Još od rođenja decu učimo kako da se ponašaju i to prema već izgrađenom modelu koji su naši roditelji preneli nama. Stoga kultura igra dominantnu ulogu u našim životima. Osnova je svake komunikacije i uticala je i na izgrađivanje osnovnih smernica protokola, čiji je cilj uspostavljanje civilizovane koegzistencije i ceremonijalnih pravila obeležavanja prigoda. Svako društvo, zajednica ili organizacija, mora poštovati određena pravila, da bi funkcionisala. Isto važi i za poslovni svet i poslovnu komunikaciju. Neophodno je da kontakti između preduzeća, a pogotovo onih na međunarodnoj sceni, budu univerzalno prihvaćena pravila i običaji, što je i suština protokola.
Postoji verovanje da su naši preci razvili kulturu kako bi se lakše nosili sa problemima. Kultura, pre svega, olakšava razumevanja sopstvenog okruženja, ona je multidimenzionalna, kompleksna i prodorna, nije urođena, ona se uči. Bez mogućnosti da se uči od starijih, od predaka ne bi ni bilo kulture. Najveći deo onoga što naučimo je proizišlo iz interakcije sa drugim ljudima. U ranoj mladosti primamo normativne instrukcije od prijatelja i roditelja, no kroz naš život prolaze brojni „učitelji“ i prenose kulturne poruke na nas. Komunikacija čini kulturu kontinuiranom. Jednom kada se kulturne navike, principi, vrednosti, dispozicije prihvate, one se prenose na svaku individuu kroz kulturu.
Kultura se zasniva na simbolima. Prihvatanje i učenje simbola omogućava nam da učimo i prenosimo kulturu sa jednog na drugo, sa grupe na grupu i generacije na generaciju. Kroz jezik – bilo da se radi o verbalnom, neverbalnom, slikama – moguće je učiti od kumulativnog iskustva, iskustva koje se prenosi. Svaka nova generacija može da dopiše nešto, ali poruka iz prošlosti reprezentuje ono što nazivamo kulturom. Etičke i moralne vrednosti, definicija slobode, značaj i uloga prošlosti su toliko ukorenjene u kulturi da odolevaju promenama.
Komunikacija
Komunikacija predstavlja permanentan proces razmene poruka, koje se mogu odnositi na saopštenja, savete, pružanje ili primanje informacija, ubeđivanje, izražavanje emocija ili stavova i slično. Otuda se može reći da komunikacija nije jednosmeran proces i da uvek sadrži više od jedne poruke. Poslovna komunikacija predstavlja specifičan model interpersonalne komunikacije. Ona obuhvata namernu razmenu ideja, mišljenja, informacija sa ciljnim grupama, putem simbola, signala ili slika, kako bi se postigli ciljevi organizacije. Tri elementa imaju potencijal da utiču na situaciju u kojoj se susreću ljudi sa različitom kulturnom osnovom: percepcija, verbalni jezik i neverbalni jezik. Osnovni elementi koji direktno utiču na percepciju i komunikaciju su kulturne vrednosti, religija i društvo. Kultura nas uči i simbolima i onome za šta se oni zalažu. Različite kulture imaju različite i simbole i njihovo tumačenje. U nekim regionima sveta kao što su, na primer, Hong Kong i Koreja, reč «dog» se odnosi na kulinarski specijalitet, dok u zapadnim zemljama reč dog (u prevodu: pas) asocira na kućnog ljubimca. Čak i način na koji ljudi koriste reči i rečenice razlikuje se od kulture do kulture. U Japanu se manje koristi verbalna komunikacija i primenjuje izreka koja kaže „Ćutanje je zlato“. Poslovanje u Aziji može biti veoma korisno i sa uživanjem, ali kulturna razlika može postati prava zamka za neupućene. Poznavanje azijskih običaja, koji su vekovima ugrađivani u protokol, olakšaće put ka plodonosnim pregovorima. Azijski narodi poklanjaju veliku pažnju načinu oblačenja, gestovima – pokretima i jeziku mnogo više od bilo kojih evropskih naroda, pa je korisno steći osnovno znanje o njihovoj kulturi pre prvog susreta.
Praktični saveti: Kina |
Upoznavanje i predstavljanje • Rukujte se sa svima pre početka sastanka • Kinezi umesto rukovanja pozdravljaju naklonom ili laganim klimanjem glavom, mada je rukovanje postalo veoma popularno • Predstavljanje je veoma formalno. Tokom upoznavanja neće se smešiti, jer su naučeni da ne pokazuju svoje emocije otvoreno • Kada se upoznajete sa grupom Kineza, nemojte se iznenaditi ako vam budu aplaudirali, uzvratite im aplauzom • Najčešće se pozdravljaju sa Ni hao ma, što znači Kako ste? • Najstarije osobe će inicirati pozdravljanje. • Pozdravite najstarije osobe pre svih. • Iako strance i dalje vide kao nametljivce, u praksi, su veoma ljubazni prema njima. Imena i titule Vizit karte Neverbalna komunikacija Najprikladniji pokloni: Konjak, viski ili francuski brendi, olovke, upaljači, knjige, «stona» pomagala, uramljene slike, ukrasi za kuću i slično Izbegavajte: Novac, uključujući komemoratine novčiće, sir, koji se ionako ne nalazi na njihovom meniju; stona vina, zidne satove – koji ih asociraju na prolaznost; voće ili neku drugu hranu; ništa što ima broj 4 ili 40, jer to znači smrt; zelenu kapu, jer to znači da je neko u porodici počinio preljubu Umotajte poklon u jednostavan papir crvene boje. Ali izbegavajte crvene čestitke ili crvene natpise. Ne umotavajte poklone pre nego što poklon prođe kroz tradicionalnu proveru. Izbegavajte belu boja, jer ona znači smrt i crnu koja se takođe vezuje za tragediju i smrt. Predstavite poklon sa obe ruke i ne otvarajte ih pred domaćinom. |
Nina Ostrogonac
broj 3, januar 2005.