Crna kutija za automobile, uređaj za brigu o starima „na daljinu“, laseri koji kontrolišu tolerancije i kvalitet proizvodnje, samo su neki od inovativnih proizvoda koje razvija beogradsko preduzeće Bitgear. „Međutim, da biste na inovacijama gradili svoju poslovnu statistiku – dva ili tri neuspeha, pa tek onda značajan uspeh, neophodna je podrška još od fakulteta. Ali takvu statistiku ovde niko ne želi da podrži, a kamo li da finansira“, kaže vlasnik i direktor preduzeća Dejan Dramićanin koji je prošlog meseca dobio nagradu „Ernst i Jang“-a (EY) za najinovativnijeg preduzetnika 2013. godine.
Kada je Dejan Dramićanin, vlasnik Bitgeara, odlučio da napusti američku kompaniju u kojoj je radio na razvoju i primeni uređaja za digitalnu bežičnu komunikaciju, nije imao u planu ni osnivanje svoje firme, a kamo li da će ona 2012. godine, samo pet godina nakon nastanka, ostvariti prihod od skoro 1,5 milion evra. Dramićanin je prvo radio kao samostalni konsultant, a onda je sa nekolicinom kolega rešio da se upusti u preduzetništvo. Kada je 2007. osnovao Bitgear, mlado preduzeće je vrlo brzo dobilo priliku da radi pod krovom Poslovno-tehnološkog inkubatora tehnoloških fakulteta u Beogradu. „Odluka da uđemo u inkubator pokazala se kao veoma dobra“, priseća se Dramićanin. „U američkoj kompaniji stekao sam vrhunska inženjerska znanja, što je i danas osnova mog posla, ali u inkubatoru smo dobili sve ono što vam je neophodno kada počinjete i što vam omogućava da se fokusirate na razvoj svoje delatnosti“.
Šteta je, dodaje Dramićanin, što se takav podsticaj preduzetništvu ne primenjuje i u nastavi na fakultetima koji su osnivači inkubatora, posebno u završnim godinama, jer bi tek tada sistem za podršku mladim inovativnim firmama bio kompletan. „Inovacije mogu da se razvijaju samo u ambijentu u kome se podrazumeva da ako neki poslovni poduhvat i propadne – to je pozitivno, važno iskustvo. Naučili ste kako ne treba da radite i možete dalje da gradite svoju poslovnu statistiku: dva ili tri neuspeha, pa jedan značajan uspeh. Ali takvu poslovnu statistiku u Srbiji niko ne želi da podrži, a kamo li da finansira“.
Kako razmišljaju inovatori
Beogradsko preduzeće se bavi uslugama projektovanja i razvoja u oblasti elektronike, digitalnom obradom signala i digitalnim telekomunikacijama, kao i senzorskim tehnologijama za analizu pokreta i precizno pozicioniranje. Kombinacije softvera i uređaja koje razvijaju istovremeno ukazuju i na aktuelne potrebe u različitim industrijima, od finansijskog sektora do medicine. Bitgear je, tako, razvio crnu kutiju za automobile, namenjenu tržištu osiguranja. „Trend u automobilskom osiguranju je da, uz pomoć odgovarajuće tehnologije, procena rizika, pa time i visina premije, formira na osnovu objektivnih parametara o tome kako neko vozi, a ne samo na osnovu strarosti, pola i slično“, objašnjava Dramićanin. Njegov tim je, stoga, osmislio koncept crne kutije i kompletnog sistema koji analizira podatke tokom vožnje i automatski procenjuje ponašanje vozača, a originalnu tehnologiju na kojoj je proizvod razvijen, zaštitili su kao intelektualnu svojinu. Da bi dodatno osigurali budućnost svog proizvoda, Bitgear je tehnološki suosnivač jednoj irskoj startap kompaniji, koja je zadužena za komercijalizaciju ovog naprednog proizvoda.
Na listi inovativnih projekata beogradskog preduzeća je i Mobile Telecare platforma koja omogućava da se „na daljinu“ prati životni stil starijih osoba. „Demografski podaci pokazuju da Evropa ubrzano stari. Do 2030. više od trećine stanovnika biće starije od 65 godina i takav koncept lečenja „na daljinu“ je nužan odgovor na potrebe tržišta budućnosti“, objašnjava Dramićanin svoju preduzetničku logiku. Bitgear radi i na razvoju kartica za daljinsko praćenje kvaliteta kablovskog signala, kao i na laserima koji mogu da kontrolišu kvalitet proizvoda dok se ovaj još nalazi na fabričkoj traci.
