Stranice na Facebooku koje objavljuju zabavne postove, s linkovima koji često vode na razne trgovačke ponude, lažne vesti ili čak pornografiju, zapravo su veoma unosan posao, čija se vrednost procenjuje na najmanje 200 miliona dolara godišnje.
Svaki post koji sadrži spam link vredan je, u proseku, između 13 i 58 dolara, zavisno od toga koliko fanova ima stranica, pokazuju rezultati do kojih je došlo šestoro italijanskih nezavisnih istraživača, koje predvodi Andrea Stroppa. Istraživanje je obuhvatilo 30.000 Facebook stranica koje su se oglašavale na raznim forumima. Kako prenosi Mashable, italijanski istraživači su analizirali stranice i pronašli postove koji sadrže ključne reči, kao što su “Klikni ovde”, “Besplatno” ili “Wow”, a pratili su ih skraćeni linkovi. U analizi 700.000 postova, gotovo 37.000 njih bili su spam.
Šestoro istraživača je na raznim forumima pronašlo i cenovnike za takve stranice i njihove postove. Kod Facebook stranica koje imaju manje od 30.000 fanova, spam postovi se prodaju po ceni između 8 i 20 dolara. Za stranice koje imaju više od 100.000 fanova, post može da košta i 100 dolara, dok je na stranicama sa milion fanova cena spama veća od 200 dolara.
Spam na društvenim mrežama, posebno na Facebooku, iako nije toliko razvijen kao spam putem e-maila, u konstantnom je porastu. Ukoliko nastavi da se širi, mogao bi da našteti samoj platformi, jer bi korisnici mogli da počnu da je napuštaju. S obzirom da novac od takve vrste oglašavanja ne završava u budžetu Facebooka, ne čudi da novim promenama u svom News Feed algoritmu kompanija želi da spreči spam postove. Međutim, to će biti malo teže, ocenjuje se u pomenutom istraživanju, u kome se, između ostalog, citiraju i reči jednog od autora spamova: „Facebook nas ne blokira jer generišemo sadržaj na samome Facebooku. Svakoga dana produkujem zabavan i zanimljiv sadržaj pun fraza, kako bi ga hiljade korisnika lajkovalo i podelilo. Bez takvih stranica, Facebook bi bio prazno mesto“.
Istraživači tvrde da se Facebook ne trudi previše da bi zaustavio ovu pojavu, jer im za sada ne predstavlja poseban problem. Predstavnici ove društvene mreže nisu komentarisali istraživanje, već su samo izjavili da se svakodnevno radi na razvijanju sistema koji identifikuje spam i zaustavlja njegovo širenje.