Kasko osiguranje u većini zemalja nije obavezno, što posledično ima uticaj i na zastupljenost ovog proizvoda na tržištu. U ovom trenutku, 7% domaćinstava u centralnoj i istočnoj Evropi poseduje polisu kasko osiguranja. Ipak, dve zemlje daleko su od ovog evropskog proseka: Srbija i Slovenija.
U Sloveniji čak 41% domaćinstava ima kasko polisu. Ovakav rezultat uzrokovan je činjenicom da se značajan broj automobila kupi putem lizinga, u kom slučaju je kasko polisa obavezna. Suprotno tome, u Srbiji samo 2% domaćinstava koristi kasko osiguranje dok je rasprostranjenost ovog tipa osiguranja u Češkoj daleko iznad proseka – čak 14% domaćinstava navodi da poseduje kasko. U Slovačkoj i Bugarskoj ove brojke dostižu 10%, dok je u ostatku centralno-istočnih evropskih zemalja ovaj procenat značajno niži: što znači da manje od 1 od 10 domaćinstava poseduje ovaj tip osiguravajuće polise.
Slika je potpuno drugačija kada se analizira obavezno osiguranje motornih vozila, čija upotreba zapravo oslikava i zastupljenost automobila u vlasništvu stanovništa u svakoj od zemalja. Uzimajući u obzir da je ova vrsta osiguravajuće polise obavezna za sve vlasnike motornih vozila, možemo zaključiti da ove cifre oslikavaju posredno i kupovnu moć odredjene populacije. Prema IMDS-u, u zemaljama koje su pokrivene istraživanjem, 47% populacije koristi polisu obaveznog motornog osiguranja; drugim rečima jedno od dva domaćinsta.
U Srbiji, 38% populacije poseduje polisu obaveznog motornog osiguranja. Većinu njih (60%) čine ljudi uzrasta 25-49 godina, u većem broju muškarci (61%). Gledano po regionima, najveći broj polisa izdat je u istočnoj i zapadnoj Srbiji.
Razlike među zemljama prate socioekonomske podele: Dok u Hrvatskoj i Češkoj penetracija obaveznog motornog osiguranja prelazi 60%, u Ukrajini tek 12% populacije poseduje polisu obaveznog motornog osguranja.
Kada se pogledaju ostale zemlje koje učestvuju u istraživanju, vidimo da u Sloveniji 50% populacije poseduje obavezno motorno osiguranje (nakon čega slede Poljska sa 47%, Bugarska sa 44% i Srbija sa 38%).
O istraživanju
IMDS® studija sprovodi se u svim zemljama centralne i istočne Evrope, uljučujući i Srbiju, uz pomoć GfK mreže koja nam omogućava poređenja medju različitim zemljama. Podaci se prikupljaju dvaput godišnje putem lice u lice intervjua (CAPI metodom) na reprezentativnom uzorku populacije, uzrasta 15-79 godina, od 1.000 ispitanika.
GfK preko 30 godina redovno prati bankarsko tržište i tržište osiguranja u Centralno Istočnoj Evropi putem svojih brendiranih FMDS i IMDS studija sada objedinjenih pod nazivom GfK Finansijska Inteligencija. U okviru ovih studija, pored praćenja razvoja brendova i njihovih pozicija na tržištu, dobijaju se uvidi u trendove korišćenja različitih finansijskih proizvoda.