Luksuzno taksi vozilo, vozač sa belim rukavicama i licencom turističkog vodiča, spreman da udovolji i najzahtevnijem gostu, više nije retkost u Beogradu ali ni u drugim većim gradovima Srbije. „Moderni taksisti“ nude i turistička putovanja, organizuju venčanja, privatne zabave, odlaske na matursko veče i ispunjavaju ’posebne želje’.
Do pre desetak godina prvi utisak stranaca koji bi doleteli u Beograd i koristili taksi prevoz bio je da su stigli u zemlju gde svi voze kola pokupljena sa otpada i gde vozači obavezno puše, psuju i sprozumevaju se rukama. Za VIP goste ranije su domaćini morali da organizuju specijalne vožnje i usluge, a koje sada mogu da dobiju i oni koji nisu u toj kategoriji. Poslovni ljudi, domaći i strani turisti mogu i bez posredovanja turistickih agencija da u Srbiji, preko taksi službi, ugovore aranžmane koji im najviše odgovaraju. A i u tom poslovanju važi ekonomsko pravilo: što je ponuda na tržištu veća, to je povoljnija cena i zadovoljniji kupac.
Početna ideja ljudi koji su osnovali Taxi Belgrade bila je da ogranizuju doček stranih poslovnih ljudi na beogradskom aerodromu i prevoz do određenih destinacija u Beogradu i Srbiji. Vremenom od „klasičnog“ aerodromskog transfer servisa, pretvorili su se u servis koji nudi razne usluge – doček na aredoromu i prevoz bilo gde u regionu, organizovanje individualnih turističkih putovanja u zapadnoj Evropi, zatim smeštaj za strane i domaće goste u Beogradu, doček većih grupa, ketering… Ta poslovna grupacija ima razne vrste i tipove vozila, tako da u zavisnosti od zahteva i novčanika klijenta može da ponudi vozila srednje i visoke klase. Svi vozači govore najmanje jedan strani jezik, a na stalnom je ispitu njihova uljudnost i ljubaznost.
„Stalno dopunjujemo ponudu i trudimo se da klijent bude zadovoljan. Spremni smo da ponudimo kompletnu uslugu turistima, čak i da organizujemo da zadovolje neke svoje posebne želje, poput raftinga, ronjenja. U zavisnosti od želje i raspoloživog vremena klijenta, mi smo u mogućnosti da mu ogranizujemo sve ono što ne može da dobije kod klasičnih turističkih agencija. Naše usluge koriste svi oni koji žele bezbedan, udoban i kvalitetan prevoz, kao i bezbrižan odmor, bez gledanja na sat i stresa da negde moraju da stignu“, rekao je za „Biznis i finansije“ Igor Stanojević iz Taxi Belgrada.
Po preporuci
Njegovo je iskustvo da se veliki broj stranaca samoorganizuje kad dolazi u Srbiju, ali da već na aerodromu nailaze na velike probleme: od presretanja nepristojnih taksista do toga da ne mogu da dobiju potrebne informacije. Navodi da su im klijenti iz velikog broja zemalja, poslovni ljude iz zapadne Evrope, Rusije, Bliskog istoka, Amerike, individualni putnici iz bivšeg SSSR-a, Švedske, Indije. „Nas sedmoro je u grupi, ali po potrebi angažujemo kolege. Sarađujemo sa turističkim agencijama i drugim prevoznicima, kao i firmama i pojedincima koji imaju smeštajne kapacitete ili se bave organizovanjem raznih aktivnosti“, objašnjava Stanojević i tvrdi da do sada nisu imali klijenta koji je otišao nezadovoljan, odnosno čije želje nisu bile ispunjene.
Komentarišući sve jaču konkurenciju, on ističe da je prednost njegove grupe što poslove ugovara uglavnom preko lične preporuke zadovoljnih klijenata. Na tom spisku su, kako je i objavljeno na sajtu grupe Taxi Belgrade, Čez grupa, IBM, MTV, USAID, Novo Nordisk, Savet Evrope, američka ambasada.
„Izdvojio bih zanimljivo putovanje od šest dana koje smo organizovali za tri devojke iz Estonije, koje su prvobitno došle poslovno u Beograd a onda odlučile i da dođu na odmor. Sa njima smo obišli Srbiju, BiH, Hrvatsku i Crnu Goru. Poslednje putovanje koje smo organizovali je doček poznate porodice Fogla iz Indije u Frankfurtu i obilazak Nemačke i Austrije sa njima. Oni su koristili naše usluge preko preporuke našeg klijenta iz Belgije, a najavili su za sledeću godinu obilazak balkanske regije“, pohvalio se Stanojević.
Šta traže ’poslovnjaci’
Beogradski Taxi Exclusive najčešće organizuje putovanja poslovnih ljudi, pogotovo onih koji privremeno borave u Beogradu, a poslove završavaju u Zagrebu, Budimpešti. Najviše posla ima, po rečima Zorana Zupanca, u proleće, kad se organizuju kongresi, seminari, savetovanja.
„U našem voznom parku su automobili marke ’audi’, svi taksi vozači su profesionalci sa višegodišnjim iskustvom koji odlično govore engleski jezik. Pored prevoza i iznajmljivanja kola i vozača na više dana organizujemo i posete najlepšim manastirima Srbije – Manasija, Kalenić, Žiča, Studenica i Sopoćani“, kazao je Zupanac za „Biznis i finansije“, ističući da je cena usluga Taxi Exclusiva samo neznatno viša od manje komfornih usluga koje se nude na tržištu.
Preporuke tom taksi udruženju dali su klijenti poput Svetske i Siti banke, Merkur osiguranja, hotela „Metropol“, holandske ambasade. „Oko 90 odsto naših klijenta su stranci koji često imaju potrebu da tokom celog dana imaju siguran prevoz, pouzdanog vozača koji može da im pomogne da lakše završe neke sporedne poslove, pruži neophodne informacije i ulepša im boravak u Srbiji. U mogućnosti smo da angažujemo i ljude iz drugih struka, ako je klijentu potrebna njihova usluga“, rekao je Zupanac.
U Taxi Elite clubu tvrde da njihovi klijenti dobijaju „tri u jedan“ – pouzdanog vozača, prijatnog sagovornika i turističkog vodiča. Njihove usluge često koriste gasterbajteri ili stranci koji žele da obiđu Srbiju i rado slušaju informacije „iz prve ruke“. U voznom parku su samo vozila marke ’mercedes’, a cena iznajmljivanja vozila na ceo dan je 60 evra, plus troškovi goriva i 30 evra za vozača.
Na pitanje „Biznisa i finansija“ u jednom taksi udruženju da li klijenti traže „specijalne“ usluge koje nisu u zvaničnoj ponudi odgovor je bio da „ni najluđa mašta ne bi mogla predvideti šta sve klijenti traže“, a na potpitanje – da li im sve želje budu ispunjene – usledio je samo osmeh.
broj 98/99, jul/avgust 2013.