Home TekstoviAnalizeBiznis Mladi nezaposleni između obećanja i stvarnosti: Što te nema

Mladi nezaposleni između obećanja i stvarnosti: Što te nema

by bifadmin

Omiljena tema naših političkih kampanja – nezaposlenost – u konstantnom je porastu i nema nagoveštaja da će se značajnije smanjiti. Jedino rešenje je prelazak sa parcijalnih i neefikasnih mera na celovite reforme poslovnog okruženja.

Mlada Novosađanka završila je fakultet (državni, ne neki od opskurnih privatnih) pre više od godinu dana, sa visokim prosekom. Redovno prati konkurse na sajtovima za zapošljavanje, uredno šalje svoj CV, koristi lične kontakte, raspituje se na raznim stranama i…ništa. U najboljem slučaju, poneki domaći „gazda“ sumnjive reputacije pozove je na razgovor i ponudi rad na određeno vreme, naravno neplaćen. Ponekad, u nekoj od takvih firmi, naiđe na neke od svojih kolega kojih nije bilo nigde kada su se polagali ispiti, ali su sada, zahvaljujući dobrim vezama sa vlasnicima, razni menadžeri, piarovi i savetnici – bez ikakvog znanja, ali sa zvučnim titulama. Vreme prolazi, a posla nema, pa, kao i hiljade mladih, pristaje da radi bilo šta, po sistemu „daj šta daš“, samo da se zaradi neki dinar.

Često sebi postavlja isto pitanje, uvek bez odgovora – u čemu je njen problem?

Apsurdi srpskog tržišta rada

Najjednostavnije objašnjenje je da nema dovoljno posla, tačnije nema ga za sve nezaposlene sa njenim kvalifikacijama. A posla nema usled očigledne strukturne neravnoteže tržišta rada koje hronično pati od suficita jednih i deficita drugih profila, zato što nikada nije sprovedena prava reforma obrazovnog sistema u koordinaciji sa generalnom strategijom privrednog razvoja (koja, takođe, nikada nije primenjena u praksi). Zato i jesu moguće apsurdne situacije da se bezbrojni fakulteti za menadžment, komunikacije i njima slični otvaraju po nekadašnjim skladištima, bioskopima i ostalim propalim objektima koji više ne služe svojoj nameni.

Međutim, reklo bi se, zašto bi neko razbijao glavu planiranjem tržišta rada kad će tržište samo da uspostavi ravnotežu? Ako već za određenim profilom ne postoji dovoljna tražnja, vlasnici obrazovne institucije će reagovati prilagođavanjem svog nastavnog programa, tako što će školovati više kadrova koji mogu da nađu posao kada dobiju diplomu. U teoriji, ovakva logika je potpuno ispravna. Jedini njen problem je što ne funkcioniše najbolje u srpskoj praksi punoj nelogičnosti.

nezaposlenost

U tržišnom i konkurentnom ekonomskom sistemu, ne bi lekari bili ministri prostornog planiranja, ne bi se prevodioci i sociolozi bavili metalurgijom (kao u smederevskoj Železari), niti bi tek svršeni studenti mogli da budu direktori bilo čega… Ne bi, takođe, bilo normalno da se inženjeri masovno zapošljavaju kao komercijalisti, a da armije naučnika napuštaju zemlju, jer ovde ne vide perspektivu… Na žalost, ovakve apsurdne situacije moguće su, štaviše i uobičajene, u pseudotržišnom ambijentu gde najveći deo javnog sektora, pa i neki segmenti privatnog, i dalje funkcionišu na principu „socijalizacije“ gubitaka ili poslovnih privilegija, zahvaljujući vezama sa ključnim donosiocima odluka u vrhu vlasti. Zašto bi onda takvima bilo u interesu da zapošljavaju najbolje kada sistem toleriše i, čak, nagrađuje njihov način rada? I na kraju – sistem koji u sebi ima ugrađenu fundamentalnu grešku razara i tržište rada, i – što je najgore, obrazovanje – kao osnovu razvoja ekonomije znanja 21. veka, čineći nezaposlenost hroničnim i najozbiljnijim ekonomskim i društvenim problemom.

A nezaposlenost je, merena kroz Anketu o radnoj snazi Statističkog zavoda, porasla u odnosu na period pre eskalacije finansijske i ekonomske krize 2008. godine, kada je iznosila 14% na 25,5% u aprilu 2012. godine. Relativno posmatrano, stopa nezaposlenosti je uvećana za čak 82 procenta, dok je, istovremeno, stopa zaposlenosti pala na svega 34,3 odsto. Prema ovom pokazatelju koji, inače, prilično fleksibilno meri nezaposlenost (zaposlenim se smatra svako ko u periodu anketiranja obavlja bilo kakav posao najmanje sedam dana), Srbija je na evropskom vrhu po visini nezaposlenosti, a ozbiljnost problema postaje očigledna kad se uporede podaci o broju zaposlenih – njihov broj je za četiri godine, prema zvaničnoj statistici, smanjen za preko 250 hiljada, sa nešto manje od 2 miliona 2008. godine, na 1,75 miliona u prošloj godini. U prevodu, umesto 200 hiljada novih radnih mesta, koliko nam je bilo obećano u prethodnoj izbornoj kampanji, dobili smo 250 hiljada izgubljenih, i to gotovo podjednako i kod pravnih lica i kod preduzetnika.
Dok je gotovo celokupan tercijarni sektor krajem prošle godine pokazao znake oporavka, mereno prema ukupnom broju zaposlenih, sve ostale ključne delatnosti beležile su izuzetno negativne indekse. U najgoroj poziciji našli su se poljoprivreda, sa šumarstvom i ribarstvom, zatim prerađivačka industrija, kao i građevinarstvo – samo u ova tri sektora kumulativno je izgubljeno preko 75 hiljada radnih mesta. Drugu kategoriju gubitnika, osim pomenutih delatnosti, sigurno čine mala i srednja preduzeća i preduzetnici. Za četiri godine, broj zaposlenih u ovom sektoru – koji je inače trebalo da posluži kao amortizer pada zaposlenosti u periodu privatizacije i privredne transformacije – opao je za više od 230 hiljada, što usled krize velikih sistema za koje su mali privredni subjekti bili vezani, što zbog prevelikih troškova poslovanja koji su ih odveli u nelikvidnost, a najviše kao posledica nepovoljnog ambijenta za poslovanje. Ilustracije radi, država je na pogoršanu situaciju na tržištu odgovorila uvođenjem 21 novog (para)fiskalnog instrumenta finansiranja koji su, prema izjavama samih privrednika, podigli troškove za 48 odsto u proseku po jedinici proizvoda, odnosno usluge.
Bolji ambijent, a ne subvencije

