Home Promo Dobra organizacija poslovanja je ključ uspeha na duže staze

Dobra organizacija poslovanja je ključ uspeha na duže staze

by bifadmin

U domaćim malim, srednjim pa čak i velikim preduzećima neretko je prisutna „o-ruk“ metoda povećanja kapacita, neretko se vlasnici i direktori čak i diče time kako kada je frka svi „zapnu“ i „izguraju“ posao. Problem nastaje kada „o-ruk“ pristup postane učestao pa ono što se dešavalo jedanput mesečno, postane nedeljna praksa pa polako preraste i u dnevnu rutinu kojom se od zaposlenih očekuje da rade i proizvode više nego što je prirodno i normalno. Ovo za posledicu ima nezadovoljstvo radnika usled premora pa čak i napuštanje kompanije u kojoj su radili. Lean filozofija je ovo davno prepoznala kroz svoju podelu gubitaka pozatiju kao 3MU (MUDA – Rasipanja, MURI – Preopterećenje, MURA – Dizbalans) – poručuje Nikola Marjanović iz domaće kompanije Tecor Consulting.

Pravljenjem analogije preopterećenog radnika sa na primer preopterećenim automobilom (formulom 1) shvatamo da samo u kratkom vremenskom intervalu na ovaj način možemo imati naizgled dobre rezultate. Formula 1 je super brza ali nakon trke se na njoj menjaju svi vitalni delovi, neretko i sam motor. Ovaj luksuz nemamo kada su u pitanju ljudi. Zato njihovo opterećenje mora biti izbalansirano tačno toliko da firmi mogu da donose vrednost u dužem vremenskom intervalu a da se sa druge strane oni osećaju dobro radeći svoj posao.

Raditi pametnije a ne više

Lean filozofija kao moderan sitem organizovanja preduzeća nas uči kako da radimo pametnije, uči nas da „ne kopamo“ po kištri sa alatom da bi uzeli ključ broj 13 i na to potrošimo ceo minut vać kako da do željenog ključa dođemo za 5 sekundi jer se uvek nalazi na istom pravom mestu, nadohvat ruke. Naravno ovo realan ali banalan primer, svako će naći svoj primer u proizvodnji ili kancelariji bilo da traži materijal, radni nalog, potrebu informaciju, e-mail od pre mesec dana, bilo da se rasipanja dešavaju zbog prevelikog kretanja ili nepotrebnog inventara, ili mu zamena alata traje satima umesto minutima…

Imajući ovo u vidu razvijeno je dosta Lean alata koji nam u ovom balansiranju pomažu. Počevši od Takt time / Cycle time analize koja nam ukazuje na balans potrebnog i mogućeg preko alata poput 5S-a koji treba da nam omogući da zaposleni rade produktivnije i da ne gube vreme na nepotrebne stvari do naprednijih alata poput Structure Problem Solvinga koji nas svojom metodologijom vode da učimo i pravimo sistem takav da istu grešku nikada ne ponovimo.

Ako želimo da trčimo na duge staze ne možemo da trčimo brzo

Dobra organizacija ne nastaje, ona se gradi kroz duži vremenski period. Dobra organizacija znači da dobro raspolažemo svojim resursima, materijalima, ljudima, mašinama. Stoga je neophodno krenuti putem Lean-a što pre i nakon nekoliko meseci osetiti prve benefite, a nakon nekoliko godina biti siguran u svoje stabilno poslovanje koje neće dozvoliti da „o-ruk“ postane praksa jer će se svi poslovi raditi i završavati bez stresa i sa minimalno nepredviđenih činilaca, završavaće se po planu gde će svako biti odgovoran za svoj deo posla i gde će plan rada biti način kako se funkcioniše.

Ponekad gore napisano deluje teško ostvarivo, međutim u tome nas demantuju mnoge uspešne kompanije, u tome nas demantuju i male firme koje sa relativno malo angažovanih resursa proizvode mnogo više po povoljnijoj ceni od svojih konkurenata. A razlika je samo u tome koliko pametno korisimo ono čime raspolažemo.

Svi koji žele da uspešno posluju duži niz godina, i da njihov posao raste i razvija se pre ili kasnije će morati da razmišljaju o svojim troškovima, bolje reći o gubicima u svome poslovanju koji nastaju usled neefikasnosti u procesu rada. O tome kako da prepoznamo, izolujemo i eliminišemo ova rasipanja najbolje i najefikasnije nas uči Lean pristup poslovanju.

Više o pravilnom organizovanju poslovnog okruženja možete saznati na ovom link-u

Tekst priredio: Nikola Marjanović, Tecor Consulting

Pročitajte i ovo...

Ostavite komentar