Odnosi s javnošću na internetu predstavljaju segment PR-a s najvećom perspektivom. Uprkos tome, u Srbiji je ovaj način komuniciranja s ciljnim javnostima i dalje zapostavljen.
Internet priključak u Srbiji, u 2008. godini, posedovalo je 33,2% domaćinstava. To je 6,9% više u odnosu na 2007, a čak 14,7% više u onosu na 2006. godinu. Broj preduzeća koja su bila priključena na internet u prošloj godini iznosio je 91,5%, što je 0,9% više u odnosu na 2007. i 1,3% više u odnosu na 2006*. Iako bi ovaj tekst trebalo da bude posvećen internet PR-u, nedovoljna upotreba i zastupljenost samog interneta kod nas, kao bazičnog preduslova za razvoj onlajn komunikacija, nužno uslovljava da se deo pažnje posveti i ovoj temi radi pravilnijeg sagledavanja situacije.
Onlajn PR je jedan od najzapostavljenijih vidova odnosa s javnošću kod nas, uprkos stalnom porastu upotrebe interneta. Elektronska pošta najzad je postala standardni oblik poslovne komunikacije i u našoj zemlji, mada se zbog toga nikako ne može reći da smo uhvatili korak sa svetom, jer su razvijene države odavno odmakle od te tačke. Internet sajt, kao jedan od bazičnih oblika predstavljanja na svetskoj mreži, i dalje ne poseduje čak 31 odsto ukupnog broja preduzeća registrovanih u Srbiji, a o sajtovima na kojima se predstavljaju pojedinci ili promovišu projekti ili akcije da i ne govorimo. Čak je i u političkim kampanjama, koje spadaju u ubedljivo najagresivnije, onlajn PR nedovoljno primenjen. Tek su na poslednjim izborima za Skupštinu Srbije održanim u maju prošle godine, malo hrabrije nego ranije isticani internet sajtovi čije su adrese bili slogani koje su koristile neke političke partije, a snimci pojedinih predizbornih skupova iz kampanje mogli su se pronaći na Jutjubu. Naravno, sve je to daleko od potpunog korišćenja mogućnosti PR-a na internetu, ali predstavlja izvestan korak napred.
Međutim, ovakvo stanje razvijenosti onlajn PR-a u Srbiji može se posmatrati i iz drugog ugla. Pred nama je ogroman prostor, pre svega za podizanje svesti o značaju interneta i njegovoj ulozi kao medija koji relativizuje značaj svih drugih medija, uključujući i klasičnu televiziju. Ali, da krenemo redom. Ako kao polaznu tačku u komunikacijama prema ciljnim javnostima na internetu uzmemo internet prezentaciju, a zatim i pomenuti podatak da istu nema skoro trećina naših firmi (na primer nema je čak 48 odsto hotela, motela i kampova), možemo da zaključimo da nismo još zaokružili ni prvi nivo predstavljanja na internetu, u kome svaka kompanija poseduje bilo kakav veb sajt. Tu negde počinje drugi nivo (mada je to teško razdvajati po nivoima), a koji se tiče sadržaja, preglednosti, funkcionalnosti i pre svega, ažuriranosti svake internet prezentacije. Jer, i od onih kompanija koje poseduju svoju prezentaciju na internetu, veliki broj njih je nije ažurirao od kada je postavio, mnogo njih je ažurira samo povremeno, ali nedovoljno da bi služila u svrhu kvalitetnih komunikacija, a samo mali broj to čini redovno i pravovremeno. Ali, ovakva situacija nije samo među kompanijama već, nažalost, i među onima koji bi trebalo da predstavljaju predvodnike u komunikacijama i da pomognu preduzećima i organizacijama da se predstave na pravi način, a to su PR agencije.
Dovoljno je posetiti sajt Društva Srbije za odnose s javnošću i na podstranici PR agencije pogledati sajtove agencija koje PR društvo ima u evidenciji. Tu se mogu pronaći i agencije koje nemaju svoje internet prezentacije ili imaju samo stranice s kontaktima. Ima i onih koje umesto na sajt lokalne agencije u Srbiji koji ne postoji (postoji samo adresa lokalnog domena), automatski preusmeravaju saobraćaj na stranice matične agencije u inostranstvu, na kome često nema nikakvih informacija o tome šta kancelarija u Srbiji nudi, ko je čini i s kim posluje ili ih ima, ali su te informacije veoma šture. Većina PR agencija, ipak, ima svoju internet prezentaciju.
No, da se vratimo najkonkretnijim pitanjima. Pretpostavimo da želite da unapredite onlajn PR svoje kompanije ili organizacije i pitate se kako biste to mogli da učinite. Teško je dati sveobuhvatan i opšteprimenjiv odgovor čak i kada bi se ovaj tekst prostirao na mnogo više od dve stranice, ali nekoliko ideja svakako može dobro da posluži. Potrebno je malo novca, više rada i znanja i, naravno, najviše ažurnosti.
