Delta Maksi je, sa ostvarenih gotovo 997 miliona evra ukupnog prihoda od prodaje, bio najveći maloprodajni lanac u Srbiji u 2010. godini, potvrdio je Deloitte u svojoj analizi sektora maloprodaje. Najveća regionalna trgovinska grupa je Agrokor maloprodaja, a drugi igrač u regionu je Merkator, koji blago zaostaje za Agrokorovom maloprodajom.
Četiri srpske kompanije se nalaze na listi vodećih 25 trgovinskih lanaca u regionu, Delta Maksi grupa (3. na listi), DIS (16.), Univereksport (18.) i Delta Sport (20.).Ukupni prihodi od prodaje Agrokorove maloprodaje u 2010. godini iznosili su 2,861 milijardi evra, a ukupni prihodi od prodaje grupe Merkator u Adrija regionu iznosili su 2,808 milijardi evra.
Najsnažniji rast prihoda od vodećih lanaca maloprodaje od 18% u odnosu na 2009. godinu postigli su Lidl i Kaufland, u vlasništvu Švarc grupe. Kao dva najvažnija razloga ovako snažnog razvoja nameće se dalje širenje ovih lanaca, ali i činjenica da Lidl i Kaufland modelom diskontnih cena uspevaju da privuku sve veći broj klijenata. Očekuje se da će u bližoj budućnosti diskontni lanci nastaviti ekspanziju u Srbiji i Bosni i Hercegovini.
Više od polovine trgovinskih grupa na Top 25 listi je u vlasništvu kompanija koje dolaze iz neke od država Adrija regiona, dok su ostale trgovinske grupe većinom u nemačkom ili austrijskom vlasništvu. I pored toga što su ekonomije država Adrija regiona u 2010. godini još uvek imale negativne stope rasta, sedam od deset najvećih trgovinskih lanaca je povećalo svoje prihode. Narednih godina možemo očekivati dalji rast trgovinskih lanaca, kao i smanjenje broja malih trgovina u kojima je uobičajeno podmirivati dnevne potrebe za osnovnim namirnicama.
Većina maloprodajnih grupa regiona nije uvela internet trgovinu u svoje poslovanje. Čak i grupe koje prodaju preko interneta nemaju takav oblik prodaje rasprostranjen na svim tržištima na kojima su prisutne. Tako se elektronski može nabavljati u Delta Maksiju, ali samo u Srbiji, ili u Merkatoru, ali samo u Sloveniji i Hrvatskoj. Slično, programe lojalnosti ima svega polovina najvećih grupa u regionu. Merkator, Konzum, Engrotuš, Metro Keš&Keri i Bila najdalje su otišli kada je reč o uspostavljanju programa lojalnosti.
Prema rečima Aleksandra Kneževića, direktora u Deloitte-u, vrlo je verovatno da će se trendovi započeti u maloprodajnom sektoru nastaviti. Tako se u Adrija regionu može očekivati dalja polarizacija kupaca, koja će ići na ruku diskontnim trgovcima i lancima koji nude sopstvene privatne robne marke. Očekivanja su da će učešće privatnih robnih marki u narednom periodu rasti i da će predstavljati jednu od oblasti na koju će se fokusirati trgovci“, dodaje Knežević.
Srbija
Što se tiče tržišta Srbije, iza Delta Maksija, drugo i treće mesto na listi najvećih trgovinskih lanaca zauzeli su Merkator-S i Idea, a zatim slede Metro Keš&Keri, Dis i Univereksport.
„U Srbiji broj ljudi koji svakodnevno idu u malu kupovinu (do 1000 dinara) u blagom je padu u odnosu na prošlu godinu (sa 30% na 28%), a male prodavnice „u komšiluku“ i dalje su glavno mesto gde se ta mala kupovina obavlja (48% građana tu obavlja malu kupovinu). Zarad velike kupovine, koje se najčešće obavljaju jednom mesečno ili ređe, stanovnici Srbije skloni su da odu do nekog od velikih trgovinskih lanaca i tada se potrošači najčešće odlučuju za Maksi, Ideu, Rodić ili Tempo. Ipak, i dalje je veliki procenat građana Srbije koji i velike kupovine obavljaju u malim prodavnicama blizu mesta stanovanja (oko 18%), a četvrtina stanovništva nikada ne obavlja malu kupovinu i taj broj je u porastu u odnosu na 2010. godinu, verovatno kao posledica dužeg perioda ekonomske krize i opadanja ukupne mase neto zarada“, komentariše Predrag Kurčubić, direktor istraživanja u Ipsos Stratedžik Marketingu.