Na drugoj strani, pad broja zaposlenih nije automatski pretvoren u rast broja nezaposlenih; zvanično registrovana nezaposlenost krajem prošle godine dostigla je oko 745 hiljada ili tek nešto više (2,3 odsto) nego na kraju 2008. godine, što zvuči kao svojevrstan ekonomski apsurd. Ako se zna, međutim, da u mnogim slučajevima šalteri Nacionalne službe za zapošljavanje više služe za ostvarivanje različitih prava za nezaposlene, poput dečjeg dodatka, socijalne pomoći ili jeftinijih markica za prevoz, nego za aktivno traženje posla, onda ovaj podatak dobija svoj smisao. Štaviše, prema nekim procenama, skoro četvrtina od ukupnog broja nezaposlenih na evidenciji Službe, njih oko 200 hiljada, ne pokazuje nikakvu ambiciju da pronađe zaposlenje, hiljade njih odustaju nakon godinu dana bezuspešnih pokušaja ili se brišu iz evidencije ukoliko odbiju ponuđeno radno mesto koje, po pravilu, ne odgovara njihovim kvalifikacijama.
Sudeći po poražavajućoj situaciji sa brojem nezaposlenih, neke od aktivnih mera tržišta rada, iako nikako nisu zanemarljive po svom finansijskom efektu za poslodavce, ipak nisu dale rezultate. Tako se već godinama domaćim preduzećima nude subvencije za otvaranje novih radnih mesta (trenutno između 100.000 i 400.000 dinara po zaposlenom, zavisno od nivoa razvijenosti opštine), oslobađanje od plaćanja doprinosa za obavezno socijalno osiguranje na teret poslodavca za različite kategorije zaposlenih (stariji od 50, odnosno 45 godina, pripravnici i mlađi od 30 godina) u periodu od 2 do 3 godine, finansiranje obuka za radnike i drugi mehanizmi podrške privrednicima. Kada se na ove beneficije dodaju i bespovratna sredstva za direktne investicije, koja u ovom trenutku iznose između 4.000 i 10.000 evra po novom radnom mestu, pa i relativno niske stope poreza na dobit preduzeća i poreza na dodatu vrednost, dobija se nešto što liči na vrlo stimulativan paket podsticaja za zapošljavanje.
Višestruki su razlozi zbog kojih se nezaposlenost kreće suprotno od namera autora ovih mera. Pre svega, nikakvom fiskalnom ili drugom relaksacijom privrede nije moguće u potpunosti sanirati posledice smanjenja inostrane i domaće tražnje i oštrog pada obima ekonomske aktivnosti, naročito u sektorima koji su prošli kroz najtežu recesiju i na globalnom nivou, poput, recimo, metalske industrije. Tu, ujedno, prestaje uticaj objektivnih faktora i počinju efekti naših subjektivnih nedostataka poslovne i investicione klime. Glavni kompleks problema povezan je sa troškovima biznisa: izuzetno visoke kamatne stope, indeksiranje kredita u uslovima oštre depresijacije dinara, opterećenje zarada porezima i doprinosima koje dostiže 70 odsto, desetine parafiskalnih nameta privredi, različitih od jedne do druge opštine, predugačak period plaćanja obaveza od strane države i privrednika koji u proseku prelazi četiri meseca, visoki izdaci za razne dozvole usled korupcije u javnim službama… U isto vreme, dok se od bombastičnog deklarativnog zalaganja ne ide dalje u rešavanju bar dela ovih problema, nastavljaju se (pre)velika očekivanja od stranih investitora koji su ponovo postali jedna od centralnih tema i spasioci naše ekonomije. U stvarnosti, međutim, doprinos stranih kompanija povećanju zaposlenosti bio je prilično skroman – primera radi, gotovo 100 projekata subvencionisanih kroz državni program bespovratnih sredstava za investicije tokom proteklih šest godina, ukupno je trebalo da donesu oko 29 hiljada novih radnih mesta ili više nego duplo manje od pada zaposlenosti u industriji tokom četiri krizne godine.
Kako se negativni trendovi zaposlenosti nastavljaju i nema nagoveštaja da će biti prekinuti, krajnje je vreme da se ovakve parcijalne politike poreskih olakšica i finansijskih subvencija preispitaju i izmene i da se konačno započne sa kreiranjem stimulativnog ambijenta za poslovanje u celini. Neke najave takvih poteza već postoje, poput naplate poreza na dodatu vrednosti po realizaciji, ali ostaju dva ključna pitanja: da li država ima dovoljno novca da ih sprovede i da li postoji politička volja da budu dosledno primenjene?

Dragan Pejčić, MBA, Altis Capital

broj 88, jul/avust 2012.

Pročitajte i ovo...