Pre svega, potrebno je da internet prezentaciju ima ime (adresa) koje će biti identično imenu kompanije, brenda ili akcije koja se promoviše ili identično lansiranom sloganu. Zatim, ona treba da bude podešena prema ključnim rečima (najznačajnijim za kompaniju, njenu delatnost i sl) da pretraživač rangira Vašu prezentaciju pri vrhu ponuđenih sjatova iako niste platili za tu uslugu. Takođe, veb prezentacija treba da bude pregledna i sadržajna (ne i pretrpana), a njen grafički dizajn treba da odgovara delatnosti kojom se kompanija bavi. Ona treba da predstavlja kompaniju i proizvode i usluge koje pružate i, što je najvažnije, treba da bude ažurna. Ukoliko je ažurirate tako što postavljate vesti npr. jedan dan pošto su se dogodile, znajte da nije ažurna. Jer, to je kasno medijima koji bi, možda, preuzeli informaciju s Vašeg sajta. Zbog toga morate imati profesionalca koji će se baviti samo ažuriranjem sajta, a da li će to biti neko od zaposlenih ili neki pojedinac ili firma koji će Vam ove usluge pružati spolja, na Vama je da procenite.
Dakle, pod pretpostavkom da posedujete resurse za pravovremeno ažuriranje sajta, evo kako biste mogli da unapredite onajlan odnose s javnošću na primeru konferencije za novinare. Osim standardnog fotografisanja za medije, kompanijski sajt, arhivu i sl, mogli biste da organizujete video snimanje događaja. Na primer, tako što ćete angažovati produkcijsku kuću koja ima tehničke mogućnosti da u roku od dva sata po završetku događaja montirani snimak konferencije za novinare i pojedinačnih izjava učesnika u internet rezoluciji postavi na veb.
Linkove na video priloge (kao i saopštenje s linkom na galeriju fotografija u rezoluciji za štampu u dnevnim novinama) možete da iskoristite za dalju komunikaciju i prema medijima, ali i prema kupcima, dobavljačima, kreditorima, akcionarima i ostalim poslovnim partnerima, tako da svi koje zanimaju informacije koje je kompanija saopštila mogu u potpunosti da budu u toku, iako nisu bili prisutni na događaju. Za ovo se, naravno, podrazumeva da imate dobru i redovno ažuriranu bazu adresa elektronske pošte svih onih koji su zainteresovani za poslovanje Vašeg preduzeća ili rad Vaše organizacije, a ne samo adresar medija. Po istom principu možete plasirati video izjave rukovodstva Vaše organizacije, intervjue, komentare i sl.
Video snimke ovakve vrste trebalo bi svakako postavljati i na Jutjub. Ovaj vid predstavljanja vrtoglavo dobija na značaju i teško je zamisliti da se danas vodi bilo kakva ozbiljna kampanja bez uključivanja Jutjuba koji ima najveću arhivu video zapisa na svetu – oko 140.000.000 snimaka različite vrste. Iskazano u procentima, ovaj portal poseduje oko 73 odsto svih snimaka na interentu i treći je sajt po posećenosti na svetu. Pritom, usluga postavljanja snimaka na Jutjub je besplatna. Na Jutjub se u toku svakog minuta „okači“ po 20 sati video snimaka iz svih delova sveta. Nastao je u februaru 2005. kao studentski projekat u garaži, a već u novembru 2006. kupio ga je Gugl za 1,5 milijardi dolara…
Ono po čemu se možete posebno izdvojiti, barem kada je reč o Srbiji, jeste prenos događaja na internetu uživo. Konačno se i u Beogradu pojavila privatna produkcijska kuća koja pruža ove usluge. Ova vrsta PR aktivnosti u svetu se primenjuje odavno, a najveće svetske kompanije imaju svoje onlajn televizije, koje ukoliko ne emtiuju program 24 časa dnevno, prikazuju i čuvaju brojne priloge o kompaniji i njenim aktivnostima koje posetilac može da pogleda kada god poželi.
Dodatno, na raspolaganju su Vam blogovi, forumi, tviteri, društvene mreže, itd. Na primer, samo u Srbiji Fejsbujk koristi oko 850.000 osoba, od kojih čak 75% odsto ima između 15 i 35 godina. To je jasno profilisana ciljna grupa, barem po godinama starosti. Takođe, uvek su na raspolaganju elektronski njusleteri koje, međutim, treba proizvoditi i slati umereno da bi se izbegla situacija da Vašu adresu stavljanju na spam listu ili da jednostavno ne čitaju ono što šaljete. Efekte Vaših onlajn PR aktivnosti možete meriti na različite različite načine. Jedna od mogućnosti za merenje kvantiteta jeste brojanje poseta odgovarajućem sajtu, koju obezbeđuje Gugl analitiks, kao i svu prateću statistiku, koja osim broja ulazaka na sajt, obuhvata i podatke o najposećenijim stranicama i najčitanijim tekstovima, vremenu zadržavanja na sajtu, lokacijama s kojih dolaze posetioci i ostale vrlo detaljne podatke koje pruža ovaj servis. I kao i postavljanje video snimaka na Jutjubu, i ova usluga je besplatna, ali se i ona, kao i prethodno pomenute mogućnosti za onlajn PR nedovoljno korsiti u Srbiji…
*Izvor: Republički zavod za statistiku Srbije, publikacija: „Upotreba informaciono-komunikacionih tehnologija u Republici Srbiji“, 2008.
Đorđe Talević
PR konsultant
broj 56, jun 2009.