To što je najbržerastući evropski automobilski brend rumunska Dačia (koja je od pre 14 godina u vlasništvu Renoa) govori o promenama potrošačkih navika na razvijenim tržištima.
Dačia prkosi najoštrijem padu na evropskom tržištu automobila u poslednjih 20 godina, privlačeći mušterije mnogo poznatijih rivala, što je rezultat kombinacije niskobudžetnog istočnoevropskog inženjeringa, jednostavnog, bez suvišnih detalja, i činjenice da zapadnoevropski potrošači moraju da “stežu kaiš”.
Sada se dešava upravo suprotna situacija od one kada su automobili napravljeni u zapadnoj Evropi izvoženi na istočno tržište starog kontinenta – proizvođači su shvatili da mali i isplativi proizvodi pravljeni za tržišta u razvoju sasvim dobro mogu da prođu i na razvijenim tržištima.
Ekonomična kola sada čine 18% svih prodatih automobila u Evropi, što je rast od 13% u odnosu na 2002. Tu je Dačia našla svoju nišu.
Dačijina vozila se prave u samo pet boja, jedna vrsta vrata ugrađuje se u većinu modela, a vetrobrani su izgrađeni pod oštrijim uglom kako bi se smanjili troškovi proizvodnje i ugrađivanja. Ovaj skromniji dizajn znači da je na primer model Dačije koji u Britaniji košta 9.000 funti za 4.000 funte jefitniji od automobila istog ranga drugih proizvođača.
Zahvaljujući ovom uspehu Dačije, Reno beleži dobre rezultate na tržištu zapadne Evrope – rumunski brend činio je 24% prodaje francuske auto kompanije u provoj polovini 2013. Da Dačiji nije skočila popularnost Renou bi u istom periodu prodaja pala za više od 10%.
Ovo međutim nije slučaj samo sa Renoom, već i sa Fordom i njegovim brazilskim automobilima, Hjundaijevim kolima dizajniranim za Induse, kao i Nisanovim Piksom pravljenim da bude evropska verzija najprodavanijeg malog automobila u Indiji.
Izvor: Fajnenšl Tajms