Balkanska novinarska istraživačka mreža BIRN objavila je danas analizu nacrta svih pet ugovora o formiranju aviokompanije „Air Serbia“, koji, kako navodi, pokazuju da se Srbija obavezala da plati višestruko veći iznos od drugog suvlasnika – kompanije „Etihad“ iz Ujedinjenih Arapskih Emirata.
Kako se navodi u analizi koju je preneo nedeljnik „Vreme“, samo 2013. godine, prema podacima iz nacrta ugovora, Srbija je bila dužna da plati više od 90 mil USD dok je „Etihad“ za 49% vlasničkog udela uplatio 40 mil USD u vidu zajma. Pored toga Srbiji je ostalo da plati sva dugovanja koja su bila procenjena na više od 230 mil USD, piše u nacrtima ugovora koje je objavio BIRN.
Kako navodi ta mreža, Vlada Srbije je svoje obaveze platila mehanizmima državne pomoći, ali je postupak dodele državne pomoći „obavijen tajnom“ jer je iz Rešenja o dodeli državne pomoći izostavljen niz podataka o iznosu dodeljene pomoći. Komisija za kontrolu državne pomoći, koja je nadležna u ovom slučaju, pozvala se na Zakon o zaštiti poslovne tajne i član 22. Zakona o kontroli državne pomoći. Od kada je osnovana 2010. godine, ova Komisija po prvi put nije objavila podatke o iznosu državne pomoći iako se radi o javnim sredstvima – ukazuje BIRN.
Na sajtu BIRN-a Srbija www.javno.rs, objavljeni su, kako se navodi, ekskluzivno, po prvi put, nacrti svih pet ugovora potpisanih avgusta prošle godine.
BIRN je te nacrte objavio, kako navodi, da bi pokazao i domaćoj javnosti na šta se vlast obavezala i šta se očekuje kao korist za srpsku stranu od tog posla s kompanijom iz UAE.
BIRN podseća da je ranije ove godine došao do nacrta svih pet ugovora koji su potpisani na svečanosti avgusta 2013. godine. To su: Transakcioni ugovor, Ugovor o uslugama podrške, Ugovor o ulaganju, Ugovor o konsultantskim uslugama i Ugovor između akcionara.
BIRN dodaje da je u više navrata pokušao da dobije odgovore u vezi sa stavkama iz ugovora, ali spremnosti za razgovor nije bilo ni u Vladi Srbije, niti u novoj upravi „Air Serbia“.
– Po tim transakcionim dokumentima (što je zbirni naziv ovih dokumenta prema Odluci o dozvoljenoj koncentraciji Komisije za zaštitu konkurencije) bilo je predviđeno da se detalji čitavog posla ne objavljuju do dana završetka posla – closing date. Pod ovim se podrazumevalo uvođenje „Etihada“ u vlasništvo „Jat Airways“, odnosno ‘Air Serbia“ – navodi BIRN.
Član ugovora koji govori o poverljivosti podataka poslužio je Vladi Srbije da bi opravdala neobjavljivanje ovog ugovora, piše BIRN. Na to su se u više navrata pozivali tadašnji potpredsednik Vlade Aleksadanr Vučić i tadašnji šef Kabineta Vučića Siniša Mali.
– Prema ugovoru bilo je predviđeno da se kompletan posao uvođenja u vlasništvo strateškog partnera okonča do kraja 2013. godine. Međutim, postupak se odužio do marta 2014. godine, što saznajemo iz dokumantacije objavljene na stranicama Agencije za privredne registre – navodi BIRN.
Iz dokumenata na sajtu javno.rs, BIRN bavodi se da je dug kompanije u prvoj polovini 2013. godine iznosio oko 233,7 mil USD, na osnovu procena vrednosti kapitala za potrebe sklapanja ovog posla.
– S druge strane, novo rukovodstvo „Air Serbia“ je na predstavljanju godišnjeg finansijskog izveštaja za 2013. godinu u maju 2014. saopštilo da je dug kompanije, koja se do septembra prošle godine zvala „Jat Airways“ oko 73 mil EUR, ili oko 100 mil USD.
BIRN navodi da nije bilo moguće proveriti u novoj upravi kako je došlo do tolike razlike, niti kako je procenjena ukupna vrednost „Jat Airways“, nepokretne imovine i „slotova“.
Izvor: Beta