Članice EU su pre dve nedelje zatvorile svoje puteve za robu koja je pod sankcijama a koja se prevozi iz Rusije ka Srbiji i obrnuto.
Iako je pitanje transporta robe između Srbije i Rusije jedno od najvažnijih za domaću privredu od izbijanja ukrajinske krize, početak primene zabrane tranzita vozilima koja prevoze teret za i iz Rusije, prošlo je u javnosti gotovo neprimetno. Kao i mnogo puta do sada, čini se da se nadležni u Srbiji nisu potrudili da čitavu situaciju pojasne i jasno komuniciraju, pa iako se dobar deo prevoznika “privikao” na nove okolnosti, o problemima na terenu svedoči i veliki broj poziva i pitanja koje portal PlutonLogistics, specijalizovan za ovu oblast, dobija od čitalaca.
Naime, zemlje članice Evropske unije su pre dve nedelje počele da primenjuju zabranu tranzita i vozilima koja prevoze robu iz Rusije ka Srbiji kao i vozilima koja prevoze robu ka Rusiji. Ona se odnosi na sve pošiljke sa tarifnim oznakama koje su uključene na listu sankcija EU Rusiji (više informacija o EU sankcijama Rusiji možete pogledati na sajtu Privredne komore Srbije, a spisak tarifnih oznaka OVDE).
“Prevoznici nisu verovali da će ih vraćati s granica”
U Poslovnom udruženju Međunarodni transport (Pumedtrans) za PlutonLogistics kažu da je “najkritičnije” bilo prvih 4-5 dana nakon 10. jula, kada je krenulo vraćanja kamiona za Srbiju, istovaranje itd.
Generalni sekretar Pumedtransa Aleksandar Spasić navodi da u prvi mah prevoznici nisu verovali da se zaista neće puštati vozila, kao i da je puno njih “podleglo uveravanjima uvoznika, odnosno izvoznika” i tovarilo robu koja nije mogla da prođe do odredišta. Kritično je bilo i jer su novi propisi pogodili vozila koja su već bila na putu.
“Sada znaju kakva je situacija i da postoji spisak robe koja je pod sankcijama, pa pre nego se upute proveravaju tu listu. I mi kao Udruženje imamo mnogo poziva, svakodnevno nas zovu da provere, kako se ne bi tovarila pomenuta roba”, navodi sagovornik tog portala.
Srpski izvoz u Rusiju u 2021. vredeo je preko 840 miliona evra, a uvoz iz te zemlje više od 1,138 milijardi evra. Ako govorimo o zemljama u koje izvozimo, Rusija je prošle godine bila 6. mestu, dok je na listi tržišta sa kojih uvozimo – na četvrtom. Na koji način će EU zabrana tranzita – uz sve ostale faktore koje je donela ukrajinska kriza, uticati na ovaj rezultat, videćemo kada se sve sabere na kraju godine.
Ono što je, međutim, već sada poznato, jeste da je cena transporta za Rusiju višestruko porasla i da su cifre koje prevoznici traže još malo pa astronomske u odnosu na one pre krize. Još samo da saznamo – kojim putem će roba ići…
Izvor: PlutonLogistics
Foto: Pixabay