”Srbija iznenađuje optimizmom i pozitivnom procenom budućnosti. I pored objektivno loših osnovnih privrednih pokazatelja, u toj zemlji je optimizam veoma prisutan”, kaže Ludvig Mertes, direktor austrijskog preduzeća „Prisma“ koje je zajedno sa Institutom GfK radilo studiju studije o poslovnoj klimi u državama zapadnog Balkana.
Mertes je istakao da je Balkan tradicionalno važan region za Austriju, objašnjavajući potrebu za „Balkanskim indeksom“, indikatorima koji pokazuju kakva je poslovna klima u državama ovog regiona.
„Balkanski indeks“ odražava procene o sveukupnoj ekonomskoj situaciji, aktivnosti uvoza-izvoza, platnog morala i investicione aktivnosti, te daje informacije o poslovnoj klimi. Za utvrđivanje „Balkanskog indeksa“ ispitani su predstavnici preduzeća aktivnih u regionu, a istraživanje će, kako je najavljeno, biti sprovođeno jednom godišnje.
U četiri zemlje regiona, prema predstavnicima 600 preduzeća, prisutna je ambivalentna slika poslovne klime.
Naime, studija je pokazala da u Sloveniji i Hrvatskoj velika preduzeća upadljivo podstiču dobru klimu, dok mala i srednja preduzeća situaciju procenjuju uzdržano.
Kada je reč o Srbiji, srpska preduzeća su optimisti na Balkanu. U Srbiji čak 41% ispitanih ocenjuje poslovnu situaciju kao veoma dobru.
Na drugom mestu je BiH, gde 31% preduzetnika gleda sa optimizmom na aktuelnu ekonomsku situaciju, dok su u ekonomski bolje stojećim zemljama Sloveniji i Hrvatskoj privrednici uzdržaniji po pitanju optimizma.
Tako tek svako peto preduzeće u Sloveniji i Hrvatskoj aktuelnu ekonomsku klimu ocenjuje kao veoma dobru.
U proceni predstojećih 12 meseci srpska preduzeća su ponovo najpozitivnija (48%), isto koliko i hrvatska preduzeća.
Kada je reč o Bosni, 33% optimistički procenjuje narednu godinu, a u Sloveniji svega 24%.
Kod teme izvoznih aktivnosti ponovo su Srbi na prvom mestu, jer je 21% ispitanih reklo da polazi od toga da će preduzeća više izvoziti. U Sloveniji i Hrvatskoj pozitivna očekivanja od izvoza ima 18% preduzeća, a u Bosni 14%.
Što se uvoznih aktivnosti tiče, u Srbiji 19% očekuje povećanje uvoza, u Bosni 15, u Sloveniji 13, a u Hrvatskoj 11%.
U Hrvatskoj, Srbiji i Sloveniji oko 60% preduzeća, kako se navodi u saopštenju, uvozi robu, a u Bosni čak 70%.
U narednih 12 meseci postoji veliko interesovanje za investicijama. Tako 30% bosanskih, 28% srpskih i 20% hrvatskih i slovenačkih preduzeća planira da do kraja godine investira.
Što se platnog morala tiče, zanimljivo je da je i tu Srbija najpozitivnije opredeljena. Samo 21% preduzeća je kritikovalo lošu naplatu, dok je u Hrvatskoj to činilo 26%, u Bosni 31 i u Sloveniji 32%.
Izvor: eKapija