I u Srbiji i u Hrvatskoj je uočljivo širenje velikih trgovinskih lanaca na štetu malih radnji, takozvanih bakalnica. Svaka od ove dve države zalaže se za opstanak malih lokalnih prodavnica, ali su strategije različite – u Hrvatskoj se ide na udruživanje malih trgovaca u veća udruženja, a u Srbiji je juče trgovinski lanac Metro keš end keri pokrenuo projekat „Partnerski odnos sa kupcima“, koji bi trebalo da doprinese povećanju prodaje u malim trgovinskim radnjama.
Ovaj program nije obavezujući, a sve radnje koje to žele mogu da dobiju logistiku od Metroa pri odabiru asortimana, uređivanju prodajnog prostora i obuci osoblja. „Partnerski odnos sa kupcima“ je, po pisanju E kapije, već prihvaćen od strane 40 firmi, a očekuje se da će u ovaj projekat do kraja godine ući 200 malih trgovinskih objekata.
Ministar trgovine i usluga Srbije Slobodan Milosavljević, složio se sa ovom inicijativom i naglasio da u vreme krize najveći trgovci treba da pokažu solidarnost i da svoje znanje prenesu malim trgovinskim radnjama i tako im pomognu da opstanu na tržištu.
Što se tiče hrvatskih trgovaca, oni su došli do konsenzusa po ovom pitanju još prošle godine na Zagrebačkom Velesajmu. Ceh trgovine založio se za tzv Francuski model, po kome se dozvola za gradnju novih trgovačkih lanaca izdaje prvenstveno na lokalnom nivou, upravo da bi bile zaštićene mesne bakalnice. Tada je pokrenuta ideja o kojoj je još 1987. godine bilo reči (kada je počelo da se razvija preduzetništvo u ovoj oblasti), koja inicira udruživanje malih trgovaca. Od tada se polemiše o ovom pitanju, a mali trgovci su prošle godine tražili da im se dozvoli da rade nedeljom, kako bi bili konkurentni velikima.
Nedavno je osnovana Udruga malih trgovaca, čiji su aktuelni ciljevi upravo borba protiv zabrane rada nedeljom i nemogućnosti takmičenja sa velikim trgovinskim lancima.