvođač automobila u svetu sa više od 400.000 zaposlenih i godišnjom prodajom od 8,7 miliona vozila. Na njenom udruženom porftoliju naći će se 14 automobilskih brendova, a može se desiti da proizvodnja nekog od njih bude prebačena u fabriku u Kragujevcu.
„S druge strane, ozbiljni proizvođači uvek imaju bar po deset konstrukciono i tehnološki pripremljenih novih modela, pa je tehnički lako izvodljivo da se u, verovatno najmodernijoj fabrici automobila u svetu, proizvodi potpuno nov, atraktivan model“, rekao je Savić i dodao da s obzirom da „Fijat po svaku cenu održava proizvodnju u Kragujevcu postoji neki viši cilj“.
Razvoj novih automobila
Prema njegovim rečima, tržišna pozicija Stelantisa će biti znatno jača, ali će najveća prednost nove kompanije biti ostvarena kroz zajednički razvoj novih automobila.
„Razvoj novih automobila je, zbog brojnih ispitivanja, istraživanja, eksperimenata i patenata sve skuplji. Sigurno je da će sada doći do unifikacije platformi automobila, čiji će broj biti znatno smanjen. Spajanjem razvojnih delova dve velike automobilske industrije objedinjuje se i njihov proizvod, odnosno specifični delovi i sklopovi koji su patentirani, a od sada mogu da se primenjuju najbolji i najjeftiniji“, istakao je Savić.
On je objasnio da unifikacija znači jeftiniju proizvodnju i ekonomičnije poslovanje kompanije, koja zbog toga može da ponudi konkurentniju cenu na tržištu.
„S obzirom da automobilska industrija ulaže ogromna sredstva u razvoj hibridnih i električnih automobila, koji će u budućnosti zameniti motore sa unutrašnjim sagorevanjem, može se samo naslutiti kolike će uštede biti ostvarene na tom planu“, kazao je Savić.
Prema njegovim rečima, to će novoj kompaniji Stelantis doneti i niz drugih komparativnih prednosti, što će joj obezbediti bolju tržišnu poziciju, a samim tim i veću proizvodnju i zaposlenost.
Izvor: FoNet
Foto: Pixabay