Henkel Srbija posluje u tri različita sektora, ali je u svima primetan trend sve veće polarizacije tržišta. Bilo da je reč o kućnoj hemiji, kozmetici ili proizvodima za građevinarstvo, najviše se kupuju ili jevtini ili skupi proizvodi. Uprkos padu kupovne moći, potrošači su lojalni proizvodima koji su izgradili svoju poziciju kroz dugogodišnje potvrđivanje kvaliteta, i otvoreni za inovativne koncepte, kao što su nova ekološka rešenja koja se primenjuju u građevinarstvu.
Nesumnjivo je da se situacija na svetskim tržištima odražava na poslovanje svih privrednih subjekata u Srbiji. Henkel je internacionalna kompanija koja uspešno posluje širom sveta a u Srbiji od 2002. godine, odakle izvozi proizvode na 15 regionalnih i evropskih tržišta i predstavlja regionalni centar za snabdevanje tržišta koje obuhvata 55 miliona potrošača. Kompanija Henkel posluje u tri poslovna sektora: Deterdženti i kućna hemija, Beauty care i Adhezivi Tehnologije. Ovakav spektar delatnosti nam omogućava uvid u tržišna kretanja u oblasti robe široke potrošnje kao i u građevinskoj industriji, industriji uopšte i poslovanju malih i srednjih preduzeća.
Ukupna vrednost hemijske industrije u Srbiji prošle godine iznosila je 14 milijardi i 746 miliona dinara. Situacija na tržištu deterdženata i kućne hemije pokazuje negativni trend zbog pada kupovne moći potrošača. U periodu od janura do avgusta 2013. godine, promet beleži pad od 9,6 odsto, a vrednost tržišta je manja za 2,1 odsto u odnosu na isti period prethodne godine (izvor: Nielsen retail panel). Najveći pad u maloprodaji generišu manje trgovinske radnje, preko 10 odsto, dok su ostali maloprodajni objekti stabilni ili beleže blagi rast. Ipak, to ne može da nadoknadi pad prodaje u tradicionalnim manjim prodavnicama. Prodajni objekti tipa hiper i super marketa i dalje su najznačajniji kanal prodaje za ovu vrstu robe, sa preko 50 odsto realizacije prodaje.
Trend koji je nastao usled pada kupovne moći potrošača ogleda se u cenovnoj osetljivosti potrošača i snažnijem reagovanju na oscilacije cena. Akcijske ponude postaju sve popularnije i imaju veliki uticaj na potrošače u donošenju odluka prilikom kupovine. To je naročito izraženo kod većih pakovanja, gde je potrebno odvojiti veću sumu novca za kupovinu. U prodajnim objektima se organizuje sve veći broj akcija kako bi se privukli potrošači, dok se u isto vreme veliki igrači na tržištu bore da sačuvaju svakog svog kupca, pa i oni nude veći broj akcija.
Zanimljivo je da potrošači u akcijama pokazuju najveće interesovanje za brendove koji se svrstavaju u kategoriju kvalitetnih brendova, i da proizvodi koji su izgradili svoju poziciju na tržištu kroz dugogodišnje potvrđivanje kvaliteta i dalje imaju najveću lojalnost. Takođe, uočljiv je trend da se kupuju veća pakovanja, koja imaju ekonomičniju cenu po mernoj jedinici. Osim toga, primetan je rast i razvoj “value for money” brendova koji pripadaju nižim cenovnim razredima. Može se reći da će razvoj ovog segmenta hemijske industrije u budućnosti zavisiti pre svega od oporavka kupovne moći potrošača. Takođe, postoje globalni trendovi u industriji koje multinacionalne kompanije prenose na lokalno tržište, kao što su uvođenje novih asortimana, unapređenje postojećih proizvoda, poboljšanje ambalaže, praktičnosti pakovanja i poboljšanje kvaliteta proizvoda.
Interes za novo
Kada je reč o poslovanju sektora Beauty care kompanije Henkel, prodajni podaci ne ukazuju na značajnije promene. Ipak, primetan je rast u prodaji jeftinijih proizvoda a skroman kumulativni vrednosni rast ostvaren je, u najvećoj meri, usled rasta cena i uvećane PDV stope. Najveći rast dolazi iz specijalizovanih prodajnih objekata.
Prodajni podaci ne ukazuju na značajnije promene u konfiguraciji tržišta u teritorijalnom ili u smislu cenovnog razreda, kao ni obima plasmana određenih proizvoda. Primetan je trend jače polarizacije, što konkretno znači rast u prodaji jeftinijih proizvoda i robnih marki trgovaca sa jedne, kao i usko specijalizovanih, skupljih proizvoda, sa druge strane.
