Kada se firma nađe u krizi, to može da bude noćna mora za menadžment, a neefikasne interne komunikacije mogu dovesti do razornih posledica. Kako obezbediti da zaposleni ostanu angažovani u tom periodu i da ne postanu “ljuta masa”?
Kada glasine počnu da kruže, vešt komunikator razume da je njegova uloga da obezbedi da zaposleni zadrže nivo angažovanja dok firma prolazi kroz krizu i da budu što bolje informisani. Ukoliko menadžment ne obezbedi odgovarajuće informacije koje zaposleni očekuju i ne komunicira ih ispravno, njihovo angažovanje će opasti i to će rezultirati štetom po kompanijske poslovne rezultate.
Kada je kompanija suočena sa krizom i neophodnim promenama koje ona donosi, da bi zaposleni zadržali nivo angažovanja i da biste zaštitili unutrašnju i spoljašnju reputaciju, postoje ključne radnje koje možete preduzeti.
Krizne komunikacije ne daju očekivane rezultate kada se menadžment kompanije fokusira na organizaciono prekomponovanje, koje je neophodno sprovesti u veoma kratkom roku, a ne uloži napor da pomogne zaposlenima da naprave tzv. mentalno prekomponovanje – mentalnu tranziciju koja je tada neophodna da bi se njihovo angažovanje zadržalo na visokom nivou. U ovoj fazi posebno dolazi do izražaja kvalitet rada i saradnja odeljenja korporativnih komunikacija i odeljenja ljudskih resursa.
Jedna od najvećih grešaka koju menadžment kompanije može da napravi je da insistira na novom načinu rada, a da pritom dozvoli da zaposleni misle na stari način. Kažu: “Stari način rada je gotov, od ovog trenutka radićemo na novi način”. Problem leži u činjenici da ljudi ne vole i teško usvajaju nagle promene.
U veoma kratkom vremenskom periodu, tri ključne faze koje se identifikuju su:
Prva – dok zaposleni rade na stari način
Druga – kada je stari način rada završen, a novi način rada još uvek nije implementiran
Treća – kretanje napred, kada zaposleni usvajaju promenu i počinju da rade na nov način
Vidite koliko su valjan pristup i precizna komunikacija važni da bi efikasno proveli ljude kroz ova tri koraka. Naglašavam „precizna komunikacija“, suptilan pristup, a ne poput slona u staklarskoj radnji. Pristup “mislite pozitivno” ili “mi smo u pravu” ne pije vodu.
Da biste, tokom promena, angažovanje zaposlenih doveli na željeni nivo treba da precizno utvrdite šta će zaposleni promenom izgubiti, ili, šta će morati da ostave iza sebe i tako ćete moći da predvidite njhihovu reakciju i moći ćete da planirate kako da se nosite sa njom.
Neka vide problem “iz prve ruke” a posebno obratite pažnju na one koji izražavaju (otvoreno ili prikriveno) nezadovoljstvo. Ukoliko to izbegnete, pojaviće se nelagodnost i osećaj da su prepušteni sami sebi.
Konkretno im predstavite šta želite da prestanu da rade i šta ubuduće treba da rade umesto toga. Reći “budimo orijentisani prema kupcu” ili “radimo kao funkcionalan tim” nije dovoljno.
Pomozite ljudima da razumeju zašto se promena dešava i da uverite ih da imate potpunu kontrolu nad situacijom.
Kako ispravno komunicirati? U ovom postu se neću baviti kanalima komunikacije, već samo sadržinom koju poruka koju komuniciramo zaposlenima treba da ima.
Važno je znati da dok komunicirate sa zaposlenima o procesu promene kroz koju prolaze, da bi poruke koje im šaljete bile shvaćene i prihvaćene na očekivan način one treba da sadrže sledeće elemente:
Šta? – treba da se uradi; (promena)
Ko? – je zadužen (uloge);
Kako? – će se proces promene odvijati; (koraci)
Zašto? – to radimo (činjenice koje potvrđuju ispravnost odluke koju ste doneli).
Metodologija komunikacije o četiri elementa koje svaka poruka treba da sadrži da bi bila potpuna bazirana je na programima nemačke kompanije Persolog. Usvojile su je vodeće nemačke kompanije, primenjuju je godinama unazad, angažovanje zaposlenih je visoko a poslovni rezultati su impresivni. Ona je i sastavni deo treninga Kako uspešno reagovati i komunicirati u kriznim situacijama koji ima za cilj da osposobi menadžere za uspešno savlađivanje kriza i vođenje ljudi kroz promene koje njihovo prevazilaženje podrazumeva.
Kao što vidite, koraci su jednostavni, a situacija se komplikuje ako ih ignorišete.
Dragan Savić