Prvi voz prošao je celu Srbiju na putu za Češku, a ako se ostvare planovi voziće i sedam puta nedeljno, što bi sigurno uzelo deo posla Rijeci, Kopru i Trstu, tim pre što Kinezi najavljuju nove stotine miliona evra ulaganja u Pirej, piše Novi list.
Prvi kontejnerski voz krenuo je početkom ove sedmice iz grčke luke Pirej, gde terminal vodi kineski Cosco, prošavši Grčku, Makedoniju, Srbiju i Mađarsku do krajnje destinacije u Češkoj. Time je uspostavljena redovna železnička linija i kontejnerski servis, koji postaje ozbiljan konkurent riječkom pravcu, baš kao i svim lukama u severnom Jadranu.
Događa se ono što je još donedavno bilo nezamislivo, piše ovaj list. Iako je svojom geosabraćajnom pozicijom manje atraktivan od Kopra, Trsta i Rijeke, grčki Pirej postaje tačka proboja roba prema srednjoj Evropi. Reč je o luci koja poslednjih godina beleži najveći rast prometa na Mediteranu, što je posledica dolaska moćnog kineskog brodara i lučkog operatera, koji upravlja s dva velika terminala u toj luci.
Prošle godine u Pireju je pretovareno rekordnih 3,16 miliona TEU-a, što je oko tri puta veći promet od Kopra, Trsta i Rijeke zajedno. Uslediće još veći razvoj, jer Cosco planira da investira ukupno oko 750 miliona dolara u modernizaciju i širenje kapaciteta. Tako bi sadašnjih 4,2 miliona TEU-a koliko je maksimalan kapacitet u Pireju, uskoro trebalo da bude uvećan do brojke od 6,2 miliona TEU-a.
Svakog dana – voz
Iako Kopar, Rijeka i Trst imaju planove povećanja kontejnerskog kapaciteta, te brojke su relativno skromne u poređenju s lukom Pirej. Kad je reč o najvećoj hrvatskoj luci, njen kapacitet bi mogao biti povećan do maksimalno 1,2 miliona TEU-a ukoliko se do kraja 2017. realizuje izgradnja terminala na Zagrebačkoj obali kao što je planirano.
Kontejnerski voz između Pireja i Češke za početak će ići jednom nedeljno, ali su ambicije puno veće. Ukoliko u probnom periodu vreme transporta, kvaliteta usluge i konkurentnosti prevoza bude na visokom nivou, Cosco planira da poveća broj vozova tako da bi išlo šest do sedam kontejnerskih vozova nedeljno, odnosno oko 700.000 tona robe godišnje. U kompaniji Železnice Srbije naglašavaju kako je prvi kontejnerski voz prošao kroz ovu zemlju za 14,5 sati, što je za 5 sati manje nego što je predviđeno voznim redom i 8 sati kraće od prosečnog vremena putovanja teretnih vozova na ovoj relaciji. Upravo u tome vide priliku i argument za povećanje teretnog saobraćaja iz Grčke, što znači da luka Pirej, kineski Cosco i srpske železnice integrišu i otvaraju novi saobraćajni pravac, koji će uzeti deo posla lukama severnog Jadrana, Rijeci, Kopru i Trstu, navodi ovaj hrvatski dnevnik.
Da se na tržištu javljaju neke sasvim nove okolnosti potvrđuje i direktor Pomorske agencije CMA CGM, kapetan Jakov Karmelić.
– Cosco je od Pireja stvorio regionalnu hub-luku, koja pokriva veliki deo Mediterana, Crno more i Jadran. Imaju značajan udeo prekrcajnog tereta, koji se u Pireju s brodova matica prekrcava na brodove u feeder servisu, koji između ostalog dolaze i u riječku luku, Kopar i Trst. Očigledno je da oni rade na širenju svog područja koje im gravitira, i imaju izuzetno ambiciozne planove. Niko ranije nije mogao da pretpostavi da bi Pirej mogao biti ozbiljna konkurencija za tržište srednje Evrope. Ipak, pokazalo se da je pozicioniranje jednog jakog operatera i brodara kao što je Cosco dovelo do takve mogućnosti o kojoj i mi moramo voditi računa. Mi smo od ulaska u EU u julu prošle godine ušli u pravu tržišnu utakmicu pod istim uslovima kao i konkurentske luke, ali je pitanje jesmo li u tom razdoblju povećali promet. Očigledno još uvek nismo ponudili dovoljno atraktivne cene koje su mogle privući više tranzitnog prometa preko Rijeke, ističe Karmelić.
Pregrupisanje brodara
Direktor prodaje u kompaniji Adriatic gate Žarko Acinger naglašava kako je upravo u toku svojevrsno pregrupisanje velikih svetskih brodara, koji će na svojim linijama između Azije i Evrope, kao i na transatlantskim i transpacifičkim linijama udružiti brodove i zajedno održavati linije.
– Ta zbivanja imaju uticaja i na luke, kao i na ekspanziju luke Pirej. U P3 alijansi brodara nalaze se Maersk, CMA CGM i MSSC i njihove prve brodove očekujemo u julu na linijama prema Rijeci i drugim lukama severnog Jadrana. Istovremeno je osnovana i druga alijansa velikih brodara u kojoj su upravo Cosco, uz Hanjin i Yang Ming. Tu imamo jednu novu situaciju na tržištu. Poslovno je logično da Cosco, koji ima veliki kontejnerski terminal u Pireju, radi na tome da veliki deo roba usmeri prema tom pravcu, gde pokušavaju da pronađu najbolju opciju transporta između Dalekog istoka i Evrope. Naravno da svako od nas u logističkom lancu na riječkom saobraćajnom pravcu mora učiniti sve da Rijeka bude prepoznata, kao i da što više robe stigne u tri najvažnije luke severnog Jadrana. Mi jesmo i međusobno konkurencija, ali smo takođe svi zajedno konkurenti Pireju i saobraćajnom pravcu koji ide od Grčke i dalje preko Makedonije, Srbije i Mađarske do Češke. Intenzivno radimo na formiranju novih kontejnerskih vozova i imamo interes operatera za pravac od Rijeke do Mađarske i Češke, pa se nadamo i novim poslovima u skoroj budućnosti, zaključuje Acinger.
Tako, proizlazi da luke severnog Jadrana dobijaju još jedan konkurentan pravac na koji donedavno niko nije ozbiljno računao. Zasad je reč o prvom kontejnerskom vozu, ali su planovi daleko ambiciozniji. Šta nosi budućnost – teško je predvideti, zaključuje Novi list i dodaje da se treba nadati da bi i Rijeka mogla da privuče uglednog i uticajnog partnera, brodara i(li) lučkog operatera kakvog je Pirej već pronašao.