Između dve krajnosti – jedne da Kina više nije atraktivna za multinacionalne korporacije i druge da je ova zemlja i dalje jedan od najvećih favorita kompanijskih rukovodstava u celom svetu – pravi odgovor verovatno leži negde na sredini puta. Razumno je reći da, uprkos pojedinačnim incidentima i znacima frustracije , Kina ostaje strateški značajno tržište i nastavlja da pruža jedinstvene poslovne mogućnosti velikim multinacionalnim kompanijama, kaže za Biznis & Finansije Ori Efraim partner u kancelariji KPMG u Bukureštu i šef deska za Kinu.
Američki mediji sve češće javljaju da se pojedine američke kompanije povlače sa kineskog tržišta i zahvaljujući automatizaciji proizvodnih procesa sele svoju proizvodnju nazad u SAD ili biraju zemlje sa jeftinom radnom snagom bliže svojim domicilnim kapacitetima.
Uprkos tome, Efraim smatra da je malo verovatno da će velike multinacionalke migrirati dalje od Kine u skorije vreme. Iako Kina povremeno frustrira investitore raznim vrstama prepreka od nepredvidljivosti, nestabilnosti , korupcije, ili uspona i padova u poslovnom ciklusu, različitog obima, slična je situacija i sa drugim tržištima u razvoju, kaže sagovornik B&F.
Trideset i više godina nakon otvaranja vrata za strane investitore, kinesko poslovno okruženje se menja – zemlja je postala ekonomska sila, njena vlada i preduzeća su sofisticiraniji i samopouzdanja – i troškovi rada rastu. Zahvaljujući domaćim igračima porasla je konkurencija i veliki broj kineskih kompanija u potrazi je za poslovnim mogućnostima izvan svoje zemlje.
Ove promene navele su neke posmatrače da postave pitanje da li je Kina i dalje zemlja velikih nada za multinacionalne kompanije, ili su njena vrata zapravo na korak od zatvaranja. “Naš stav je da, uprkos nekim nedostacima, Kina za većinu multinacionalki ostaje strateški važno tržište, a njena integracija u u globalni poslovni milje, čini povlačenje iz Kine pogrešnom poslovnom strategijom”, smatra Efraim. Međutim, promena poslovne klime u Kini od poslovodstava kompanija zahteva da preispitaju i prilagode svoje poslovne strategije novonastaloj situaciji. Ozbiljna procena novih okolnosti i adaptacija korporativne strategije na promenjeno konkurentsko okruženje može da pomogne kompanijama da pronađu pobedničku strategiju za kinesko tržište.
S obzirom na rast kineske privrede u poslednjih nekoliko godina, povećanje plata je neizbežno. Osim toga, nova kineska vlada koja je preuzela dužnost prošle godine je posvećena podizanju plata i povećanju domaće potrošačke tražnje. Međutim, postoje i geografske razlike. Nekada su proizvodne aktivnosti bile stacionirane na jugu, istoku i duž priobalja. Sa rastućim troškovima rada u ovim oblastima , mnoge proizvodne aktivnosti su se preselile u unutrašnjost i zapadna područja gde su troškovi rada i dalje konkurentni. Aprecijacija renminbija takođe utiče na konkurentnosti prerađivačke industrije u Kini, dok nedostatak transparentnosti i korupcija mogu da stvaraju skrivene troškove za one koji posluju u ovoj zemlji.
Međutim, rast troškova rada može takođe imati pozitivne efekte na razvoj poslova. Viši životni standard znači veće mogućnosti za izvoznike u Kinu. Sa rastućom potrošačkom klasom i urbanizacijom, Kina postaje ogromno tržište za međunarodne brendove i luksuzne proizvode. Neke međunarodne kompanije investiraju ili povećavaju svoje investicije u Kini da bi bili blizu ovom tržištu. Takođe, veće plate mogu biti i odraz rastuće baze veština kod kineskih radnika. “Dakle, u budućnosti, Kina možda neće moći da ponudi baš najjeftiniju radnu snagu, ali bi ona mogla biti boljeg kvaliteta”, kaže za Biznis & Finansije Efraim .
Jedan dodatni faktor o kojem treba misliti je da će zbog kontrole rađanja, kineska radna populacija prema prognozi UN početi da se smanjuje počevši od 2020. Neki kineski proizvođači su počeli da razmišljaju o korišćenju automatizacije / robota da bi smanjili potrebu za radnom snagom.