Studija „Ulaganje u obrazovanje u ranom detinjstvu u Srbiji – Modeli finansiranja univerzalnog obuhvata predškolskim obrazovanjem“ pokazala da je sadašnja mreža predškolskih ustanova neadekvatna u smislu geografskog obuhvata i fizičkih kapaciteta.
U Srbiji stopa obuhvata dece uzrasta 3-5,5 godina predškolskim programima ima rastući trend, pa je danas za oko 25% viša nego što je bila 2005. godine. „Ipak, više od polovine dece u Srbiji nema pristup predškolskim programima. To su u najvećoj meri baš deca kojoj su ovi programi najpotrebniji – iz seoskih sredina, siromašna, kao i romska deca. A dobiti od snažnog podsticanja razvoja u ranom detinjstvu daleko su najveće upravo među grupama koje su najuskraćenije”, istakla je Judita Rajhenberg, direktorka UNICEF u Srbiji.
Lokalna samouprava pokriva 80% cene predškolskog obrazovanja. Budući da većina ljudi koji imaju koristi od ovih rashoda pripada višim socio-ekonomskim grupama, to dovodi u pitanje principe socijalne pravde i ravnomerne distribucije raspoloživih sredstava. Da bi se postigao univerzalni obuhvat dece od 3 do 5,5 godina predškolskim obrazovanjem, neophodno je postaviti predškolsko obrazovanje kao strateški interes i obavezu države.U svetlu njegovog značaja, sveukupnih koristi po državu i visoke stope povraćaja investicije, predškolsko obrazovanje ne može da bude samo obaveza opština i dužnost roditelja. Upis sve dece koja su trenutno izvan sistema predškolskog obrazovanja u tročasovne ili četvoročasovne programe iziskivao bi ulaganje od najviše 46 miliona EUR, zaključak je ove studije.