Nema ni mesec dana kako je započeta kampanja „Letujmo u Srbiji“ a neki već nestrpljivo računaju njene rezultate. Još na početku ove kampanje premijer Aleksandar Vučić objavio je da naši turisti troše više od 890 miliona evra na turizam u inostranstvu i da bi našoj zemlji i njenom stanovništvu bilo od velike koristi kada bi makar i 10% ovog novca ostalo u njoj. Njegove najave da bi ovo moglo da poveća penzije za 2,5% su u javnosti okarakterisane kao nerealne jer u suštini svi ovi prihodi od turizma ne bi direktno otišli u budžet.
No, uprkos ovim matematičkim problemima Vlada Srbije je sračunala da ima viška novca koji joj omogućava da stane iza ovog poduhvata i finansijski – građanima koji žele da letuju u ovoj zemlji od 1. avgusta do 1. novembra obećala je vaučer od 5.000 dinara, za sve lokacije osim četiri najveća grada. Vaučer će biti isključivo namenjen za plaćanje usluge smeštaja a građani će najmanje morati da borave četiri dana na odmoru da bi ga dobili. Pravo na ovaj subvencionisani odmor imaju penzioneri, nezaposleni, korisnici prava na dodatak za pomoć i negu druge osobe, zaposleni čija mesečna primanja ne prelaze 60.000 dinara i ratni vojni invalidi sa mesečnim primanjima nižim od 60.000 dinara.
Što se tiče ponude, do sada se prijavilo više od 60 hotela i smeštajnih objekata zainteresovanih da učestvuju u vaučerskom programu.
Za potražnju nemamo informacije, ali znamo da se vaučeri dobijaju tako što se prvo rezerviše smeštaj kod nekog od ugostitelja koji su se uključili u ovu akciju. Zatim, sa tom potvrdom treba otići na šalter neke od „Pošta Srbije“ i popuniti formular. Nakon toga, Ministarstvo trgovine i turizma odlučuje da li kandidat ispunjava uslove, te mu, ako ih ispunjava, poštom šalje vaučer na adresu.
Većina anketa ipak pokazuje da će građani Srbije i ove godine radije letovati negde na moru nego u našoj zemlji. No, izgleda da su oni koji sprovode kampanju ushićeniji od građana koji bi trebalo da dobiju olakšice za letovanje u Srbiji. Ministar trgovine, turizma i telekomunikacija Rasim Ljajić izjavio je da će ovogodišnja letnja sezona biti jedna od najuspešnjih, na šta ukazuje porast broja gostiju od početka godine na Zlatiboru od 25 odsto. Ne štedeći reči hvale on je istakao i da se “prvi put o turizmu u Srbiji govori na način koji je primeren mogućnostima i kapacitetima koje posedujemo i da je ovo samo početak realizacije ozbiljnih projekata u ovoj oblasti”.
Insistiranje na razvoju turizma u javnosti je imalo dvosturki efekat: neki su oduševljeni ovom akcijom a neki joj pristupaju sa podsmehom i podsećaju da bi razvoj turizma pre svega omogućile “pristojna putna infrastruktura da ne bi ceo vaučer otišao na vulkanizera”, “niže smeštajne cene” i “bogatija kulturna ponuda širom zemlje”.
Na internetu je čak pokrenuta kampanja protiv letovanja u Srbiji, na šta je Turistička organizacija Srbije odgovorila sličnom viralnom kampanjom pod nazivom “Ne budi govedo, poštuj svoju zemlju”. Tek za koji mesec videćemo rezultate svih ovih kampanja.
Reč nedelje je naša stalna rubrika – svake nedelje uredništvo „Biznisa i Finansija“ bira reč za koju veruje da će obeležiti narednih sedam dana. Od petka do petka agencija Real Time Clipping prati pojavljivanje ove reči u ekonomskom i političkom kontekstu.