Na pitanje koliko je teško predvideti da li će određena inovacija pobuditi interesovanje na tržištu, naš sagovornik kaže da je dovoljno pratiti osnovna kretanja u određenim oblastima. “Kada smo radili proizvode kao što su crna kutija ili Mobile Telecare, već na osnovu elementarnih trendova i projekcija u ovim oblastima, bilo je prilično očigledno da će takve ideje imati prođu. Ono što je sada najaktuelnije je svakako sve što se radi u „oblaku“, zatim komunikacija između mašina…Jer sada, kada svi imaju mobilne telefone, kako će telekomunikacioni provajderi tražiti novo tržište nego da sa ljudi pređu na mašine i da razvijaju mogućnosti za njihovu međusobnu komunikaciju. To je način na koji i mi razmišljamo, što, naravno, ne garantuje da naša sledeća ideja neće biti promašaj”.
Bitgear sarađuje sa kompanijama iz SAD, Nemačke, Grčke, Irske, Engleske i Francuske. Iz godine u godinu beleži ubrzani rast koji je u 2012. godini iznosio čak 1872% u odnosu na 2008. godinu, a poslovni prihod 2012. je dostigao vrednost od skoro 1,5 milion evra. „Kada smo osnivali firmu 2007. godine, bilo nam je teško i da razmišljamo o tolikom prometu. Mislim da je rast rezultat našeg truda da radimo što kvalitetnije na proizvodima, ali i na procesima unutar preduzeća koji pomažu tako brz razvoj. Mi se, pri tome, bavimo tehnologijom koja je vrlo aktuelna i tražena a imamo i tržište, ali opet, čak ni u takvoj situaciji čovek ne može sa sigurnošću da predvidi šta će se desiti za godinu ili dve. Ipak, optimista sam“, kaže Dramićanin.
Zaštitita od „predatora“
Poseban problem za ovakvo preduzeće u Srbiji je nerazvijeno tržište rizičnog kapitala, pa kompanije moraju da budu inovativne i u smišljanju načina kako da finansiraju i plasiraju svoje inovacije. Zato je preduzeće podeljeno u dve „kolone“: deo specijalizovan za visoko-tehnološke usluge zadužen je za stabilne prihode, iz kojih se finansira razvoj inovacija. Shodno tome, u preduzeću se 80 odsto energije troši na uslužne delatnosti, a 20 odsto na inovacije. Inovacije se, pak, plasiraju na tržištu kroz različite poslovne modele. „Na primer, crnu kutiju za automobile smo plasirali tako što smo irskom partneru dali intelektualnu svojinu za akcije u firmi. Uređaj Mobile Telecare pokušavamo da plasiramo na drugi način – otvorili smo svoju spin off kompaniju koja je u potpunosti posvećena tom projektu“. U preduzeću razmišljaju da i u buduće inovativnu delatanost strukturišu kao zasebna pravna lica, kako zbog efikasnije zaštite intelektualne svojine, tako i zbog jednostavnije i jasnije procedure u slučaju prodaje određenog biznisa.
S obzirom da su mala firma, razvili su posebnu strategiju kako da zaštite intelektualnu svojinu. „Patenti su samo jedan korak u tom pravcu“, objašnjava Dramićanin, „jer imaju ograničenu funkciju u zaštiti. Patent sam po sebi ne može da zaštiti vaš proizvod ako neka velika kompanija, koja ima mogućnosti da angažuje najbolje advokatske timove, reši da ga preotme. Zato postoje drugi načini da se zaštitite. Recimo, jedan od njih je da ne izlazimo mi na tržište, nego da na tržište izlazi naš klijent za kojeg razvijamo proizvod. Mi sa klijentom regulišemo međusobne odnose tako što nudimo određene segmente naše platforme, u zamenu za suvlasništvo ili kroz strateško partnerstvo. To je mnogo realnija opcija nego da se mi direktno pojavljujemo na tržištu, jer za to nemamo ni infrastrukturu, ni resurse da angažujemo pravne timove koji bi nadjačali daleko veće igrače od nas. Bolje je da plasman radi lokalna firma sa tog tržišta, a da mi odavde radimo samo tehnologiju. Nama je taj deo kolača dovoljan, jer da budemo realni, inovativne firme iz Srbije u tom pogledu nemaju neke naročite mogućnosti“.
Sa prihodom i tražnjom raste i broj zaposlenih. U 2012. bilo ih je 15 a danas u Bitgearu radi 25 stručnjaka sa Elektrotehničkog i Fakulteta organizacionih nauka. I pored toga, Dramićanin na pitanje kako nalazi kadrove, kaže. „To je muka živa. Malo ko uviđa da u našoj zemlji gotovo niko ne želi da se bavi elektronikom, pošto ta delatnost nije plaćena onoliko koliko se „haba“ mozak. Zato u Bitgearu moramo da stvorimo inženjere kakvi nam trebaju, a to zahteva vreme i ulaganja. Srećom, i dalje je najvažnije da kandidat za posao bude zaljubljenik u to što radi – drugi problemi se onda lakše rešavaju.”
Tekst je objavljen u posebnom dodatku magazina Biznis i Finansije posvećenom EY izboru Preduzetnika godine 2013. koji će se naći na kioscima uz 105 broja magazina B&F