Evropski parlament i Savet postigli su dogovor o smanjenju zagađenja koje emituje vodni saobraćaj. Prema njemu, emisije štetnih gasova treba da budu smanjene za dva odsto do 2025. i za 80 odsto do 2050.
U Evropskoj uniji vodni saobraćaj je u 2021. generisao tri do četiri procenta ukupnih emisija ugljen-dioksida. Očekuje se da će zagađenje koje proizvode brodovi rasti sa rastom globalne trgovine. Plovila međutim ne ispuštaju u vazduh samo CO2, već i metan, azotni oksid i druge štetne gasove. Zato EU želi da ograniči upotrebu energije čija proizvodnja zagađuje životnu sredinu.
Otud i sporazum koji propisuje nova pravila o smanjenju emisija štetnih gasova. Pomenuta pravila će se odnositi na brodove tonaže od 5.000 i na svu energiju koja se koristi na njima kako tokom plovidbe, tako i dok su u evropskim lukama.
Prema njima, brodovi koji prevoze putnike i kontejnere sa robom biće obavezani da u pristaništima koriste kopneno napajanje energijom. Ta energija trebalo bi da se dobija iz što je moguće čistijih izvora. Za ovo pravilo pak postoje izuzeci, poput onih za brodove koji ostaju u luci manje od dva sata ili koriste sopstvenu energiju koju proizvode pomoću održivih izvora.
Sporazum je ocenjen kao najambiciozniji na svetu u dekarbonizaciji vodnog saobraćaja i kao prekretnica u rečnom i pomorskom transportu. No, tek treba da ga odobre Odbor stalnih predstavnika u EP i Evropski komitet za transport i turizam, a potom i ceo Evropski parlament i Evropski savet. Očekuje se da ovo neće biti problem jer su oni zapravo i postigli dogovor.
Izvor: Evropska komisija
Foto: Venti Views, Unsplash