Iz perspektive kompanije Fiat Automobili Srbija (FAS), čaša je polupuna i poluprazna: prodaja 1 600 vozila do kraja septembra pravi je uspeh za tržište koje od 2001. godine nije bilo u goroj situaciji, čemu još više doprinosi činjenica da država više nije na listi kupaca. „Pažljivo vodimo računa o merama štednje koje razmatra država”, rekao je Gerry Clarke (Geri Klark), komercijalni direktor FAS-a u intervjuu za magazin „Biznis i Finansije”, dodajući da „će budućnost možda biti bolja od sadašnjosti”.
Klarkova pozicija u predviđanju budućih trendova nije ništa bolja od pozicije njegovog kolege Alfreda Altavile, generalnog direktora Fiata za Evropu, Bliski istok i Afriku, koji je nedavno izjavio da nijedan proizvođač automobila ne može da proceni kakav će biti razvoj potražnje za automobilima tokom perioda dužeg od tri meseca i da je, iako se evropski trendovi prodaje stabilizuju, još uvek prerano reći da smo na putanji uspona.
„Čak i ove godine, uprkos svoj podršci Međunarodnom salonu automobila, tržišna potražnja nastavlja da opada. U ovom trenutku očekujemo skroman rast tokom sledeće godine, ali pratićemo situaciju iz meseca u mesec,” kaže Klark. „Nikad nismo planirali prodaju u Srbiji koja će činiti više od 1 procenta proizvodnje u Kragujevcu. Međutim, moram da kažem da se prodaja na ovom tržištu odvija bolje nego što smo očekivali, sa više od 1.600 prodatih automobila do sada. Ovo podrazumeva oko 10 procenata trgovine na domaćem tržištu. Verujem da modeli Fiat 500 Living i Trekking otvaraju nove mogućnosti prodaje i očekujem da će ovi modeli biti odgovorni za oko 20 procenata ukupne prodaje naših automobila tokom sledeće godine.”
Nema dovoljno prostora za subvencije
B&F: Fiat 500L Nacionale najpopularniji je brend u Srbiji za 2013. godinu, dok je Fiat Punto Classic bio najbolje prodavani brend u 2011. i 2012. godini. U kojoj je meri ovo bio rezultat podsticaja koje daje država i koliko značaja dajete aktivnostima srpske vlade, konkretno najavljenim merama štednje koje će smanjiti nivo prihoda potencijalnih kupaca automobila, kao i obim javnih nabavki i subvencija?
Gerry Clarke: Relativan uspeh koji je Fiat 500L imao na srpskom tržištu predstavlja rezultat velikog broja faktora, ali je zasigurno jedan od odlučujućih bio odluka FAS-a da kupcima ponudi nešto zauzvrat. Naš lokalni popust za ovaj tip vozila, zajedno sa veoma povoljnim uslovima finansiranja i uz moćnu mrežu dilera doneli su nam dobre rezultate. Punto Classic održava jaku poziciju na tržištu, uprkos ukidanju subvencija koje se dogodilo pre više od godinu dana. Pažljivo pratimo potencijalni uticaj koje trenutne i buduće mere štednje mogu imati na tržište. Država je uvek bila značajan kupac naše automobilske industrije, jer dosta njenog poslovanja zavisi od pouzdanog voznog parka.
B&F: Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova ranije je nagovestila da država unapređuje subvencije koje je prethodno dala FAS-u da bi motivisala kupce da svoja stara vozila daju za nova, plaćajući PDV samo za razliku u ceni. Da li podržavate ovu inicijativu i šta mislite da su mogućnosti za njenu realizaciju sada kada je državni budžet pod većim teretom nego ranije?
Gerry Clarke: Verujemo da je vrlo važno da država razmatra odgovarajući niz mera koje će pomoći obnavljanju voznog parka ove zemlje. Ovde, u Srbiji, postoje vozila koja su među najstarijima u Evropi, što nije dobro ni za životnu sredinu ni za javnu bezbednost. FAS će podržati sve inicijative koje mogu pomoći automobilskoj industriji u ovom smislu, ali sumnjamo da će biti dovoljno sredstava da se podrži ovakva akcija.
B&F: Izgleda da će srednja klasa u Srbiji mnogo trpeti zbog novih mera štednje, što je trend vidljiv i u zemljama regiona, pa čak i u celom svetu. Istovremeno se skoro 1.500 luksuznih automobila prodaje svake godine u Srbiji i izgleda da se ovaj trend još uvek odupire krizi. Šta Fiatova statistika kaže o situaciji Vašeg prosečnog kupca, a šta o kupcima koji se nalaze na vrhu spiska?
Gerry Clarke: Moram da se složim s vama da su kupci na vrhu spiska verovatno imuni na neposredne efekte mera štednje, ali ovo ni u kom slučaju nije regionalni fenomen. To, međutim, ne znači da dileri ove vrste automobila žive lagodnim i bezbrižnim životom, jer je konkurencija oštra i postoji širok spektar opcija koje možete izabrati. Kada govorimo o budžetnim kupcima, onda treba pomenuti dva segmenta. Maloprodajni kupci su zainteresovani da dobiju maksimalnu vrednost za novac koji daju i mi smo veoma uspešni u ovom segmentu – naša kombinacija dobre cene i povoljnih uslova finansiranja za Fiat 500L koju smo promovisali tokom beogradskog sajma automobila značajno je doprinela ovom uspehu pa i dalje nastavljamo s ovom kombinacijom. Kad je u pitanju prodaja poslovnim klijentima, najvažniji faktor je cena automobila u odnosu na životni vek automobila i jednostavan pristup servisnoj podršci. Protekle dve godine radimo na unapređivanju naše mreže dilera i verujemo da su nas naša pristupačnost i kvalitet postavili na vrh spiska s potencijalnim kupcima.
