Home TekstoviB&F Plus Goran Mijatović, Metalac bojler: Kriza je naše redovno stanje

Goran Mijatović, Metalac bojler: Kriza je naše redovno stanje

by bifadmin

Strani partneri često u šali kažu da je Srbija „zemlja bojlera“, što potvrđuju i podaci o značajnom broju domaćih proizvođača. Istovremeno, prisutna je jaka inostrana konkurencija koja nas podstiče na izvoznu orijentaciju. „Država treba da primenjuje postojeću regulativu i donese nove propise kojima će se uspostaviti jednaki uslovi za sve, suzbijajući nelojalnu konkurenciju koja je veoma prisutna u ovoj delatnosti“, kaže Goran Mijatović, direktor fabrike ’Metalac bojler’ koja je u sastavu kompanije ’Metalac’ iz Gornjeg Milanovca.

„U prošloj godini su električni aparati i uređaji bili na drugom mestu u strukturi izvoza srpske privrede, sa ostvarenih 650 miliona evra. U tom segmentu Srbija je dobro iskoristila šanse koje su joj se ukazale. Izvozna orijentacija omogućava i daje priliku većim firmama da bezbolnije prodju kroz krizu, a pre bih rekao da je kriza postala naše redovno stanje kroz koje smo naučili da plivamo. Ako govorimo o domaćem tržištu, situacija je promenljiva iz godine u godinu. Prognoze su da će ove godine promet u maloprodajama biti niži za šest odsto u odnosu na prošlu godinu. Sigurno je da u ovom trendu najmanji pad imaju proizvodi koji su deo potrošačke korpe. Po informacijama sa tržišta, a i prema statistici, električni aparati su sigurno u grupi proizvoda koji beleže dvocifrene stope pada u prometu na malo. Takođe, tržište je preplavljeno i nekvalitetnom robom što ukazuje na odsustvo primene stadarda i nepoštovanje regulativa. Pad prometa uzrokovan krizom i padom kupovne moći delimično je kompenzovan izvozom. Međutim, nakon 2009. se u kontinuitetu beleži rast plasmana i na domaćem tržištu. Barem do ove godine“, istakao je Mijatović.

On nije optimista da će se loše stanje u privredi i ekonomiji zemlje značajnije popraviti u narednom periodu, bar ne za dve do tri godine, pa i duže. Stoga je, kako preporučuje, potrebno da građani i privrednici nauče da žive i rade u drugačijem ambijentu u odnosu na period do 2008. godine.

Nova tržišta

Fabrika Metalac Bojler osnovana je 2005. godine što je, po rečima Mijatovića, bila logična posledica akumuliranog iskustva Metalca u proizvodnji komponenti bojlera. Naime, više od 30 godina Metalac je proizvodio pozicije za bojlere za nekadašnjeg lidera na prostorima bivše Jugoslavije, kraljevački Magnohrom, koji je nakon loše privatizacije zapao u velike probleme i značajno smanjio sopstvenu proizvodnju. U toj situaciji otvorilo se tržište koje su u prvim godinama zaposeli proizvođači iz okolnih država. Ocena menadžmenta Metalca bila je da ta kompanija treba da ponudi tržištu kompletan proizvod pod svojom robnom markom, da iskoristi stečeno iskustvo u tehnologiji i proizvodnji kao i raspoloživu opremu. Prvi proizvodi našli su se na tržištu u drugoj polovini 2006. godine, a 2009. su izgradjeni novi proizvodni pogoni i kompletna proizvodnja smeštena je na jednoj lokaciji. Danas Metalac bojler ima solidan asortiman proizvoda, sertifikovanih CE znakom, koji se prodaju ne samo u Srbiji i članicama bivše zajedničke države već i u EU, Rusiji i na području CEFTA zemalja.

bojleri

„Metalac Bojler godinama unazad beleži stalni rast prihoda, a 2008. je predstavljala ogroman skok u prodaji u odnosu na prethodnu. Zatim je, sa jačanjem efekata ekonomske krize, 2009.godine došlo do pada aktivnosti za nekih 25 odsto, da bi od 2010. firma svake godine beležila dvocifrene stope rasta prodaje. U poređenju sa prošlom godinom, možemo reći da je ova znatno teža. Ulažemo velike napore kako bismo održali prošlogodišnji nivo prodaje, posebno zbog pada stanogradnje koja za naše proizvode predstavlja značajno tržište“, kazao je Mijatović.
Kada je reč o izvoznim tržištima, on očekuje da Metalac Bojler napravi pomak i da 2013. završi sa nekoliko procenata rasta u odnosu na prethodnu godinu. Ohrabruju podaci da raste prodaja na velikom ruskom tržištu, a u oktobru su isporučene i prve količine bojlera u Češku, koja može postati značajno tržište za Metalac. Velike nade se polažu i u prodaju u Ukrajini, u kojoj Metalac ima svoju firmu i gde, po proceni menadžmenta, sigurno postoji prostor za plasman bojlera.

