Odluka slovenačke vlade da na prodaju između ostalih ponudi aviokompaniju Adrija Airways i Telekom Slovenije neće imati uticaja na srpske pregovore oko prodaje nacionalne aviokompanije JAT i eventualne prodaje Telekoma Srbija, smatra ekonomista Aeksandar Stevanović. U izjavi za B&F Stevanović kaže da “Sloveniju ne treba uzimati kao reper jer je kod njih konačno došao na naplatu njihov loš model tranzicije koji je je godinama hvaljen u Srbiji. Oni su u kučinama iz kojih će se jako teško otpetljati, pa će shodno tome i dobijati i ponude”.
Prema pisanju “Dela” tri velike slovenačke državne firme Telekom Slovenije, Triglav i Petrol prvi će se naći na redu za privatizaciju. Slovenačka država u Telekomu ima 74 posto deonica, koje vrede oko 372 miliona evra, a kupac će najverovatnije biti Deutsche Telekom. Triglav osiguranje ima 28 posto deonica u državnom vlasništvu za koje bi verovatno moglo da se dobije oko 126 miliona evra a za njega su zainteresovani AIG i Swiss Re. Državnu naftnu kompaniju Petrol najverojatnije će kupiti ruski Gazprom ili mađarski MOL. Slovenija također prodaje Adria Airways, Elan i Aer.
Što se Srbije tiče i eventualne uspešnosti prodaje JAT-a I Telekoma, prvo treba odgovoriti šta se smatra uspešnom prodajom, kaže Stevanović budući da se kod nas: (a) privatizacija posmatra dominatno kao način da se finansiraju budžetske ekstravagancije i način da se socijalnom politikom bave svi osim države/lokalne samouprave (b) uporno neguje pogrešna slika o tome kolika je vrednost srpskih javnih preduzeća, iako pokušaji prodaje pokazuju da kupci nemaju istu percepciju kao naša država.
Svet 2013. godine nije isti kao svet 2006. godine, a naš je problem što smo najbolje godine za privatizaciju potrošili na plašenje stranih investitora (2004-2006), kaže Stevanović. U slučaju Jata uspešan je svaki aranžman koji će sa leđa poreskih obveznika skinuti notornog gubitaša i rešiti ga partijskog upravljanja. Ako se za to ne mora platiti iz budžeta ili se ne mora umanjiti sloboda izbora u pogledu kompanija kojima se može putovati iz Beograda, svaka cena je dobra.
Kada je reč o Telekomu, najbolje je raspisati tender bez minimalne cene i isti prodati onome ko ponudi najviše. Dokazano je u praksi da je bila greška što Telekom nije prodat 2011. godine jer su njegovi rezultati poslovanja u međuvremenu opali, pa će i novac koji se za njega može dobiti verovatno biti nešto manji nego 2011. godine. U svakom slučaju vidljivo je da Telekom nije nikakav ponos koji puni budžet Srbije i da ne vredi koliko su govorili zagovornici partijskog vlasništva nad istim, smatra Stevanović.