B&F: Direktor prodaje, marketinga i usluga održavanja u kompaniji Volkswagen Christian Klingler (Kristijan Klingler), nedavno je primetio, ogorčenim tonom, da banke ne nude uvek pozajmice povoljne za industriju. Kakvo je Vaše iskustvo u vezi sa tim?
Gerry Clarke: Banke se prevashodno brinu o sopstvenim interesima i rekao bih da se ovo uglavnom odražava na više troškove za one koji uzimaju pozajmicu. U vreme krize to postaje sve očiglednije. S druge strane, ako ste kao proizvođač ili distributer dobro povezani u širem obimu, onda možete potencijalno uticati na uslove davanja pozajmica, čak i ako je to samo u ograničenom obimu. Uz to, današnji kupci nisu glupi i neće prihvatiti da plate više nego što je potrebno. Međutim, moram da kažem da, koliko mi znamo, nismo izgubili nijednog kupca ove godine usled nedostatka saradnje sa bankama, osim u slučajevima u kojima je postojao visok rizik da potencijalni kupac neće biti u mogućnosti da otplati svoju pozajmicu.
Slabi znaci oporavka
B&F: Prema dostupnim podacima, Fiat i PSA/Peugeot-Citroën dva su proizvođača automobila koji su zadobili najveći udarac tokom evropske ekonomske krize, usled činjenice da se njihov portfolio sastoji od nekoliko porodičnih automobila za koje je potražnja opala, naročito u Jugoistočnoj Evropi i njihovim domaćim tržištima u Italiji i Francuskoj. Gde se nalazi Srbija u poređenju sa drugim zemljama u regionu i šta Vaši podaci o potražnji automobila kažu o oporavku kupovne moći u regionu?
Gerry Clarke: Moramo biti realni. Prodaja novih automobila u regionu zadobila je ogroman udarac, a izgleda da je Srbija postigla rekord na tržištu na kom je 22.000 automobila i komercijalnih vozila prodato, što predstavlja najniži broj od 2001. godine. Ne vidimo nikakve znake značajnog kratkoročnog oporavka. Tek kada maloprodajni kupac bude procenio da može da napravi veliki povratak na tržište videćemo veću fluktuaciju, a to je ovde, u Srbiji, još uvek nesigurno.
B&F: Pre dolaska u Srbiju bili ste zaduženi za Fiat Professional u Velikoj Britaniji. Uzevši u obzir potražnju za Fiatovim lakim komercijalnim vozilima, kako ocenjujete situaciju u privatnom sektoru u Srbiji i Jugoistočnoj Evropi?
Gerry Clarke: Pre dolaska u Srbiju sam radio u velikom broju zemalja i mogu reći da je potražnja za vozilima tog tipa jaka u ovom regionu. Fiat je bila prva kompanija koja je započela sa posebnim segmentom, a to je Fiat Professional, namenjen kupcima ovog segmenta, a rad našeg posvećenog tima u Torinu i svim drugim tržištima i ovde je pokazao rezultate. Do kraja ove poslovne godine u Srbiji imaćemo tržišni udeo od 42 procenta, što je 10 procenata više u odnosu na prethodnu godinu.
B&F: Prema izveštajima Frankfurtskog salona automobila, PSA/Peugeot – Citroën i Fiat smanjili su svoja ulaganja u razvoj novih modela do te mere da su imali veoma malo novina da prikažu, kao i da zaostaju za svojim konkurentima u uvođenju novih modela na tržište. U kojoj meri su novi modeli značajni za ukupnu prodaju na tržištima poput našeg?
Gerry Clarke: Lansirali smo tri nova modela i ne mislim da je to mali broj. Pre godinu dana smo promovisali Fiat 500L i sad imamo 10 procenata tržišnog udela u Srbiji, a nalazimo se u vrhu ovog segmenta u Evropi. To pokazuje da novi proizvodi mogu biti uspešni čak i onda kada je situacija na tržištu teška. Što se tiče prognoze kako će se tržište ponašati u budućnosti, ne želimo da donosimo brzoplete zaključke. U godinama koje dolaze od Fiata ćete videti nov proizvod – ali o tome ćemo pričati kada za to dođe vreme. Ono što sad mogu da kažem jeste da očekujemo da se tržište još pomeri od tradicionalnog modela ka prilagodljivijim i funkcionalnijim konfiguracijama koje takođe vidimo u Srbiji. Pitanje zaštite životne sredine biće sve važnije i imaće jak uticaj na razvoj koncepta budućih vozila, što nam je jedan od prioriteta. U svakom slučaju, ne možete se starati o životnoj sredini i istovremeno voziti auto sa užasno velikim nivoom potrošnje goriva.
Edicija Biznis TOP 2012/13, novembar 2013.