Industrijski kupci koji proizvode jogurte, džemove i slične proizvode, malinu i kupinu izbacuju iz proizvodnog programa zbog visoke cene
Grupacija proizvođača svežeg i zamrznutog voća i povrća Privredne komore Srbije (PKS) upozorila je da je izvoz zamrznute maline zbog efekata kovida i ukrajinske krize značajno opao u poslednje dve godine, pa je tako u januaru ove godine izvezeno 5.570 tona, što je manje za oko 30 odsto u odnosu na januar 2021. godine, kada je izvezeno 7.930 tona, prenosi PKS.
Dodaje se da poređenja izvoza tokom prva dva meseca 2020, 2021. i 2022. godine svedoče o nastavku trenda smanjenja izvezenih količina maline.
„Tokom prva dva meseca 2020. izvezeno je 19.700 tona zamrznute maline, u istom periodu 2021. za tri hiljade tona manje, a ove godine u istom periodu izvezeno je svega 11.180 tona“, precizira se u saopštenju.
Navodi se kako proizvođači smatraju da su post kovid kriza, rat u Ukrajini, značajno povećanje troškova života i energetska kriza, kod potrošača probudili strah od nestašica osnovnih životnih namirnica, što je dovelo do velikih poremećaja na tržištu Evropske unije.
„Sve to odrazilo se i na plasman zamrznutog voća iz Srbije na tržište EU i ostatka sveta. Dodatni uzrok je i što se taj proizvod ne može smatrati osnovnom životnom namirnicom. Tako je i izvoz u Nemačku, najveće tržište za srpsku malinu, u januaru 2022. prepolovljen u odnosu na januar 2021. godine“, saopštava PKS.
Potrošači zbog visoke cene zamrznute maline i kupine, kupuju jeftinije proizvode
Ocenjuje se kako inostrani kupci, maloprodajni lanci i industrijski kupci u razloge pada izvoza navode i promene u ponašanju kupaca, jer potrošači zbog visoke cene zamrznute maline i kupine, kupuju jeftinije proizvode poput mikseva ili zamrznutog egzotičnog voća, usmereni su na nabavku osnovnih životnih namirnica, poput ulja, brašna i šećera, zatim se opredeljuju za jeftinije voće zbog straha i neizvesnosti koje donosi ekonomska kriza.
„Sa druge strane, industrijski kupci koji proizvode jogurte, džemove i slične proizvode, malinu i kupinu izbacuju iz proizvodnog programa zbog visoke cene i zamenjuju ih jeftinijim voćem. Istraživanja pokazuju da je u velikoj većini maloprodajnih lanaca zapadne Evrope zabeležen pad prodaje zamrznutog voća, između 10 i 30 odsto“, navodi se u saopštenju.
PKS prenosi da je nedavno istraživanje kompanije Nilsen IQ pokazalo da je prodaja zamrznutog voća u Velikoj Britaniji pala za 11 procenata u odnosu na prošlu godinu, s tim da je najveći pad zabeležen kod jagodičastog voća a najmanji kod egzotičnog.
„Uzrokom se smatra povećanje cena pomenutih proizvoda. Zamrznuta jagoda, čija je berba počela u nekim zemljama EU, poput Grčke i Španije je solidnog roda, sa cenama sličnim prošlogodišnjim. Predviđanja su da će manja prodaja svežeg voća u istočnoj Evropi u daljem toku berbe dovesti do blagog pada cena zamrznute jagode“, ocenjuje se u istraživanju Nilsena, prenosi PKS.
„I pored rata u Ukrajini, izveštaji iz ove zemlje govore da je obrađeno oko 10 odsto više voćnjaka u odnosu na prošlu godinu i da se očekuje solidna berba. Poljski voćari, takođe, najavljuju rekordnu berbu jagodičastog voća i već sklapaju predugovore po znatno nižim cenama od prošlogodišnjih“, navodi PKS.
Izvor: Telegraf
Foto: Pixabay