„Jačanje razvojnih aktivnosti neophodan je uslov ne samo za rast i širenje poslovanja već se, u ovakvim uslovima oskudne tražnje i osiromašenog tržišta, nameće i kao uslov opstanka. Novim, komplementarnim proizvodima nastojaćemo da učvrstimo i ojačamo svoju poziciju dobavljača partnerima u Srbiji i inostranstvu. U tom smislu, akcenat će biti na energetski efikasnijim proizvodima, što je u skladu sa evropskim direktivama, a mi ćemo ih slediti , jer je za nas EU značajno tržište“, naglasio je Mijatović.

Nelojalna konkurencija

U planovima rukovodstva ’Metalca bojlera’ – kako da se što uspešnije posluje i u vreme krize – za sada nema strateškog partnerstva sa kompanijma koje imaju sličan proizvodni program. „Prepoznajemo još potencijala u sopstvenim snagama ali smo, naravno, uvek otvoreni za dobre poslovne predloge“, navodi čelni čovek fabrike. Komentarišući snalaženje u jakoj konkurenciji, on se priseća da u razgovorima sa saradnicima iz inostranstva često u šali čuje kako je „Srbija zemlja bojlera“.

„I zaista, uvidom u tržište možete videti značajan broj domaćih proizvođača ali i intenzivnu konkurenciju iz okruženja, Makedonije, Bugarske, Hrvatske, Italije…Tržište je izuzetno cenovno osetljivo, konkurencija je jako izražena. Dobra strana takve situacije je što nas tera na stalna unapređenja, na razmišljanja o novim proizvodima, novim tržištima, na racionalizacije i uštede. Sa druge strane, javlja se i problem nelojalne konkurencije. Na tržištu se nude proizvodi sumnjivog kvaliteta koji niskim cenama, na uštrb kvaliteta i bezbednosti krajnjih korisnika, pokušavaju da nađu svoju nišu. U takvoj situaciji nastojimo da se – stalnim proširenjem ponude proizvoda, insistiranjem na kvalitetu i iskrenim odnosom sa kupcima i korisnicima – izdvojimo od konkurenata. Ono što nama daje snagu na domaćem tržištu, ali i u okruženju, svakako je krovni brend ‘Metalac’ i kompanija koja sa uspehom posluje gotovo 55 godina, koja je sinonim kvaliteta i koja svoje proizvode plasira u najvećem broju evropskih zemalja ali i na drugim kontinentima. Tih 55 godina uspešnog poslovanja siguran su pokazatelj za krajnjeg korisnika ali i za naše partnere, da je reč o firmi na koju se pouzdano mogu osloniti. A to je danas najvažniji argument“, smatra Mijatović.

Na pitanje da li od države očekuje da povoljnijim propisima olakša poslovanje proizvođačima kućne tehnike, Mijatović ističe da je na državi da svim učesnicima na tržištu obezbedi uređen poslovni ambijent.

„Uz malo volje od strane nadležnih institucija to je lako izvodljivo. Država treba da insistira i da obezbedi doslednu primenu regulative koju je donosila, ali i da novim propisima olakša i unapredi uslove poslovanja. Na taj način obezbediće se isti uslovi za sve. A to je i način da se suzbije nelojalna konkurencija, koje je u ovom segmentu puno. Počev od izbegavanja plaćanja ekoloških taksi, netransparentnosti u trošenju sredstava, do prodaje ’za keš’ ili sa umanjenim fakturama. Država ne sme da sebi dozvoli taj luksuz da joj se uzorni privrednici, koji izmiruju sve svoje obaveze, pitaju zašto to rade. Situacija sa naplatom ekološke takse za električne uređaje vrlo je slična naplati TV pretplate. Postoji kao obaveza, a po nekim procenama svega 25 odsto obveznika izmiruje svoje obaveze po tom osnovu. Naša firma je u poslednje četiri godine, otkad je uredba stupila na snagu, za ekologiju izdvojila i državi platila nekoliko desetina miliona dinara. A nemamo tačan uvid ni u to ko plaća taksu niti kako se prikupljena sredstva troše. Primena pozitivne zakonske regulative mora biti apsolutna, a ne na dobrovoljnoj bazi. U ovoj situaciji ne možemo očekivati značajno više“, zaključuje Mijatović.

Marica Vuković

Biznis Top 2012/13

Pročitajte i ovo...