Države BRIK regije i dalje ne pokazuju znake usporavanja svog razvoja, dok su tržišta Srbije, Hrvatske, Mađarske i Slovenije klasifikovane kao grupa zatvorenih tržišta, pokazali su rezultati studije Globalnog instituta za istraživanje ponašanja potrošača konsultantske kompanije A.T. Karni (A.T. Kearney). Listu od 30 najrazvijenijih zemalja u oblasti globalne ekspanzije u maloprodaji za 2012. godinu predvode Brazil i Čile, dok je Kina napravila skok sa šestog na treće mesto.
“Studija je pokazala da se tržišta koja su zatvorena susreću sa većom diskrecionom potrošnjom, odnosno izdvajanjem više sredstava iz državnog budžeta, jakom konkurencijom domaćih i stranih kompanija, kao i da zapošljavaju pretežno lokalno stanovništvo,“ izjavio je Zlatko Bazianec, direktor u A.T. Karniju (A.T. Kearney). Takva tržišta maloprodaje imaju skupe i teško dostupne nekretnine, dodao je on, i napomenuo da bi trebalo obratiti pažnju na te faktore, što bi za cilj imao dalji razvoj maloprodaje.
Indeks globalnog razvoja maloprodaje za 2012. godinu je utoliko interesantniji, što se na 21. mestu našla Makedonija, kao jedina zemlja iz jugoistočnog regiona.
Rezultati pokazuju da najveća svetska tržišta u razvoju – posebno Brazil, Rusija, Indija i Kina – i dalje ne pokazuju znake usporavanja svog razvoja, dok se na mnogim manjim, neiskorišćenim tržištima pružaju nove mogućnosti za rast. Zato se u indeksu studije za 2012. godinu našlo nekoliko „malih dragulja“ kao što su Azerbejdžan, Gruzija, Mongolija i Oman, koji pokazuju napredak i postaju atraktivne destinacije za globalne, specijalizovane maloprodajne lance, kao i trgovce luksuznom robom. Ova tržišta, iako mala na ukupnom maloprodajnom tržištu, imaju jake osnove zbog kojih privlače trgovce koji se koncentrišu na bogatija tržišta, sa ciljem da postanu prvi pokretači brzo rastućih tržišta.
U samom vrhu liste našao se Brazil, čije se maloprodajno tržište povećalo 15 odsto u toku prošle godine, dok se potrošnja povećala za 9 odsto godišnje, od 2007. U 2011. maloprodaja je činila 70 odsto potrošnje Brazila. Na drugom mestu je Čile, sa jednim od najkonkurentnijih tržišta u regionu i rastom od 6.2 odsto u 2012. godini, a na trećem Kina, jedno od najvećih svetskih tržišta luksuzne torbe, sa vise od sto aktivnih brendova u zemlji.
“U poslednjih pet godina, američka kompanija Volmart, francuski Kerfur, Tesko iz Ujedinjenog Kraljevstva i Nemačka Metro Grupa imali su porast prihoda u zemljama u razvoju 2,5 puta brži od onog na svojim domaćim tržištima,“ izjavio je Zlatko Bazianec.
Jedna od ključnih lekcija naučenih tokom 11 godina analiziranja međunarodnog maloprodajnog tržišta je, kako zaključuju autori ove studije Hana Ben-Šabat i Majkl Moriarti, važnost pronalaženja i razvoja lokalnih potencijala u izgradnji uspešne globalne ekspanzije. Nova tržišta će biti efikasna onoliko koliko i njihova radna snaga, a unapređenje lokalnih potencijala je od velikog značaja za pridobijanje potrošača.