Podelom nagrada 28. januara u Trstu je završen 21. festival filmova Centralne i Istočne Evrope. Ovogodišnji pobednik u kategoriji dugometražnih filmova je „Đavolja varoš“ Vladimira Paskaljevića. U obrazloženju žirija stoji da je „Đavolja varoš“ najbolji dugometražni film „zbog hrabrosti i jasnoće sa kojima je mladi režiser opisao, preciznom montažom i izvanrednom režijom, grad iz kojega su Bogovi pobegli“. Prvu specijalnu nagradu dobio je Vladimir Perišić za film „Ordinary People“ uz obrazloženje da je u ovoj francusko – srpsko – švajcarskoj produkciji „autor umeo da linearnim načinom dosledno ispriča do kojeg stepena spoljnog i unutrašnjeg nasilja, smo spremni, mi ’obični ljudi’ da gurnemo sami sebe“. Drugu specijalnu nagradu dobio je Grk Irgos Lantimos za film „Kynodontas“, užasavajući portret porodice zatvorene u samu sebe.
Od prvog dana zvanične konkurencije u dve bioskopske sale: Miela i Ariston, od 10:30 sati ujutro pa do ponoći vrteli su se neprekidno dugometražni, kratkometražni i dokumetarni filmovi povremeno dopunjavani omažima češkoj režiserki Heleni Treštikovi, najznačajnijem italijanskom filmskom kritičaru Tuliu Keziću, razgovorima sa autorima i diskusijom na temu „Utopija i buđenje“ posvećenoj grčkom režiseru Teu Angelopulosu u kojoj su učestovali pisci Predrag Matvejević i Klaudio Magris. Sedam dana od jutra do ponoći ljubitelji kinematografije gledali su, koji put donoseći u salu sendviče i pivo, kako ne bi propustili neki od filmova.
Do pre par godina festival u Trstu nosio je naziv Alpe Adria festival, da bi pod pritiskom interesenata iz zemalja van tog omeđenog prostora odbacio granice i postao Trieste Film Festival. Za 21 godinu njegovog trajanja na njemu neprekidno dominira, kao najzrelija, kinematografija, ona sa područja nekadašnje Jugoslavije. Pre jedanaest godina na tom festivalu upriličena je najpotunija retrospektiva Crnog talasa iz Jugoslavije – zapanjujućih 107 dugometražnih i dokumentarnih filmova. Ni ove godine nije razbijena tradicija dominacije filmova iz Srbije, Hrvatske, Slovenije. Prve većeri 21. januara van konkurencije, u prepunoj sali dva puta (u 20 i 22:30 časova) prikazivan je briljantni film „Honeymoons“ Gorana Paskaljevića. Samo dve večeri kasnije na redovnom programu, u konkurenciji, prikazana je i „Davolja varoš“ njegovog sina Vladimira, koji je odneo i glavnu nagradu žirija. Primajući nagradu Paskaljević mlađi je rekao da mu je to „prva nagrada pa će je svakako pamtiti celoga veka“. I pre njega, festival u Trstu, umeo je da otkrije i nagradi buduća imena kinematografije.
Trieste Film Festival je jedna od retkih kinematografskih priredbi bez holivudske pompe, sa prisnom domaćom atmosferom, lepim zvaničnim i nezvaničnim razgovorima sa autorima u kafiću ispred sale, visoko kvalifikovanom publikom filmskih „zagriženaca“. Kad zapadne subota onda redovno od ponoći počinje igranka do jutra. Osnivač i direktor tog festivala Anamaria Pierkavasi, je šarmantna „domaćica“ koja brine o svemu, od načina kako namaknuti pare, preko selekcije filmova, do sklonosti da presretne nekog od gledalaca, dakako za vreme pauze, i upita ga: „Jel’te, imate li vi neku ideju kako festival da učinimo zanimljivijim, ali da se to može uraditi na elan, a ne na pare, jer para jedva da imamo za preživljavanje“. Hrpa je volontera uz nju, koji obavljaju sve poslove od razvodničkih do prevodilačkih – besplatno. Jasno vam je da tu nema crvenih tepiha, reflektora, starleta, silikona, muvatora i lažnih veličina. To je festival koji je mnogim mladim filmadžijama otvorio vrata kinematrografije i mnogim pravim filmskim veličinama ovog dela Evrope, poput Makavejeva, Bate Čengića… umeo na najlepši način da pokloni priznanje i aplauze iskrenih zaljubljenika.
O filmskom festivalu u Trstu 2011. pročitajte na sajtu „Preko ramena“.
Milutin Mitrović