Metod prikrivene kupovine koji je propisan zakonima najviše su primenjivali kod prodavaca duvana, odeće i obuće, kao i prilikom ugovaranja zanatskih usluga, iznajmljivanja stanova i oglašavanja astrologa.
U Ministarstvu trgovine, objašnjavaju da se ovo izuzetno sredstvo, kada inspektori u ulozi kupca pazare robu ili uslugu u fizičkim ili onlajn prodavnicama, primenjuje samo ako na drugi način ne mogu da se obezbede potrebni dokazi ili bi to bilo veoma otežano. Koristi se u situacijama kada postoji osnovana sumnja da neka osoba prodaje robu ili pruža usluge, a nije registrovana za tu delatnost, kao i u slučaju ako registrovani trgovac ne izdaje račune. Oni koji krše propise uvek se iznenade kada budu uhvaćeni na delu.
„Pitaju šta je to prikrivena kupovina i da li su oni prvi koje inspektori kontrolišu“, navodi Uroš Kandić, državni sekretar u ministarstvu. „Potrebno je da im se objasni o kojoj metodi se radi i u kojoj situaciji se primenjuje“, dodaje.
Inspektori su, kao tajni kupci, uspeli da doskoče i mnogim osobama koje su se bavile izradom horoskopa i to naplaćivale, a nisu bile registrovane za obavljanje te delatnosti.
„U ovim slučajevima je bilo izuzetno teško obezbeđivanje dokaza uobičajenim putem“, objašnjava Kandić.
„Kada ih inspektor identifikuje kao neregistrovane, izjašnjavali su se da to rade iz hobija, samo za rođake, prijatelje i poznanike, i to bez naknade“, kaže on.
U jednom od slučajeva iz oblasti oglašavanja astrologa u štampanim medijima i putem interneta, inspektor je ugovorio izradu horoskopa i natalne karte po ceni od 20 evra, putem SMS poruke.
Pribavljanje dokaza
„U skladu sa dogovorom, inspektor je pošiljku preuzeo i izvršio plaćanje pouzećem“, objašnjava Kandić.
„Na taj način su pribavljeni dokazi da ta osoba pruža usluge uz nadoknadu. Zabranjeno mu je neregistrovano obavljanje delatnosti i podnet zahtev za pokretanje prekršajnog postupka nadležnom Prekršajnom sudu“, objašnjava Kandić.
Kako navodi, kada koriste metod prikrivene kupovine inspektori ne najavljuju kontrolu, ne predstavljaju se pre početka i ne pokazuju nalog za nadzor, nego se ponašaju kao potrošači. Tek kada okončaju kupovinu, onda kažu ko su i osobi uručuju nalog. U proseku se ova metoda primenjuje oko 30 puta godišnje.
„U maloprodajnim objektima tržišni inspektor bira robu koja je izložena i kada obavi kupovinu, odnosno plati, legitimiše se i počinje nadzor“, objašnjava Kandić.
Kada je u pitanju oglašavanje prodaje preko interneta, tržišni inspektor, postupajući kao kupac naručuje robu ili usluge putem imejla, odnosno putem mobilnih telefona.
Kada utvrdi neregularno poslovanje, donosi rešenje o zabrani i podnosi zahtev za pokretanje prekršajnog postupka nadležnom sudu.
Izvor: Novosti
Foto: Pixabay