Istovremeno je izražen visok cenovni elasticitet, kao i primetna pojava da kozmetičko tržište pozitivno reaguje na ubedljive inovativne koncepte i nove kvalitetne proizvode u skladu sa svetskim trendovima.
Prema podacima kojima raspolažemo u sektoru Adhezivi Tehnologije, uočavamo da se tržište građevine sve više fokusira na renoviranje i male investicije. Istovremeno, načini gradnje se ubrzano menjaju u skladu sa novim tendencijama i ekološkim imperativima. Primetno je povećanje tražnje termoizolacionih sistema, jer je dobra fasada najbolji put za dobijanje energetskog pasoša za određenu građevinu. Svi „Ceresit” proizvodi veoma su popularni među srpskim potrošačima, upravo zahvaljujući svom kvalitetu i inovativnim rešenjima. Postojeći trend energetski efikasne gradnje i ekološka rešenja ukazuju na mogućnost potencijalnog procvata građevinske industrije u ovoj oblasti. Donošenje zakona o renoviranju postojećih objekata značajno bi uvećalo tražnju za ovim proizvodima.
Važan deo sektora Adhezivi Tehnologije čini ogranak industrijskih lepkova. U ovom segmentu Henkel Srbija je ozbiljan partner srpske privrede i zahvaljujući uspešnoj saradnji sa kompanijama iz različitih industrija (duvanska, drvoprerađivačka, proizvodnja ambalaže, proizvodnja hrane i pića, grafičkoj i papirna industrija), zauzima prvo mesto u tržišnom učešću u snabdevanju industrijskim lepkovima u svim navedenim segmentima.
Šta je važno investitorima
Međutim, i u ovom segmentu je primetan pad industrijske proizvodnje i kupovne moći građana. Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, u drugom kvartalu 2013. godine, vrednost izvedenih građevinskih radova je opala za 44 odsto a vrednost ugovorenih radova za 11,3 odsto u odnosu na isti period prošle godine, pri čemu se 53,5 odsto ukupne građevinske delatnosti u Srbiji odvija u oblasti Beograda.
U takvim okolnostima Henkel Srbija obezbeđuje konstantan razvoj povećanjem tržišnog udela, ali i to je limitiran razvojni resurs. Zato se nadamo da će biti stvoreni uslovi za novi talas industrijalizacije i unapređenje tehnologija, za nove investicije, a time i masovnije zapošljavanje i porast standarda. Trudimo se da damo primer novim investitorima koji dolaze u Srbiju da je moguće dobro raditi u našoj zemlji, i da sa ovim ljudskim i prirodnim resursima možemo mnogo bolje. Uspešna potvrda za to je i saradnja koju „Henkel Srbija“ ima sa kompanijom „Fiat“ iz Kragujevca. Na tom primeru se dobro vidi značaj snažne domaće industrijske proizvodnje, ne samo zbog učešća lokalnih dobaljača već i zbog razvoja izvoza i uticaja na razvoj ukupne privrede u Srbiji.
Poslovno okruženje u Srbiji je veoma izazovno sa velikim brojem mogućnosti za razvoj. Od suštinske važnosti za sve investitore, bez obzira da li je reč o stranim ili domaćim kompanijama, jeste unapređenje političke i makroekonomske stabilnosti, smanjenje administrativnih procedura i efikasno zakonodavstvo.
Jedan od mogućih načina za unapređenje privrednog ambijenta bio bi i razvoj domaćih kompanija za proizvodnju, snabdevanje i isporuku sirovina neophodnih u hemijskoj industriji. Kako trenutno ne postoje domaće firme koje se time bave, kompanije su primorane da uvoze najvažnije sirovine, a to usporava proizvodni ciklus i čini ga skupljim.
Pretpostavljamo da će ukupna ekonomska situacija na tržištu ostati složena. Henkel će nastaviti da unapređuje svoju konkurentnost i da potrebe svojih kupaca stavlja na prvo mesto, nudeći im isključivo brendove vrhunskog kvaliteta. Kompanija je od 2002. uložila više od 130 miliona evra u modernizaciju proizvodnje, prošle godine su ulaganja iznosila 7,5 miliona evra a narednih godina planirane su dalje investicije u iznosu od oko 40 miliona evra.
Jelena Šarenac, direktor korporativnih komunikacija, Henkel Srbija
Biznis Top 2012/13