Budući da PepsiCo ima praksu deljenja najboljih iskustava u zemljama u kojima posluje, razvojni tim koji je u kompaniji Marbo product razvio jedinstvenu aplikaciju za podršku zaposlenima u prodaji, svoje rešenje je predstavio kolegama širom Evrope. Pored značaja takve politike za kompanijsko poslovanje, ona veoma doprinsi pozitivnoj percepciji o potencijalima i talentima u konkretnoj zemlji, što su veoma važne informacije kada se donose poslovne odluke, ističe Nenad Mišćević, menadžer razvoja poslovanja PepsiCo Zapadni Balkan.
Jedan od stereotipa o multinacionalnim kompanijama je i taj da sva tehnološka rešenja putuju sa njima i da je posao preduzeća koja osnivaju na lokalnim tržištima, posebno onih u ekonomski siromašnijim zemljama, da ta rešenja samo prekopiraju. Primer da znanje može imati različite pasoše i da se kvalitet rado deli i u obrnutom smeru je „najsvežija“ windows aplikacija koja se od pre tri meseca primenjuje u kompaniji Marbo product. Ovo preduzeće za proizvodnju grickalica, koje u sastavu PepsiCo grupe posluje već sedmu godinu u Srbiji i na teritoriji Zapadnog Balkana, obradovalo je domaću javnost kada je proizvodni pogon u Bačkom Magliću kod Novog Sada dobio internu PepsiCo nagradu kao fabrika koja je najviše unapredila bezbednost i zdravlje u Evropi 2013. godine. Kada je ta vest objavljena, saznalo se i da je ovdašnji tim više puta nagrađivan za svoje rezultate, a sada je iz Srbije širom Evrope krenulo u razmenu novog iskustva, ovog puta tehnološkog – windows aplikacije za podršku zaposlenima u prodaji, koji najveći deo svog radnog dana provode na terenu.
Prema rečima Nenada Miščevića, menadžera razvoja poslovanja PepsiCo Zapadni Balkan, reč je o inicijativi koja je nastala iz internih potreba, kako bi se olakšalo i unapredilo poslovanje. Aplikacija je namenjena pre svega komercijalistima, kao i zaposlenima koji obezbeđuju dodatnu kontrolu plasmana proizvoda, dobru izloženost robe i koji prate prodaju u maloprodajnim objektima. S obzirom da svoj radni dan uglavnom provode van kancelarije i u automobilima, bilo im je potrebno da i na terenu mogu jednostavno da pristupe svim informacijama koje su im neophodne za rad. Kako kolege na terenu ne bi opterećivali dodatnim mobilnim uređajima, aplikacija je razvijena za uređaj koji izgleda kao tablet računar, a ima funkciju mobilnog telefona, takozvani Phablet.
Od asortimana do bezbednosti na putu
„Sve informacije su generisane u jedan folder koji će jednostavno i redovno moći da se ažurira. Razvoj savremenih tehnologija nam je omogućio da taj folder zapravo bude aplikacija, koja će biti lako dostupna i jednostavna za korišćenje. Danas imamo jedinstveno rešenje koje sadrži poslovne informacije, kao i niz servisnih informacija neophodnih za kvalitetno i bezbedno obavljanje posla, a sve u cilju ostvarivanja maksimalnih rezultata“, kaže Miščević. Naime, aplikacija korisnicima nudi informacije o celokupnom portfoliu kompanije Marbo, sa podacima o svim proizvodima, ambalaži, lansiranju novih proizvoda i promotivnim akcijama. Osim toga, aplikacijom se vodi detaljna evidencija o količini prodate robe, kupcima, statusu pošiljke, stanju na zalihama, ciljevima koje treba ostvariti… Među modulima je i Health and Safety modul koji obezbeđuje servisne informacije o stanju na putevima, vremenskim uslovima, savete za bezbednu vožnju, podsetnike za postavljanje zimskih guma i slično.
Rad na aplikaciji od ideje do primene je trajao šest meseci, a softver je razvijen u saradnji sa lokalnim proizvođačem, kompanijom SAMPRO. Mišćević napominje da se tokom rada prvobitna ideja menjala. „Na osnovu informacija sa terena unapređivali smo aplikaciju i ispravljali njene nedostatke kako bi bila što funkcionalnija i jednostavnija za upotrebu. Svi segmenti koje sadrži finalna verzija su bili neophodni kako bi se kolegama olakšao rad na terenu i kompaniji osigurao dobitak, a tokom rada smo uspeli da rešimo sve poteškoće na koje smo nailazili kako bismo objedinili sve te informacije i istovremeno obezbedili da aplikacija bude jednostavna za korišćenje “.
Dobra poruka za investitore
Mada je aplikacija u upotrebi tek tri meseca i zahteva dodatno vreme kako bi se pokazali njeni puni efekti, naš sagovornik ističe da su korisnici veoma zadovoljni i da su već evidentne prednosti za njihovo, ali i ukupno poslovanje. Praksa je pokazala i da se novo rešenje dobro uklopilo u informacioni sistem kompanije. „U našoj delatnosti, pravovremene informacije su od ključnog značaja i zato uvek težimo da pratimo trendove u oblasti informacionih tehnologija. Nakon implementacije SAP-a u poslovnim oblastima vezanim za finansije, operacije i komercijalni deo, došlo je vreme za tenološko unapređenje u prodajnom sistemu. Do sada smo koristili PepsiCo Global DSD solution, ali trenutni zahtevi tržista su takvi da nam je komunikacija između sedišta kompanije i prodaje od presudnog značaja“. Zato je, dodaje Miščević, interni tim rešio da razvije rešenje koje će u potpunosti odgovarati potrebama kompanije. „Tako smo kombinacijom kvalitetnih globalnih PepsiCo rešenja i lokalno razvijenih aplikacija i alata, dobili veoma kvalitetan informacioni sistem koji je prilagođen poslovanju na tržištima Zapadnog Balkana“.
Budući da PepsiCo ima praksu deljenja najboljih iskustava u zemljama u kojima posluje, razvojni tim iz Srbije je svoje rešenje predstavio kolegama širom Evrope. Pored značaja takve politike za kompanijsko poslovanje, ona veoma doprinosi pozitivnoj percepciji o potencijalima i talentima u konkretnoj zemlji, što su veoma važne informacije kada se donose odluke o ulaganjima, ističe Mišćević i dodaje. „Velikim kompanijama su potrebne inovativne ideje kako bi se osigurao kontinuitet uspeha i dobri rezultati. One predstavljaju značajno podsticajno okruženje za inovativna rešenja kako unutar same kompanije, tako i kada je reč o saradnji sa inovativnim firmama u lokalnoj sredini. U Srbiji postoji veliki broj start–up firmi u oblasti visokih tehnologija, a multinacionalne korporacije kao kompanije odgovorne prema sredini u kojoj posluju su spremne da podstaknu i pomognu njihov razvoj. Često je prisutno uverenje da saradnja sa start-up preduzećima donosi veliku neizvesnost. Naš stav je da njihovo povezivanje sa multinacionalnim kompanijama, zapravo, doprinosi smanjivanju potencijalnog rizika. Uvereni smo da inovativnost uvek pronađe put do uspeha“.
Nemanja Đurić
broj 116, april 2015.